• De krantenwinkel

    Dagbladhandel De Jens steekt de straat over

    Tekst: Guy Reynaerts Foto's: Bram Tack
    In het hartje van de Antwerpse Kempen, meer bepaald in Geel, is Jens Houtmeyers tijdens wat hopelijk de uitlopers van de coronaperiode zullen zijn, begonnen met een nieuwe zaak. Om preciezer te zijn, heeft hij zijn winkel in de Stationsstraat omgeruild voor een pand aan de andere kant van dezelfde straat. In de nieuwe grotere zaak krijgt vooral brood een meer prominente plek.

    “In 2013 heb ik een bestaande krantenwinkel overgenomen, die ik toen ook wat heb opgefleurd”, begint de 30-jarige Houtmeyers zijn verhaal. De winkel deed het goed, maar door het succes botste De Jens ook op zijn limieten. “Door zijn ligging in de buurt van het station en van de middelbare scholen, draaide die winkel goed. Het was een kleine, knusse zaak, maar door de groeiende drukte werd die helaas gaandeweg wat te klein.”

    Kapperszaak wordt dagbladhandel

    De oplossing voor De Jens lag echter vlakbij, meer nog: bijna om de hoek, in dezelfde straat. “Er kwam een zaak vrij aan de overkant, een kapperszaak die nog vrij recent was ingericht. Goed gelegen, op het hoekpunt naar de parking van de scholen. Die winkel is een stuk groter dan diegene waar ik vroeger werkte, ik heb nu ongeveer 80 vierkante meter oppervlakte.” Maar een kapperszaak bouw je niet zomaar om tot een krantenwinkel en al zeker niet als je verder kijkt dan de traditionele pijlers van de dagbladhandel. “Natuurlijk heb ik een aantal accenten moeten veranderen om er een krantenwinkel, waar ik ook worstenbroodjes verkoop, van te maken”, erkent Jens. “Het voordeel was evenwel dat de nutsvoorzieningen van elektriciteit en dergelijke allemaal prima in orde waren en dat ik daar dus geen onkosten hoefde voor te maken. Voor de transformatie van kapperszaak naar krantenwinkel ging ik te rade bij de firma AnD-Extreem. Zij waren verantwoordelijk voor de volledige uitvoering en zijn wat mij betreft echt een aanrader.”

    En toen was er... corona

    Net zoals bij elke renovatie, opening of heropening waar Radar op bezoek gaat, kwam ook hier onvermijdelijk de pandemie roet in het eten gooien. Jens zocht niet enkel steun om zijn zaak draaiende te houden, maar ook nog eens om te verhuizen en te verbouwen. Hoe doe je dat? “Vorig jaar was door de pandemie mijn zakencijfer zowat gehalveerd”, vertelt Jens Houtmeyers. “Het werd dus een moeilijk gegeven. Enerzijds kwam ik bij de bank om kredieten te vragen om het hoofd boven water te kunnen houden, anderzijds wilde ik ook een lening om die nieuwe zaak te kunnen kopen. Gelukkig heb ik kunnen rekenen op een kennis uit de bankwereld, zodat alles toch nog in kannen en kruiken kwam. Uiteindelijk ging mijn zaak, die nu nog steeds ‘De Jens’ heet, open op 26 juli. De twee weken die ik anders neem voor vakantie heb ik nu gebruikt om te kunnen verhuizen. Dat lukte allemaal prima.”

    Verse broodjes

    Jens Houtmeyers zocht niet enkel een grotere winkel om zijn bestaande aanbod beter te kunnen verkopen, hij wou de extra vierkante meters ook inschakelen om nieuwe producten een kans te geven. Op de website van ‘De Jens’ kan je in het logo naast een krant ook een broodje zien staan. “Worstenbroodjes verkocht ik ook al in mijn vorige zaak, alleen heb ik nu een veel grotere oven, die ook een belangrijke plaats in mijn winkel inneemt. Ik bak alles zelf en heb ook een beter koffieapparaat, waardoor ik mijn klanten een groter aanbod kan bieden. Alle snacks en drankjes zijn wel om mee te nemen. Om meer plaats te bieden aan de broodjes heb ik de plaats van tijdschriften en kranten wat teruggedrongen. Die producten vertegenwoordigen niet langer mijn core-business. Dat betekent uiteraard niet dat ik de pers geen mooi plaatsje meer zou reserveren, want ik blijf uiteindelijk ook een dagbladhandel.”

    Vape-producten

    Ook de rookwaren zijn nog prominent in de winkel aanwezig. “Ik heb een wand waarvan een derde wordt ingenomen door sigaretten”, legt Houtmeyers uit. “Het andere deel wordt vooral voorbehouden voor vape-producten en wat overblijft voor tabak. Aangezien ik nog contracten lopen heb met de tabaksfabrikanten, moet ik de sigaretten zichtbaar uitstallen. Dat alle merken er nu ongeveer hetzelfde uitzien, stoort me helemaal niet. Opvallend wel is dat er de laatste tijd een duidelijk groter publiek is voor de elektronische sigaretten. Daar probeer ik mij nu toch meer op te richten.”

    Veelbelovende start

    “Daarnaast heb ik ook drie automaten staan voor sportweddenschappen aan de zijkant van mijn winkel. Dit is geen afgesloten ruimte, maar de mensen kunnen ruim de tijd nemen om rustig een gokje te wagen. Ik heb trouwens ook een pakjesdienst. Daarvoor werk ik samen met Post NL en met Homerr, een nieuwe speler op de markt. Ik beschik ook over voldoende stockeringsruimte om alles overzichtelijk bij te houden.” Doordat de nieuwe zaak nog maar pas geopend is, heeft Jens Houtmeyers nog niet echt een goed zicht op de rendabiliteit van de investering die hij deed. “Pas als de scholen een tijdje open zijn, zal ik kunnen weten of de zaken beter draaien. In elk geval waren de eerste weken veelbelovend. Het is ook zo dat ik met deze nieuwe zaak blijf mikken op hetzelfde publiek, in de eerste plaats dat van de schoolgaande jongeren.”

    Van huurder naar eigenaar

    “Het voordeel is ook dat ik nu eigenaar ben. Het vorige pand huurde ik. Natuurlijk heb ik een forse investering moeten doen. Het gaat om ongeveer 280.000 euro, waarvan 50.000 euro naar de vernieuwingswerken ging. Maar ik heb er vertrouwen in dat die investering op termijn zal opbrengen.” Jens runt zijn zaak op zijn eentje. “Tot nu toe is dat best doenbaar”, verzekert hij. “En moest ik eens ziek zijn, dan kan ik nog altijd rekenen op mijn ouders, die even verderop ook een winkel hebben.”

    Deel dit artikel