• Pers en boeken

    DPG Media: “Doorleveren is voor krantenwinkels een groeimodel geworden”

    Tekst: Wouter Temmerman
    Voor DPG Media blijft het creëren van doorleverpunten de manier waarop de uitgever zuurstof in de tanende losse verkoop wil pompen. Sinds dit jaar neemt het zelfs twee Roularta-titels op in het aanbod. Benieuwd naar de filosofie achter het systeem schuiven we aan voor een uitgebreid gesprek met Steve Desmet. De Sales Manager Losse Verkoop van DPG Media zoomt in op het bijzondere 2020 en de opportuniteiten van het doorleveren voor de krantenwinkels.

    DPG Media kan uitstekende cijfers voor 2020 voorleggen. Relativeert dat de impact van Covid-19 op het bedrijf?

    Steve Desmet: “Als bedrijf heeft Covid-19 ons heel zwaar getroffen op vlak van advertenties. Een aantal adverteerders heeft de bestedingen stevig teruggeschroefd. Als we kijken naar de lezersmarkt, dan zie je een ander beeld. Tijdens de eerste lockdown intussen een jaar geleden heeft de verkoop van kranten en magazines echt gepiekt. Gelukkig waren krantenwinkels essentiële winkels, dat is ook ons ten goede gekomen. Uiteindelijk bleef enkel Standaard Boekhandel in die periode gesloten. Wij hebben dus wel heel goed verkocht op vlak van losse verkoop doorheen het jaar.”

    Zijn jullie ook echt tevreden over de krantenverkoop? De CIM-cijfers voor 2020 tonen een duidelijke terugval in de losse verkoop van Het Laatste Nieuws en De Morgen.

    Steve Desmet: “Voor zowel kranten als magazines hebben we gezien dat de verkoop het goed deed tijdens de lockdowns. Die periodes hebben de mensen echt aangezet tot het zoeken en lezen van  berichtgeving. De losse verkoop op zich heeft het tijdens die piekmomenten ook goed gedaan, zeker als je de dalende tendens van de voorbije jaren ernaast legt. De structurele daling blijft, maar het resultaat bleef boven onze verwachtingen. Wij blikken dus tevreden terug op 2020.”

    Kon DPG Media ook de business van de doorleveringen verder uitbouwen vorig jaar?

    Steve Desmet: “We zijn intussen een vijftal jaar aan het bouwen aan het systeem van doorleveringen en tellen momenteel ongeveer 425 punten die via 165 dagbladhandels onze titels ontvangen. Van zodra wij een opportuniteit zien, stappen we naar de lokale krantenwinkel om te bekijken of die bereid is om daar een levering te voorzien. Kijk je naar het profiel van die beleverde punten, dan zie je klassiekers als benzinestations, superettes of supermarkten, maar het gaat ook om tuincentra, zorgbedrijven, bakkers, campings, … het is heel uiteenlopend. We zien een mooie spreiding over de Vlaamse provincies, enkel in Limburg is het aantal doorleverpunten kleiner. Buiten Vlaanderen tellen we ook een tiental seizoensdoorleverpunten in de regio van de Ardennen die vanuit één krantenwinkel worden beleverd. Als ik kijk naar Vlaanderen hebben we wel nog een paar blinde vlekken. In elke provincie zijn er nog wel een paar gemeenten waar we graag iemand zouden inzetten. Bij deze dus een warme oproep naar kandidaten.”

    Lees verder onder de foto DPG Media

    Hoe ziet dat gemiddelde van twee à drie leverpunten per krantenwinkel er in de praktijk uit?

    Steve Desmet: “Om in te schatten of een doorleverpunt potentieel heeft, kijken we vooral naar de traffic. We merken dat persverkopers dat zelf ook snel in de gaten krijgen en ze brengen ons proactief doorleverpunten aan. We hebben krantenwinkels die heel goed één of twee punten beleveren, je hebt er andere die er een onderneming op zich van maken en 40 tot 50 doorleverpunten hebben. Dat is bijna een mini-AMP. We zien ook een aantal persverkopers die zich specifiek binnen hun eigen gemeente of net over de gemeentegrenzen heen engageren. Door het feit dat zij extra afzetpunten genereren, gaan ze tegen de stroom in en kennen ze in pers een omzetgroei.”

    Klopt het dat je ook enkel magazines kan doorleveren?

    Steve Desmet: “Mede dankzij de pioniers onder de krantenwinkels hebben wij het systeem inderdaad wat bijgeschaafd. Naast de basisformule met onze kranten en magazines en dagelijkse doorlevering (behalve op zondag) kan een winkelier ervoor kiezen om enkel magazines te leveren. Het is niet voor elke krantenwinkel haalbaar om elke dag door te leveren en tegelijk stelden we vast dat kranten op sommige doorleverpunten minder interessant waren door latere openingsuren. Krantenwinkels die enkel magazines doorleveren doen dat op dinsdag of gecombineerd op dinsdag en donderdag. We hebben ook nog een derde formule ontwikkeld waarbij het leveren van magazines wordt gecombineerd met de weekendkrant. Bij doorleveringen die ontstonden vanuit kranten en magazines kwam de vaststelling soms dat kranten onvoldoende verkochten, met uitzondering van het weekend. Vandaar dat we die formule ook hebben mogelijk gemaakt.”

    Het lijkt wel een doorvertaling van jullie abonnementenformules?

    Steve Desmet: “Ik begrijp de vergelijking, maar het was geen bewuste keuze om dat op dezelfde manier te doen.”

    Sinds dit jaar duiken ook Roularta-titels op in de doorleveringen. Vanwaar die stap?

    Steve Desmet: “Bij de doorleverpunten hoorden we almaar vaker dat ze een echt vrouwenmagazine misten. Daarom hebben we sinds de jaarovergang een akkoord met Roularta om Libelle mee te nemen in onze doorleveringen. In West-Vlaanderen hebben wij ook een akkoord om Krant van West-Vlaanderen toe te voegen op vrijdag. De samenwerking gaat enkele over die twee titels, omdat daar zo’n specifieke vraag naar bestond. Als ik kijk naar de verkoopcijfers via doorlevering, dan is het ook terecht dat deze titels er zijn bijgekomen.”

    Is jullie commissie de hoeksteen voor winkeliers die dit systeem willen opschalen?

    Steve Desmet: “Doorleverpunten krijgen nog altijd 10% en de persverkopers die doorleveren behouden nog steeds hun volledige marge op de verkoop uit hun doorleverpunten. Hoe meer afzetpunten zij creëren, hoe meer omzet zij maken. Het is uiteraard aan de winkel zelf om de rekening te maken, maar wij denken dat dit een faire vergoeding is. Voor een winkel die wil gaan leveren in Hasselt, Gent en Mechelen zal het sop de kool wellicht niet waard zijn. Wij zien eerder hoe winkels zich engageren in hun regio en daarna verder kijken in de rand van hun gebied. Zo merk je wel dat dit gebied voor doorleveren langzaamaan uitbreidt.”

    Wat betekent dit systeem voor de verhouding tussen DPG Media en AMP?

    Steve Desmet: “DPG Media is hierover altijd heel transparant geweest naar AMP toe. Uiteindelijk blijven alle kranten en magazines eerst via AMP passeren. Zij blijven de krantenwinkel beleveren. Tom Vermeirsch van AMP gaf hierover zelf aan dat het systeem voor zuurstof zorgt. Ik vond dat een mooie uitspraak en dat zegt in een klap ook waarom veel mensen het doen. Dit geeft een boost aan de omzet.”

    Zo lijkt het op manna dat gratis uit de hemel valt, maar het blijft hard werken, niet?

    Steve Desmet: “Ja, we mogen ook de andere kant niet vergeten. De persverkopers moeten daar wel degelijk veel voor doen en petje af voor de winkels die een groeiend aantal punten beleveren. Dat vergt een hele organisatie. Uit de cijfers blijkt echter dat dit een groeimodel is. Het mooie is ook dat het in twee richtingen kan werken. Een doorleverpunt die voldoende potentieel ziet, zou kunnen overstappen naar AMP. Omgekeerd gebeurt het ook. Soms zien we bv. benzinestations die afhaken uit het systeem van AMP en die wij na een aantal maanden opvissen in het systeem van doorleveren.”

    Hoe kijken jullie in het algemeen naar de losse verkoop voor 2021?

    Steve Desmet: “Voor 2021 blijft het afwachten. Vergelijk je de eerste maanden van het jaar, dan is die piek van vorig jaar er veel minder uitgesproken. Voorts plannen we geen grote veranderingen aan onze aanpak. We zetten nog altijd heel hard in op extra acties in de losse verkoop. Die zorgen nog altijd voor meerverkoop.”

    Deel dit artikel