• Varia

    De Radar eindejaarsvraagjes aan leveranciers

    Tekst: Guy Reynaerts
    Aan het einde van het jaar leggen we enkele leveranciers een aantal eindejaarsvraagjes voor. Hoe hebben zij het het jaar 2020 beleefd? Deze 10 delen kort hun ervaringen.

    Steve Desmet (DPG Media)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    Het belangrijkste gevolg voortvloeiend uit de pandemie voor mijn professionele activiteiten was het aanpassingsvermogen om de zaken goed te kunnen blijven uitoefenen. Dan denk ik aan het snel reorganiseren van de taken vanuit thuiswerken tot het debriefen van onze fieldmensen via digitale meetings.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De eerste lockdown heeft onze print een boost gegeven. Dat is een van de weinige, zoniet het enige lichtpunt van de lockdown.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    De krantenwinkels en bij uitbreiding de persverkopers hebben zich heel flexibel getoond in heel moeilijke omstandigheden. Hun snelle aanpassingsvermogen heeft ervoor gezorgd dat ze hun business veilig konden blijven uitoefenen. Ik wil ze dan ook bedanken voor hun extra inspanningen.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Onze doorleveringen. Meer en meer persverkopers maakten dit jaar kennis met dit concept en het zijn deze winkels die hun omzet van onze producten deden groeien. Daarnaast zal DPG Media blijven inzetten op losse verkoop acties.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Traditioneel wens ik iedereen een gezond en succesvol jaar toe. Voor 2021 wil ik daar graag aan toevoegen dat dit ook veilig kan verlopen, als het kan met een kwalitatief coronavaccin.

    Mike De Cock (DCN)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    De vraag naar betaalterminals is gestegen, ook die naar een tweede of mobiele terminal. Onze grootste uitdaging was de installaties blijven garanderen. Tijdens de eerste week is iedereen met een bang hartje bezig geweest, omdat social distancing geen evidentie was tijdens de installatie.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Tijdens de zomerperiode konden we weer ‘normaler’ werken. Terwijl België ooit een koploper was in geautomatiseerd betaalverkeer, liepen we nu een enorme vertraging op wat contactloos betalen betreft. Sinds corona heeft ons land deze achterstand op zeer korte tijd ingehaald.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    De meeste dagbladhandelaars zijn dit bizar jaar goed doorgekomen. Het belang van de krantenwinkel is tijdens de lockdown gebleken. De krantenwinkel is voor velen het enige sociale contact geweest waar de mensen hun babbeltje konden slaan.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Verdere innovatieve ontwikkelingen op de markt brengen die het betaalverkeer bij krantenwinkels kan vergemakkelijken, waaronder de introductie van payconiq. Verdere uitbouw van ons netwerk van kassabouwers om de integratie van kassa’s met onze betaalterminals te vergroten.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens iedereen waar we toch allemaal naar hunkeren, een zekere terugkeer naar de normaliteit. Zeker in het zaken doen en in het sociale leven.

    Koen Maes (Mediahuis)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    We waren al wat thuiswerk gewoon, maar het overschakelen binnen 24 uur naar veralgemeend telewerk was toch een grote wijziging van gewoonten. De aanpassing verliep zowel organisatorisch als technisch vlot, maar we willen toch van erg nabij opvolgen wat het met de mensen doet op langere termijn.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De bevestiging dat onze lezers bereid blijven te betalen voor betrouwbare content. Dat merken we bij onze digitale lezers, maar het geldt ook meer dan ooit voor de grote groep consumenten die ervoor blijven kiezen hun journalistieke inhoud op papier te lezen.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    Wij zagen het afgelopen jaar de daling van de losse verkoop afnemen. Als we die trend vergelijken met andere Mediahuis-landen, dan zien we dat een gezonde combinatie van digitaal aanbod, abonnementsaanbod én losse verkoop een goede mix blijft om elk van de drie pijlers te blijven aanbieden.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Wij initiëren geen grote acties specifiek richting dagbladhandel. Wij blijven sterk inzetten op de groei van onze merken en sterke journalistiek. Op die manier hopen wij de lezer te overtuigen om via het retailkanaal voor hun papieren krant te blijven kiezen.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Na een jaar als 2020 is het meer dan ooit gepast om iedereen vooreerst een goede gezondheid toe te wensen.

    Arnaud Hermesse (Nationale Loterij)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    Door de eerste lockdown is het gewicht van bepaalde sectoren is in de omzet toegenomen. Dit is het meest uitgesproken bij de krantenwinkels, de tankstations en de lokale supermarkten.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Het feit dat de krantenwinkels hun activiteiten mochten verder zetten. Het verspreiden van kwaliteitsvol nieuws is en blijft van primordiaal belang, zeker in tijden waarin de maatschappij wordt overspoeld door sociale media.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    De krantenwinkels zijn sinds lang een van de hoekstenen van onze retailstrategie. Ze hebben getoond te beschikken over een flinke dosis veerkracht. Door hun vindingrijkheid en creativiteit maken ze er het beste van in een ontzettend moeilijke periode. Daarvoor zijn we hen zeer dankbaar.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    De uitdaging in 2021 is onmiskenbaar het vinden van een nieuw evenwicht in dit nieuwe normaal. Wij blijven inzetten op tijdelijke acties, sterke mediacampagnes om onze merken te ondersteunen, alsook promoties voor de spelers, zodat ze hun goede speelgewoontes blijven behouden.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens iedereen eerst en vooral een goede gezondheid toe. Ik kijk ook zeer hoopvol naar een maatschappij die in het verleden al aangetoond heeft dat ze zich kan heruitvinden.

    Tom Vermeirsch (Ubiway / AMP)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    2020 was een jaar waarin een virus ons sociaal en economisch leven op stelten kwam zetten. Gelukkig bleef ons netwerk open, hebben we de schade kunnen beperken en waren er geen onderbrekingen qua distributie. Ik dank alle uitbaters om steeds paraat te staan in deze moeilijke omstandigheden.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De samenwerking tussen de verschillende stakeholders in onze sector. De uitgevers, distributeurs en krantenwinkels hebben aan één zeel getrokken. Hiermee bewijzen we dat de verkoop van dag- en weekbladen een essentiële plaats heeft in onze samenleving.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    De veerkracht van dit kanaal is opmerkelijk. Ondanks de moeilijke omstandigheden weet iedereen dat we steeds kunnen rekenen op hun inzet en medewerking.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Dit jaar opende in Mollem onze nieuwe site Ubilog. Onze grootste distributiesite centraliseert onze magazine-activiteiten in Vlaanderen. Ze staat symbool voor de weg die we kiezen: een leverancier van pers en diversificatie aan kranten- en buurtwinkels. Investeren in moeilijke tijden is het motto.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens u en uw naasten een goede gezondheid toe. Daarnaast kijken we uit naar betere tijden voor onze sector en hoop ik dat de krantenwinkels het respect krijgen dat ze verdienen.

    Laurent Fierens Gevaert (Philip Morris)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    We volgden van nabij de gezondheid en het welzijn van onze medewerkers en partners op. Dat was onze centrale prioriteit. Thuiswerk werd de norm, voor onze vertegenwoordigers verliep het contact vooral vanop afstand om de bevoorrading van de winkels te garanderen.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De flexibiliteit en het enthousiasme zowel van onze medewerkers als van de ganse organisatie en van onze handelspartners tijdens deze moeilijke periode om zich aan te passen en de continuïteit van de activiteiten te garanderen. De krantenwinkel was ook een belangrijk sociaal ankerpunt.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    Philip Morris heeft altijd veel belang gehecht aan de samenwerking met haar partners. De sector van de dagbladhandels vertegenwoordigt een speciaal kanaal voor ons bedrijf en onze klanten. Wij zijn overtuigd dat de passie voor het vak, de kennis en de nabijheid bij uw klanten het verschil maken.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Philip Morris zal zijn uiterste best blijven doen om de dagbladwinkel te blijven ondersteunen waar mogelijk. Wij zijn ervan overtuigd dat we allemaal samen deze moeilijke tijden zo goed mogelijk zullen doorkomen en ervoor zullen zorgen dat we morgen samen sterker zijn.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    We willen iedereen bedanken voor de getoonde flexibiliteit, altruïsme en veerkracht. Wij wensen u en iedereen die u dierbaar is vooreerst een goede gezondheid toe. Daarnaast hopen we dat, nadat de huidige crisis overwonnen is, iedereen met nieuwe ideeën, passie en enthousiasme aan de slag kan gaan.

    Pieter Van Batselaer (BAT Belux)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    Net zoals de meeste bedrijven heeft BAT Belux tijdens de coronacrisis vooral ingezet op thuiswerken en op beschermende maatregelen. De pandemie had voor ons niet zozeer een impact op de verkoop van tabaks- en vapeproducten.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De weerbaarheid van de hele sector. We waren onder de indruk over hoe iedereen zich snel heeft kunnen aanpassen aan de nieuwe realiteit. Daardoor konden we onze producten en onze diensten blijven leveren aan onze klanten.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    2020 heeft nogmaals getoond wat voor belangrijke rol de krantenwinkels spelen. Niet alleen kopen we er onze alledaagse producten, maar tijdens de lockdown lieten de krantenwinkels ons ook toe enige normaliteit te bewaren. We konden even uit ons kot komen om een vast ritueel uit te voeren.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Door de stijging van de accijnzen zullen rokers onder druk komen te staan. Dat mensen proberen te stoppen, is goed nieuws voor de volksgezondheid. Velen zullen daar echter niet in slagen zonder hulpmiddelen zoals de e-sigaret. Daarom roepen we de krantenwinkels op om vapeproducten te promoten.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Wij wensen de krantenwinkels vooral rust toe in het komende jaar. 2020 was voor hen geen gemakkelijk jaar met heel wat onzekerheid. We hopen dat de pandemie snel achter de rug is en dat de economie zich vlug herpakt.

    Jo Vansteenvoort (MedioEurope)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    De flexibiliteit van onze interne organisatie en van onze klanten heeft me aangenaam verrast. We kunnen gerust stellen dat we op een recordtermijn zijn uitgegroeid tot een volwaardige boekenpartner voor de krantenwinkels. Boeken, dvd’s en strips vinden snel hun weg over de toonbank.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De beslissing van Audax-Imapress om de krantenwinkels in Vlaanderen te laten vallen en het aanbod van MedioEurope aan de krantenwinkels heeft een enorme boost gegeven aan de belevering van deze winkels. Het aantal winkels dat we nu beleveren en de leveringen zijn razendsnel toegenomen

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    De dagbladhandelaars mogen wat mij betreft benoemd worden als de hardst werkende zelfstandigen in Vlaanderen. Lange werkdagen zijn geen uitzondering en men heeft veel liefde voor de klant. Zoals in elke sector hebben we vechters zien opkomen voor hun zaak.

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    MedioEurope staat nog maar aan het begin van zijn project om krantenwinkels de mogelijkheid te bieden zich als volwaardige boekenwinkels te ontplooien. In 2021 rollen we deze strategie verder uit en hebben we grote plannen inzake marketing om de hele sector te promoten.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens iedereen een gezond 2021, een heropleving van de sociale contacten, een normaal leven en een financieel gezonde krantenwinkel.

    Xavier Verellen (Newsweek)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    Het is moeilijker geworden om een bedrijfscultuur te bouwen voor een groeiend bedrijf als het onze.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Het is verfrissend vast te stellen dat de bestaande mediamerken hebben gewonnen aan vertrouwen bij de lezer en de surfer en dat inzicht en duiding meer dan ooit van belang zijn.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    De krantenwinkel is meer dan ooit een verkooppunt van vertrouwen geworden, waar de consument lokaal en dichtbij kan winkelen

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Wij zullen verder blijven inzetten op de losse verkoop en meer aandacht besteden aan de bookazines.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Mentale weerbaarheid aan iedereen persoonlijk en meer aandacht voor het groeiende klimaatdrama met anticiperende maatregelen.

    Stefaan Cornilly (Keesing Media Group)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw activiteit?

    De pandemie heeft een belangrijk impact op ons dagelijks leven. Vooral tijdens de eerste lockdown hadden de mensen nood aan mentale ontspanning en dat hebben we ook gemerkt in onze verkoop. Ondanks sluitingen hebben we in maart en april een mooie meerverkoop gerealiseerd.

    Wat was voor uw activiteit ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Krantenwinkels zijn open mogen blijven en we hebben vastgesteld dat de verkoop ook bij hen mooi gestegen is. Ik hoop dat de consument hiermee de weg naar de krantenwinkel heeft teruggevonden en dat daardoor het verdwijnen van verkooppunten wat kan afgeremd worden.

    Wat heeft een bizar jaar als 2020 u of uw bedrijf geleerd over de krantenwinkels?

    Zie vraag 2

    Welke initiatieven ambieert uw firma in 2021 om de omzet en de opbrengst van uw producten in de krantenwinkel te doen groeien?

    Puzzels blijven een belangrijk onderdeel van de magazineverkoop en het aandeel stijgt ieder jaar. Keesing gaat volop inzetten op de groeistrategie en nieuwe producten lanceren. Onze ploeg op het terrein blijft inzetten op het onderhouden van de relaties met het netwerk.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens mezelf een nieuwe job toe. Na 15 jaar Keesing leek het mij het moment om even iets anders te gaan doen en ik sluit het hoofdstuk Keesing half december af. Voor de rest lijkt het me goed dat we snel terug kunnen gaan naar de oude situatie.

    Deel dit artikel