In grote lijnen zijn er voor krantenwinkels die rookwaren verkopen drie mogelijkheden om aan het uitstalverbod te voldoen, met daarin een zekere gradatie op vlak van professionaliteit en vereist budget. De eerste optie is meteen ook de goedkoopste: zelf in actie schieten en met een doe-het-zelfoplossing uitpakken, zoals een schuifdeur of een andere constructie die de bestaande kast afschermt.
Voor methodes twee en drie moeten dagbladhandelaars onvermijdelijk de markt op. Zo kunnen ze een nieuwe, afgesloten rookwarenkast aanschaffen, of nog een stapje verder gaan en opteren voor een geautomatiseerd systeem.
Navraag leert dat de meeste groothandels zich al geruime tijd op de nieuwe wetgeving aan het voorbereiden zijn. Zo ook Conway, dat bij monde van Nicolas van Kesteren (Head of Conway Tobacco Systems) aangeeft hiervoor te kunnen puren uit heel wat ervaring in de retailsector. “We ontwikkelden reeds rookwarenmachines voor de supermarkten, die al langer gebruikmaken van geautomatiseerde en beveiligde systemen. Dat nu bij kleinere winkelpunten een behoefte ontstaat aan gespecialiseerde oplossingen, zien we als een opportuniteit om ons aanbod te verruimen.”
Hoewel het ook graag klanten bijstaat die eerder mikken op een simpeler systeem, zet Conway toch vooral in op het ‘repurposen’ van semi-geautomatiseerde toestellen op maat van de dagbladhandel. De concullega’s van Trendy Foods zijn een andere mening toegedaan. “Wij bieden geen enkel automatisch systeem aan. Die vinden we te duur en onvoldoende flexibel.” Een gelijkaardig geluid vangen we op bij Bart Gees, Sales Director bij Fixmer. “Er is het kostenplaatje, maar ook het feit dat ons zelfstandig cliënteel zich doorgaans geen technisch defect van enkele uren of dagen kan veroorloven”, werpt hij sceptisch op. “Tegelijk kunnen zulke oplossingen een flexibel rookwarenaanbod in de weg staan. Automatisering heeft dus ook haar nadelen.”
Toch zijn het de doe-het-zelfcreaties die de kroon spannen wat het aantal potentiële mankementen of nadelen betreft. Volgens Conway is veiligheid bijvoorbeeld een groot issue, en vraagt een kast die regelmatig open en toe moet nu eenmaal voldoende kwalitatieve materialen. Ook Bart Gees ziet enkele uitdagingen, die vooral optreden bij de meest simpele systemen. “Controleer of vul je stock maar eens aan zonder de rookwaren zichtbaar te maken. Daarvoor heb je al een opbergsysteem nodig dat je ook aan de achterkant kan openen.”
En dan kom je snel uit bij de meer professionele kasten. Omdat je in het online tabakskastenaanbod nog steeds vooral open exemplaren vindt, kloppen winkels best aan bij schrijnwerkerijen die zich erin (kunnen) specialiseren, of bij partijen als Fixmer – dat ernaar streeft “uitbaters te ontzorgen met pragmatische oplossingen” – of Trendy Foods. Die laatste groothandel heeft bijvoorbeeld een drietal systemen in de aanbieding: een clip-on-rolluiksysteem, een afgesloten kolomdisplay om op de vloer te plaatsen en een volledig nieuwe toonbank met een geïntegreerde opslagruimte voor tabaksproducten.
Desalniettemin kan ook het gros van de meer professionele kasten enkel aan de voorkant geopend worden. ‘Hoe haal je er dan discreet een product uit?’, vragen dagbladhandelaars zich terecht af. Gelukkig zet de FOD Volksgezondheid de deur in deze op een kier. “De opslagruimte mag niet langer geopend zijn dan de tijd die nodig is om de gevraagde producten eruit te nemen.” Al is die andere olifant in de kamer, ‘wanneer moet ik mijn stock aanvullen?’, daarmee niet opgelost. “We zullen hiervoor voortaan een middagpauze moeten inlassen”, vangen we op bij een kritische uitbater.
Of ga je toch voor een – duurdere – geautomatiseerde rookwarenkast? Specifiek voor krantenwinkels en andere kleinere verkooppunten ontwikkelde Conway een aantal oplossingen, met in de eerste plaats de ‘Proshop Vintage’. Het gaat hierbij om toestellen met een keuzescherm die voorheen in supermarkten stonden, en nu na een (ook technologische) opknapbeurt en aan een goedkoper tarief worden aangeboden.
Een tweede optie zijn automaten die niet tegen de muur, maar onder de toonbank worden geïnstalleerd. Die zijn wel nieuw en worden flexibel samengesteld op basis van factoren als de beschikbare ruimte en het gewenste aantal producten. “Flexibel en modulair zijn hier echt de codewoorden”, stelt Nicolas van Kesteren, die tevens de nadruk legt op de mogelijkheid om met een leasingformule te werken. “In overleg met de klant gaan we telkens na welke oplossing of combinatie van oplossingen het meest geschikt is. Daarbij is het allerminst een must om voor een volledig geautomatiseerde, aan het kassasysteem gekoppelde versie te gaan. En ook de invulling van het aanbod is vrij te bepalen.”
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.