Dit begeleidingsscenario zou de sector op langere termijn de tijd moeten geven om een nieuw commercieel evenwicht tussen de pijlers als vanouds en de andere activiteiten te definiëren en tegelijkertijd een structuur te creëren (bijvoorbeeld een label gekoppeld aan een charter) die de toegevoegde waarde van onafhankelijke dagbladhandels in de ogen van het publiek opnieuw bevestigt. Dit begeleidingsscenario moet uiteindelijk dienen om na te denken over de toekomst van de sector en de toegevoegde waarde ervan, die verder gaat dan de mogelijke verdwijning van bepaalde activiteiten.” De marsrichting van dit scenario is niet veranderd sinds Corona. Wel ontstaat een nieuwe paradox: de geschetste begeleiding als oplossing is nu veel urgenter, terwijl de voorgestelde ingrepen meer durf vereisen, omdat ze ook raken aan de verkoopmogelijkheden van andere actoren, zoals de supermarkten en bpost.
Na de heropening van de handel daalde het aantal gesloten perswinkels midden mei tot 2%
Stijn D'Hollander, SinergioDe krantenwinkels bleven doorheen de hele crisis geopend en wie toch vrijwillig sloot, kwam daar begin mei op terug. Op zaterdag 2 mei lag het aantal sluitingen nog op 5%, liet AMP weten, maar na de algemene heropening daalde dat cijfer verder tot 2% midden mei. Op dat moment bleven binnen het netwerk van AMP nog iets minder dan veertig winkels gesloten.
Toegegeven, de puur economische blik op de impact van de Corona-crisis voor de krantenwinkels is niet hoopgevend. Hopelijk kan dit pessimisme de ‘sense of urgency’ aanwakkeren rond het begeleidingsscenario waarvoor de onderzoekers van de KULeuven en de UCLouvain vorig jaar pleitten, in opdracht van de FOD Economie. Zij braken toen een lans voor een begeleiding met maatregelen zoals de exclusieve verkoop van rookwaren en het herverdelen van de subsidies die bpost ontvangt. “Deze begeleiding zal niet voorkomen dat er sluitingen plaatsvinden, maar deze zullen in een trager tempo plaatsvinden”, schreven de onderzoekers.
Het fijnmazig netwerk van dagbladwinkels moet behouden blijven
Marc Van der Cruyssen, uitbater van Krantenwinkel in Oostakker“Dit begeleidingsscenario zou de sector op langere termijn de tijd moeten geven om een nieuw commercieel evenwicht tussen de pijlers als vanouds en de andere activiteiten te definiëren en tegelijkertijd een structuur te creëren (bijvoorbeeld een label gekoppeld aan een charter) die de toegevoegde waarde van onafhankelijke dagbladhandels in de ogen van het publiek opnieuw bevestigt. Dit begeleidingsscenario moet uiteindelijk dienen om na te denken over de toekomst van de sector en de toegevoegde waarde ervan, die verder gaat dan de mogelijke verdwijning van bepaalde activiteiten.” De marsrichting van dit scenario is niet veranderd sinds Corona. Wel ontstaat een nieuwe paradox: de geschetste begeleiding als oplossing is nu veel urgenter, terwijl de voorgestelde ingrepen meer durf vereisen, omdat ze ook raken aan de verkoopmogelijkheden van andere actoren, zoals de supermarkten en bpost.
Met 20% ligt het aantal zombiebedrijven onder de krantenwinkels beduidend hoger dan het Belgisch gemiddelde over alle sectoren heen.
“Dit begeleidingsscenario zou de sector op langere termijn de tijd moeten geven om een nieuw commercieel evenwicht tussen de pijlers als vanouds en de andere activiteiten te definiëren en tegelijkertijd een structuur te creëren (bijvoorbeeld een label gekoppeld aan een charter) die de toegevoegde waarde van onafhankelijke dagbladhandels in de ogen van het publiek opnieuw bevestigt. Dit begeleidingsscenario moet uiteindelijk dienen om na te denken over de toekomst van de sector en de toegevoegde waarde ervan, die verder gaat dan de mogelijke verdwijning van bepaalde activiteiten.” De marsrichting van dit scenario is niet veranderd sinds Corona. Wel ontstaat een nieuwe paradox: de geschetste begeleiding als oplossing is nu veel urgenter, terwijl de voorgestelde ingrepen meer durf vereisen, omdat ze ook raken aan de verkoopmogelijkheden van andere actoren, zoals de supermarkten en bpost.
“Dit begeleidingsscenario zou de sector op langere termijn de tijd moeten geven om een nieuw commercieel evenwicht tussen de pijlers als vanouds en de andere activiteiten te definiëren en tegelijkertijd een structuur te creëren (bijvoorbeeld een label gekoppeld aan een charter) die de toegevoegde waarde van onafhankelijke dagbladhandels in de ogen van het publiek opnieuw bevestigt. Dit begeleidingsscenario moet uiteindelijk dienen om na te denken over de toekomst van de sector en de toegevoegde waarde ervan, die verder gaat dan de mogelijke verdwijning van bepaalde activiteiten.” De marsrichting van dit scenario is niet veranderd sinds Corona. Wel ontstaat een nieuwe paradox: de geschetste begeleiding als oplossing is nu veel urgenter, terwijl de voorgestelde ingrepen meer durf vereisen, omdat ze ook raken aan de verkoopmogelijkheden van andere actoren, zoals de supermarkten en bpost.
De krantenwinkels bleven doorheen de hele crisis geopend en wie toch vrijwillig sloot, kwam daar begin mei op terug. Op zaterdag 2 mei lag het aantal sluitingen nog op 5%, liet AMP weten, maar na de algemene heropening daalde dat cijfer verder tot 2% midden mei. Op dat moment bleven binnen het netwerk van AMP nog iets minder dan veertig winkels gesloten.
Met 20% ligt het aantal zombiebedrijven onder de krantenwinkels beduidend hoger dan het Belgisch gemiddelde over alle sectoren heen.
Na de heropening van de handel daalde het aantal gesloten perswinkels midden mei tot 2%
Stijn D'Hollander, Sinergio“Dit begeleidingsscenario zou de sector op langere termijn de tijd moeten geven om een nieuw commercieel evenwicht tussen de pijlers als vanouds en de andere activiteiten te definiëren en tegelijkertijd een structuur te creëren (bijvoorbeeld een label gekoppeld aan een charter) die de toegevoegde waarde van onafhankelijke dagbladhandels in de ogen van het publiek opnieuw bevestigt. Dit begeleidingsscenario moet uiteindelijk dienen om na te denken over de toekomst van de sector en de toegevoegde waarde ervan, die verder gaat dan de mogelijke verdwijning van bepaalde activiteiten.” De marsrichting van dit scenario is niet veranderd sinds Corona. Wel ontstaat een nieuwe paradox: de geschetste begeleiding als oplossing is nu veel urgenter, terwijl de voorgestelde ingrepen meer durf vereisen, omdat ze ook raken aan de verkoopmogelijkheden van andere actoren, zoals de supermarkten en bpost.
“Dit begeleidingsscenario zou de sector op langere termijn de tijd moeten geven om een nieuw commercieel evenwicht tussen de pijlers als vanouds en de andere activiteiten te definiëren en tegelijkertijd een structuur te creëren (bijvoorbeeld een label gekoppeld aan een charter) die de toegevoegde waarde van onafhankelijke dagbladhandels in de ogen van het publiek opnieuw bevestigt. Dit begeleidingsscenario moet uiteindelijk dienen om na te denken over de toekomst van de sector en de toegevoegde waarde ervan, die verder gaat dan de mogelijke verdwijning van bepaalde activiteiten.” De marsrichting van dit scenario is niet veranderd sinds Corona. Wel ontstaat een nieuwe paradox: de geschetste begeleiding als oplossing is nu veel urgenter, terwijl de voorgestelde ingrepen meer durf vereisen, omdat ze ook raken aan de verkoopmogelijkheden van andere actoren, zoals de supermarkten en bpost.