• Varia

    De Radar eindejaarsvraagjes aan leveranciers

    Tekst: Guy Reynaerts
    Met het jaareinde in zicht polsten we ook bij een reeks leveranciers naar hun mening over 2021 en hun wensen voor 2022. Ontdek ze in onze eindejaarsvraagjes.

    Tom Vermeirsch (AMP)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw firma hinder van de coronopandemie het voorbije jaar? Is het nu terug business as usual?

    Het is zeer druk geweest maar gelukkig hebben we de continuïteit kunnen verzekeren. We werken nog steeds met extra interim-krachten. COVID-19 zorgde voor een verschuiving van de verkoop van persartikelen, waardoor het zeer druk was op de administratieve diensten met extra openingen, sluitingen en dienstaanpassingen.

    Wat was een lichtpunt voor uw firma in 2021?

    De Vlaming heeft, zoals het reeds de trend was in 2020, de weg naar zijn lokaal winkelpunt teruggevonden met een positieve impact op de omzet. De daling van het aantal winkelpunten is duidelijk aan het afnemen.

    Welke lessen heeft u getrokken uit dit moeilijk jaar, die u meeneemt naar volgend jaar?

    Als we samen blijven aan de kar duwen door hard te werken en verder te diversifiëren, is er duidelijk plaats voor de dagbladhandel in het Vlaams retaillandschap.

    Welke initiatieven ambieert uw firma om de omzet naar de dagbladhandelaar toe te doen toenemen?

    Door de hoge papierprijzen zullen de coverprijzen verder stijgen, waardoor ook de omzet op niveau zal blijven. Daarnaast zullen we er alles aan doen om de continuïteit te verzekeren, ondanks de vele veranderingen in onze sector, met onder andere de verhuis van de DPG-drukkerij.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Ik wens alle persverkopers alle geluk en een goede gezondheid. Daarnaast wens ik hen ook op professioneel vlak succes toe, met een verdere groei in hun verkoop.

    Chiel Sterckx (Unizo)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond Unizo hinder van de coronapandemie het voorbije jaar? Is het nu terug business as usual?

    Deze pandemie heeft invloed op alles en iedereen. Dit uitte zich bij ons vooral in nog meer en intensief lobbywerk om de belangen van de zelfstandige ondernemers te verdedigen. Daarnaast is het sociale contact op kantoor sterk verminderd. Elke opflakkering van het virus wordt snel aangepakt en de werkomstandigheden zijn vooral op thuiswerk gericht.

    Wat was een lichtpunt voor Unizo in 2021?

    Telkens als we in een bepaald dossier onze standpunten konden binnen halen voor onze leden, was dat een lichtpunt.

    Welke lessen heeft u getrokken uit dit moeilijk jaar, die u meeneemt naar volgend jaar?

    Niks staat vast en alles kan veranderen, dus kan je maar beter alle mogelijke scenario’s in je achterhoofd houden.

    Welke initiatieven ambieert Unizo om de omzet om winkels beter vooruit te helpen?

    Vanuit Unizo is het onze taak om de rechten van de ondernemers te verdedigen op alle vlakken. Elk dossier dat onze winkeliers aanbelangt, pakken we aan.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Ik wens iedereen goesting om te consumeren, zodat onze winkeliers floreren en zo hun plaats in onze (lokale) economie volop kunnen tonen.

    Joris Petillion (Stanleybet)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw firma hinder van de coronapandemie het voorbije jaar? Is het nu terug business as usual?

    Ook al lag alles stil tijdens de eerste lockdown, toch was het een zeer succesvolle periode voor ons en we zijn sterker dan ooit teruggekomen.

    Wat was een lichtpunt voor uw firma in 2021?

    Zonder de retailhandelaar was niets normaal voor ons. We zijn enorm dankbaar dat ons groeiend aantal verkooppartners heeft volhard. Wij kunnen het belang van de winkeliers niet genoeg benadrukken. Stanleybet kende dit jaar een radicale heropleving en een snelle groei.

    Welke lessen heeft u getrokken uit dit moeilijk jaar, die u meeneemt naar volgend jaar?

    Door de crisis hebben we meer dan ooit op de steun en de inzet van onze agenten kunnen rekenen. Het wederzijds vertrouwen heeft zowel Stanleybet als haar partners in een heel sterke positie geplaatst. De tweede belangrijke les die we uit het afgelopen jaar hebben getrokken, is het besef dat het mogelijk is te vernieuwen en nog sterker en efficiënter te worden.

    Welke initiatieven ambieert uw firma om de omzet naar de dagbladhandelaar toe te doen toenemen?

    We hebben de snelste, nieuwste en mooiste terminals in 2021 geïntroduceerd. Voor 2022 sloten we een overeenkomst met PMU, zodat onze partners nu ook kunnen genieten van gans hun aanbod. Bovendien breiden we ons team uit en doen we verregaande investeringen in winkelprojecten.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Vooreerst dat de impact van het virus nu maar snel afneemt en de onzekerheid errond wordt weggenomen. Verder een jaar vol vreugde, geluk en gezondheid voor iedereen.

    Pierre Deraedt (Philip Morris)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw bedrijf hinder van de corona in 2021? Is het ondertussen terug business as usual?

    Net zoals vele andere bedrijven werden wij gedwongen tot telewerk. Dat was een grote uitdaging, niet in het minst voor de commerciële collega’s. We zijn er altijd in geslaagd om de continuïteit van ons bedrijf te garanderen, al kijken we allemaal uit naar het moment dat we weer op een veilige manier en zonder allerlei voorzorgsmaatregelen onze retailers kunnen ontmoeten.

    Wat was een lichtpunt voor uw bedrijf in dit toch moeilijk jaar?

    Een lichtpunt was dat al onze medewerkers gezond bleven. We konden ook heel wat nieuwe medewerkers verwelkomen die mee hun schouders onder onze enorme transformatie zullen zetten. Nog een lichtpunt was dat we voor het negende jaar op rij verkozen werden tot Top Employer.

    Welke lessen heeft u getrokken uit 2021 die u meeneemt naar 2022?

    Dat menselijk contact heel belangrijk blijft tussen collega’s onderling. We werden het afgelopen jaar gedwongen om elkaar bijna alleen nog online te zien. Hopelijk kunnen we onze collega’s in 2022 weer meer in levende lijve ontmoeten.

    Welke initiatieven ambieert uw firma om de omzet naar de dagbladhandel toe te consolideren?

    Wij zijn ervan overtuigd dat de dagbladhandels een belangrijke partner zullen blijven voor ons bedrijf. Ook wat betreft de transformatie naar een rookvrije toekomst dat ons bedrijf nastreeft. We willen graag de dagbladhandelaars nauw bij deze transformatie betrekken en hopen dat zij mee willen helpen om de overheid te overtuigen hiervoor het juiste wettelijke kader uit te tekenen.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Wij wensen elk van onze dagbladhandelaars een gelukkig en welvarend Nieuwjaar toe, waarbij we elkaar weer op een gezelligere manier kunnen ontmoeten.

    Steve Desmet (De Persgroep)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw firma hinder van de covidpandemie het voorbije jaar? Is het nu terug business as usual?

    Business as usual kunnen we de situatie nog niet noemen. De pandemie heeft ertoe geleid dat onze mensen meerdere periodes van thuis moesten werken. Ook nu is dat nog het geval. Dat heeft zijn impact op de losse verkoop van kranten en magazines, maar de digitale abonnementen gingen er op vooruit. Iedereen zal zich moeten heruitvinden. Om maar iets te noemen, we hebben meer krantenwinkels dan ooit die een doorlevering van de DPG-titels verzorgen.

    Wat was een lichtpunt voor uw firma in 2021?

    Als we puur kijken naar de losse verkoop zet ik voorop dat er geen verplichte sluitingen waren van onze persverkopers en dat we in de best mogelijke omstandigheden lezers zijn kunnen blijven sturen naar hen dankzij onze acties.

    Welke lessen heeft u getrokken uit dit moeilijk jaar, die u meeneemt naar volgend jaar?

    Ik neem vooral goede zaken mee richting 2022. Datgene waarop we kunnen verder bouwen. Het voorbije jaar werkten we zeer nauw samen met AMP. Alleen door constant in overleg te gaan en te praten met elkaar kunnen we de servicelevels naar de persverdelers verbeteren.

    Welke initiatieven ambieert uw firma om de omzet naar de dagbladhandelaar toe te doen toenemen?

    De losse verkoop is dalend, maar zelfs in een dalende markt moet je ambitieus en innovatief zijn. Het blijft onze ambitie om in te zetten op de losse verkoop en meer mensen naar de krantenwinkel te lokken. Daarnaast zullen we ook het kanaal van onze doorleveringen blijven ondersteunen.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Ik richt me graag tot elke persverkoper in ons land en wens hem of haar voor 2022 een succesvol en gezond jaar toe.

    Arnaud Hermesse (National Loterij)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond de Nationale Loterij hinder van de coronapandemie het voorbije jaar? Is het nu terug business as usual?

    We keken begin 2021 hoopvol uit met de vaccinatiecampagne, maar de opflakkering van het virus stuurde veel in de war. Het organiseren van evenementen blijft onvoorspelbaar. Consumenten zijn genoodzaakt hun gewoonten aan te passen, waardoor we merkbare verschillen in speelpatronen vaststelden. We konden in dit jaar met ups en downs rekenen op de grenzeloze toewijding van onze partners, waarvoor onze oprechte dank.

    Wat was een lichtpunt voor de Nationale Loterij in 2021?

    2021 was een moeilijk jaar, weliswaar met een aantal positieve ontwikkelingen:

    • testprojecten waarbij wij samen met onze partners op zoek gingen naar manieren om de ervaring van de speler in het winkelpunt te bevorderen;
    • de krasbiljetten kenden een groot succes;
    • de viering van de 580ste verjaardag van de loterijspelen.

    Welke lessen heeft u getrokken uit dit moeilijk jaar, die u meeneemt naar volgend jaar?

    2021 was een jaar dat gekenmerkt werd door de afwezigheid van zekerheid. Elke organisatie moet nieuwe manieren bedenken om met die context om te gaan en dat vraagt flexibiliteit van iedereen.

    Welke initiatieven ambieert u om de omzet naar de dagbladhandelaar toe te doen toenemen?

    Er staan een aantal innovaties op het programma:

    • de spelers zullen hun spelformulier op hun smartphone kunnen voorbereiden, om dit dan achteraf te registreren in hun favoriet verkooppunt;
    • het speelmeubilair werd onderworpen aan een grondige herziening;
    • testprojecten waarbij de partner en zijn verkooppunt centraal staan;
    • de invoering van een nieuw trekkingspel volgende zomer: Vikinglotto.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Ik wens iedereen een goede gezondheid toe, want dat is toch het allerbelangrijkste. Verder wens ik dat we ons met zijn allen door deze moeilijke periode kunnen heen worstelen.

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel