• Rookwaren

    Bent u klaar voor het verbod op tabaksreclame?

    Tekst: Guy Reynaerts
    Nog drie maanden en dan moeten alle materialen die reclame maken voor rookwaren uit uw winkel zijn verdwenen. We polsten naar de impact daarvan op de inrichting van de krantenwinkels.

    Dagbladhandel De Rotonde

    “Er hangen nog affiches en stickers aan mijn ramen”, zegt Cédric De Bouvre. “Zelfs meer. Ik heb van een fabrikant een aanvraag ontvangen om voor een periode van twee maanden nog nieuwe stickers aan te brengen. Ik ben dan ook niet van plan deze reclame voor het einde van het jaar te verwijderen.” “In de winkel heb ik enkele displays staan van verschillende leveranciers. Elke firma heeft al aangeboden om alles te komen weghalen binnen de verplichte termijn. Financieel verwacht ik geen problemen. Er zijn contracten die lopen tot einde 2020 en ik ga ervan uit dat mijn leveranciers die ook netjes zullen nakomen.”

    Ik heb van Imperial Tobacco een aanvraag ontvangen om voor een periode van twee maanden nog nieuwe stickers aan te brengen.

    “Wat betreft de regelgeving die ingaat begin 2021, verwacht ik niet dat er problemen zullen zijn. Het is erg duidelijk dat alle publiciteit voor tabakswaren uit mijn winkel moet verdwijnen. Dat zal dan ook gebeuren. Behalve een paar kleine aanpassingen zal mijn zaak er zonder sigarettenreclame helemaal niet anders uitzien. Op de plaats van de displays stel ik wel andere zaken.”

    Bredakrant (Merksem)

    “Ik ben nog niet begonnen met het verwijderen van de reclame voor tabaksproducten”, aldus Flip Hebb. “Wat ik wel weet, is dat wat er aan mijn gevel of in mijn winkel hangt of staat, zal blijven staan tot eind december. Ik verwacht ook geen grote problemen om het weg te doen als het moet. PMI contacteerde me reeds verschillende keren om de publiciteit die aan de gevel hangt te komen verwijderen." “Momenteel heb ik geen vergoeding voor de publiciteit. De lopende contracten blijven gewoon doorlopen en er werd daar verder niet over gesproken met de leveranciers. Ik zou niet weten welk probleem er zou kunnen zijn met het verbod. Alles is duidelijk: een complete ban van elke vorm van tabaksreclame.”

    Wat ik wel weet is dat wat er aan mijn gevel of in mijn winkel hangt of staat zal blijven staan tot eind december.

    “Voorlopig heb ik één afspraak met één leverancier die mijn gevel wil gebruiken. Concreet is dat evenwel nog niet en waarschijnlijk wordt het iets zonder vergoeding. Ik wil mijn gevel behouden zoals hij nu is, buiten de huidige reclame. Mocht de leverancier niets doen, dan ga ik er zelf mee aan de slag. Het blijft dus nog even spannend.”

    't Krantenmanneke (Aalst)

    “We hebben nog een paar maanden de tijd”, zegt Sabine Uitdebroeck. “We hebben een lichtbak aan onze gevel hangen en we hebben een afspraak met de fabrikant om het nodige te doen. We krijgen daar momenteel een vergoeding voor, die loopt tot het einde van het jaar.” “Ik heb wel een vraag bij een kast met licht van Vype. Volgens de vertegenwoordiger van de firma volstaat het om het licht uit te doen. Dan zouden we in regel zijn, maar dat werd tegengesproken door iemand van het ministerie die in mijn winkel kwam en die me zei dat de kast gewoon moet verwijderd worden. Dat wordt dus nog even afwachten.”

    Volgens de vertegenwoordiger van de firma volstaat het om het licht van de lichtbak uit te doen, maar dat werd tegengesproken door iemand van het ministerie...

    “Het interieur van mijn winkel zal er niet veel anders gaan uitzien. Mijn gevel wordt wat soberder. Maar mocht er iemand interesse hebben om publiciteit voor zijn of haar firma aan mijn gevel aan te brengen, mag die altijd een voorstel doen.”

    Bookshop Mia (Opwijk)

    “Voor onze winkel is dat helemaal geen probleem”, vindt Mia Deproft. “We hebben namelijk nooit reclame voor tabaksproducten willen nemen. Niet aan onze gevel, in onze zaak evenmin. We waren en zijn van mening dat wanneer je voor de ene leverancier publiciteit wil voeren, je dat ook voor de andere moet doen. Met het resultaat dat je zaak op den duur vol staat met allerhande stickers, affiches en displays. Dan zie je uiteindelijk door het bos de bomen niet meer. Wat je er van financiële compensatie voor krijgt, lijkt me overigens niet voldoende om het wel te doen.”

    Ik vraag me af of de impact van de reclame zo groot is. Het hangt meer af van de omstandigheden.

    “Ik vraag me trouwens af of de impact van de reclame zo groot is. Het hangt veel meer af van de omstandigheden. Wij hebben vastgesteld dat tijdens Corona de omzet van rookwaren is toegenomen. Wellicht omdat de mensen meer tijd hadden om te roken. Het is een beetje hetzelfde als met de “zwarte”, merkloze pakjes sigaretten. De klanten gaan daardoor niet minder roken. Het enige commentaar dat je krijgt, is dat de mensen het gewoonweg belachelijk vinden.”

    't Gazetje (Riemst)

    “We wisten al een tijdje dat dit verbod eraan kwam”, zegt Guido Coenegrachts. “Dus zijn we de reclame voor tabaksproducten beginnen afbouwen. Niet dat er zoveel in onze winkel aanwezig was. Het gaat gewoon om een aantal displays die moeten verwijderd worden. Daardoor gaat er aan onze zaak heel weinig veranderen.” “Ik stel me ook vragen bij hoe efficiënt die reclame is. We hebben er bijna geen meer, terwijl de omzet van rookwaren de laatste maanden sterk is toegenomen. Dat valt eenvoudig te verklaren. Wij zijn op heel korte afstand van de Nederlandse grens gevestigd. De prijs van zowel sigaretten als roltabak is de voorbije maanden bij onze noorderburen heel sterk toegenomen. Het resultaat is dat de Nederlanders massaal de grens oversteken om in België hun voorraad in te slaan.”

    We wisten dat dit verbod er aan kwam, dus zijn we de reclame beginnen afbouwen.

    “Het enige wat ik heb kunnen vaststellen door het verbod, is dat de grote firma’s, die vroeger vaak acties voerden waarbij wij soms tot 10 procent meer winstmarge kregen, dat nu niet langer doen. Het zijn enkel de kleintjes die af en toe nog iets aanbieden.”

    Boekenhuisje (Lichtaart)

    “Wij hebben geen tabaksreclame aan de gevel, noch een meubel van de fabrikant in de winkel”, zegt Paul Stessens. “Dus op dat vlak is er zeker geen probleem. Het is overigens zo dat de fabrikanten beginnen voor te stellen om alles op te ruimen.” “Momenteel hebben we enkel displays aan de toog. Ik vermoed dat de vergoedingen daarvoor niet zullen worden doorbetaald na 31 december. Het verbod laat wat mij betreft niets over aan duidelijkheid. Geen reclame op de vloer, aan de toog, of eender waar. We moeten enkel opletten met dubbele facings. Gaan ze die beoordelen als reclame? Wat met de potten tabak die op een rek – dus niet op onze toog – in de winkel staan. Is dat reclame?”

    We moeten enkel opletten met dubbele facings. Gaan ze die beoordelen als reclame?

    “Aan onze winkel zal niet veel veranderen, aangezien wij geen meubels hebben van een fabrikant. Misschien moeten we er over nadenken om de rookwaren via een ‘uitwerpautomaat’ te verkopen. Dat zou plaats geven achter de toonbank voor het plaatsen van meer winstgevende producten.”

    De Kiosk (Ninove)

    “De reclame aan de gevel hebben we al enkele maanden geleden verwijderd”, zegt Geert Herremans. “Er hing een lichtbak en daarop bestaat al een tijdje een verbod. Ook de stickers die nog op de winkelruit hingen, hebben we de voorbije maand weg gedaan. Voor dat alles hebben we zelf voor gezorgd.” “Wat nog overblijft in de winkel zijn een aantal pancartes met reclame voor sigaretten, maar die zullen we binnenkort ook doen verdwijnen.”

    Onze lichtreclame is van Philip Morris. De firma heeft ons de keuze gelaten. Ofwel kwamen zij de lichtbak op hun kosten verwijderen ofwel mochten we die gratis behouden.

    “In de winkel hebben we een lichtreclame van Philip Morris. Deze werd ooit op kosten van de fabrikant geplaatst en we kregen er een vergoeding voor. De firma heeft ons de keuze gelaten. Ofwel kwamen zij de lichtbak op hun kosten verwijderen, ofwel mochten we die gratis behouden, zonder de publiciteit voor hun merk uiteraard. We hebben voor de tweede optie gekozen. We zien wel wat we ermee doen. Misschien maken we reclame voor onze zaak, tenzij er een of andere firma een bod doet om er tegen vergoeding publiciteit te voeren."

    “Ik denk dat het verbod weinig aan interpretatie overlaat. Wel stel ik me de vraag of het toegelaten zal zijn, zoals sommige collega’s doen, op de schappen tussen de sigaretten aan te duiden met een letter over welk merk het gaat.”

    Dagbladhandel Domino (Eeklo)

    “We hebben in de winkel momenteel een vrij grote lichtreclame hangen voor L&M”, aldus de uitbater van Dagbladhandel Domino uit Eeklo. “Daarvoor worden we vergoed. Ik weet dat die in de toekomst zal moeten verdwijnen. Tot nu toe hebben we nog niets gehoord van de fabrikant over hoe dat zal gebeuren.” “Daarnaast hebben we ook de voorbije weken en maanden publiciteit aangeboden gekregen van een aantal kleinere, nieuwe producten. Misschien willen ze nog wat reclame voor hun merk maken voor het verbod er komt begin volgend jaar.”

    Mijn grootste zorg is hoe ik moet afraken van een aantal fardes sigaretten in oude verpakkingen waar op geen enkel moment vraag naar is geweest.

    “Eerlijk gezegd is dat reclameverbod niet echt mijn grootste zorg. Het probleem is hoe ik moet afraken van een aantal fardes sigaretten in oude verpakkingen, van merken waar eigenlijk op geen enkel moment vraag is naar geweest. Ik denk dan aan merken als Marshal of Elexir. Probleem is dat de fabrikanten blijkbaar niet geneigd zijn om deze producten terug te nemen of te ruilen. Het gaat dan toch over meerdere fardes en dat is natuurlijk dood kapitaal.”

    “Hoe dan ook is het voor mij erg duidelijk, gewoon dat elke vorm van publiciteit voor tabakswaren uit mijn zaak zal moeten verdwijnen tegen het einde van het jaar. Maar wat ik aan de winkel heb moeten veranderen is in feite heel minimaal.”

    Deel dit artikel