Met nog drie maanden te gaan, lijkt de beweging naar reclamevrije krantenwinkels alvast ingezet. “Als fabrikant zullen wij de winkels in de komende weken sensibiliseren over het verbod”, zegt Jeroen Dhanens, Director Corporate Affairs & Communications Belgium/Luxembourg. “Daarna zullen de fabrikanten in hun belangrijkste winkels zelf materialen weghalen, maar we bekijken ook of we op industrieniveau actie kunnen ondernemen om in zoveel mogelijk winkels zoveel mogelijk materialen op te halen. Als materialen niet weggehaald zijn op 1 januari, dan ligt de aansprakelijkheid bij de winkelier, maar we willen er alles aan doen om te vermijden dat dit zou gebeuren.”
Bij Philip Morris Benelux schetst Laurent Fierens Gevaert, Manager External Affairs Belgium and Luxembourg, een vergelijkbare aanpak. “We hebben een toegewijd team dat samenwerkt met onze commerciële vertegenwoordigers. Kleine materialen kunnen winkeliers zelf verwijderen, maar voor meubels en reclameborden nemen we persoonlijk contact op met de winkeliers en plannen we een afspraak. Dat zal gebeuren in verschillende fases tot het einde van het jaar. Overigens, als de winkelier vraagt om bepaalde meubels te behouden, dan kan dit als de reclame eerst wordt geneutraliseerd.”
Imperial Brands PLC tot slot liet weten dat het alle permanente materialen al in kaart bracht en via een externe partij laat weghalen. “Aan de grenzen werden alle materialen, na controle en opmerkingen van de FOD, reeds vroeger in orde gebracht”, zegt Christine De Baets, Head of Corporate & Legal Affairs Benelux/Frankrijk. “De krantenwinkels zullen tijdens de eerste twee weken van december door onze vertegenwoordigers bezocht worden. Zij zullen alle reclamematerialen weghalen en de winkeliers goed inlichten over het reclameverbod.”