Wie DBH Govers opsnort op het wereldwijde web, wordt haast overspoeld door een vloedgolf aan positieve recensies. De dagbladhandel op het kruispunt van de Hazeschransstraat en de Te Nijverdoncklaan is belangrijk voor de Edegemnaar, zoveel is duidelijk. “Het doet me plezier dat we zo geliefd zijn in de buurt”, zegt een trotse Cynthia Govers wanneer we haar ontmoeten in de zaak waar ze nu al 32 jaar hart en ziel in steekt. “Ik ben hier op amper 19-jarige leeftijd van start gegaan, toen nog samen met mijn familie. Na al die jaren is het logisch dat de klantenbinding sterk is. Daar blijf ik voluit op inzetten.” Een mooie ambitie, die evenwel niet eenvoudig in te vullen is in een tijdsgewricht vol uitdagingen…
Ook de online verwijzingen van klanten naar het pakjespunt zijn legio. Een nieuw focusgebied van de krantenwinkel, bewijst ook de met zakken van allerlei pakjesdiensten bezaaide vloer die we er tijdens de middagpauze aantreffen. “Het is erg veel werk – je bent er een hele dag continu mee bezig –, maar het pakjespunt is absoluut heel belangrijk geworden.” Een evolutie die de neergang van de persverkoop lijkt te kruisen, maar daarom nog niet volledig opvangt. “Het pakjespunt brengt niet voldoende op. Op die van bpost na, liggen de winstmarges zó laag.”
Veel werk, weinig rendement. Het zorgt voor een moeilijk dilemma, dat uiteraard ook een praktische component kent. “De bijna constante zoektocht naar het juiste pakketje maakt het minder vanzelfsprekend om onze gewone, vaste klanten op de juiste manier te bedienen. Mensen zijn minder geneigd om hun krant of magazine op drukke momenten te komen halen.” En zo vervelt DBH Govers langzaamaan in een pakjesdienst. “Ergens toch spijtig: dat waar we 32 jaar geleden mee begonnen zijn, valt nu wat weg.”
Twee niet onbelangrijke nuances: het traditionele persaanbod van de winkel blijft groot – deels omdat het stopzetten van de levering van bepaalde titels niet van een leiden dakje loopt, zo blijkt – en het rendement van het pakjespunt gaat ook voor een stuk schuil in het verkeer dat het genereert. “Ook al kopen ze niets, deze mensen hebben je winkel en je aanbod wel gezien. Wie weet komen ze later eens terug. Het zijn tenslotte buurtbewoners.”
Het pakjespunt brengt niet voldoende op. Op die van bpost na, liggen de winstmarges zó laag.”
Cynthia Gover, DBH GoversWanneer het gaat over pittige dilemma’s voor de dagbladhandelaar, kunnen we natuurlijk niet rond de display ban voor rookwaren die straks in werking treedt. Waar velen al volop nadenken over de beste manier om vanaf april aan de nieuwe regels te voldoen, stellen anderen zich de vraag of het wel zinvol is om nog tabaksproducten te verkopen.
In Edegem maakt de grote rookwarenautomaat achter de kassa meteen duidelijk dat Cynthia Govers niet tot die tweede groep behoort. “Hoewel ook deze winstmarges niet om over naar huis te schrijven zijn, is het nooit in me opgekomen om geen rookwaren meer aan te bieden. Ik wist dat de wet eraan zat te komen, in Nederland bestond ze al, en hoop vooral dat klanten die nu nog in de supermarkt terechtkunnen, de weg naar ons zullen terugvinden.”
Gevraagd naar haar mening over het uitstalverbod, schetst de zaakvoerder van DBH Govers een genuanceerd verhaal. “Ik vind het jammer dat het steeds dezelfde sector is die geviseerd wordt. Alcohol mag gewoon in de etalages blijven staan; de rokers zijn steevast het probleem. En dat terwijl de staat goed aan hen verdient. Toch is het geen slechte maatregel, die voornamelijk op vlak van veiligheid meerwaarde heeft.”
En dus besloot Cynthia Govers een (dubbel) rookwarenautomaat aan te schaffen, meteen de duurste oplossing uit het rijtje mogelijkheden. “Het was een aanzienlijke investering, waarin Conway Tobacco Systems ons gelukkig wel wat tegemoet kon komen via een beursactie. Naar mijn mening zouden ook de sigarettenfabrikanten een inspanning moeten doen, zeker omdat ze nu geen kosten meer moeten maken om de zichtbaarheid van hun producten te maximaliseren. En waarom zou de staat ons geen subsidie geven?”
Een doe-het-zelfcreatie als een gordijn voor het bestaande open rek, vond ze geen optie. “Er is het veiligheidsargument, maar ook het risico om zo’n gordijntje eens te laten openstaan. Als je dan controle krijgt, zit je met een zware boete. Met een automaat zijn we gerust.” Voortaan voert de zaakvoerder (of een van haar enthousiaste flexmedewerkers) elke bestelling in op het scherm aan de kassa, waarna het gewenste pakje sigaretten uit de machine valt.
De pottentabak die nu nog boven de automaten te zien is, past niet in de kasten en zal allicht uit de winkel verdwijnen. “Er is qua aanbod nog altijd voldoende flexibiliteit”, voelt Cynthia Govers zich niet belemmerd door het nieuwe systeem. Daarnaast bracht de vereiste reorganisatie met zich mee dat de beschikbare ruimte in het pand nu efficiënter ingevuld wordt, want de kassa verhuisde naar de voorheen relatief ongebruikte achterzijde van de winkel. Al is Govers’ evaluatie van de praktische gevolgen van de display ban geen louter positief verhaal. “De inhoud van de kasten mag niet zichtbaar zijn tijdens de openingsuren. Maar wanneer kunnen we ze dan aanvullen? De dagen zijn zo al lang genoeg.”
Ik hoop vooral dat klanten die nu nog in de supermarkt terechtkunnen, de weg naar ons zullen terugvinden.”
Cynthia Govers, DBH GoversTot slot: hoe ziet Cynthia Govers haar winkel de komende jaren evolueren? “Broodjes smeren is niets voor mij, maar een koffiehuis lijkt me wel interessant. “Eerder dan ingrijpend te gaan diversifiëren, hoop ik mijn bestaand aanbod – met ook wenskaarten, papierwaren, loterijproducten, mijn populaire eigen speelpotten, de TOPModel-artikelen, de Deltas-boekjes, … – te kunnen verderzetten. Wat de overrompeling die de pakjesdienst geworden is betreft, krijgen we misschien de kans om selectiever te zijn en enkel de meest vrijgevige leveranciers te behouden.” Goed voor het rendement, maar dat is opnieuw niet de enige bezorgdheid. “Dat je het de klant dan net moeilijker maakt doordat die niet meer op één locatie terechtkan voor z’n pakjes, is een punt dat ik zeker zal meenemen in deze oefening.”
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.