1 januari 2021 betekende het einde van de tabaksreclame in krantenwinkels. Het tabaksrek achter de toonbank is hierdoor veranderd in een muur van eentonige verpakkingen, hoogstens opgefleurd met producten die wel nog in een merkverpakking mogen zitten. De meest zichtbare plek van uw krantenwinkel verliest zo een deel van zijn ‘wauw-effect’. Toch zijn er meer dan opties genoeg om de ruimte achter de toonbank op een nieuwe manier in te richten.
Voorlopig is het nog niet eenvoudig om een alternatief product te vinden dat even interessant is voor verkoop als sigaretten. In onze vorige editie van Radar kon u al lezen dat fabrikanten en winkeliers daarom voor een status quo kiezen. Wanneer het tabaksrek wordt heringericht wordt dan ook vaak gekozen voor het in de kijker zetten van vapingproducten en cigarillo’s. Beiden producten waar het tabaksverbod niet voor geldt. “Vaping en sigaren draaien goed”, vertelt Dirk Claes, zaakvoerder bij AND Interieur. “De meeste dagbladhandels springen dan ook op deze producten om hun rek verder aan te vullen.”
De vraag welke producten je achter de toonbank uitspeelt, draait echter niet enkel om de rotatiesnelheid of de aantrekkelijkheid van de merkverpakkingen. Naast de rookwaren zijn ook alcoholische dranken of inktcartridges kanshebbers op een plekje. “De ruimte achter de toonbank is een plek waar je de duurdere producten in de kijker kan zetten”, legt Dirk Claes uit. “Dat kan door het aanbrengen van meer verlichting, maar ook door het geheel luchtig te houden. Een overbeladen rek gaat niet voor een meerverkoop zorgen, integendeel.” Ook Pierre Pannekoek, mede-eigenaar bij Interstock Shop & Interior Concept, stemt hiermee in. “Vaak plaatsen dagbladhandelaars in het rek achter de toonbank producten die waardevoller zijn en die anders makkelijk gestolen kunnen worden. De impact van een gestolen snoepzakje is kleiner dan die van een gestolen sigarettenetui.”
Toch zijn er naast de meer traditionele producten ook enkele producten die de voorbije jaren opgang maakten. Broodartikelen, bijvoorbeeld, duiken vaak op in winkels die niet langer of minder inzetten op rookwaren. Een trend die ze ook bij AND Interieur steeds meer zien. “De keuze voor broodproducten achter de toonbank is sterk lokaal gebonden”, vertelt Dirk Claes. “Zijn er al drie bakkers in het dorp, dan is brood geen slimme keuze. Wanneer je echter langs een grote baan bent gevestigd, dan kan dat heel goed draaien. Je moet dus op voorhand goed nadenken of je ook voordeel kan halen uit bepaalde producten.”
Brood of broodjes zijn een voorbeeld van een snel roterend alternatief en bij Interstock wijst Pierre Pannekoek er eveneens op dat het zeker niet altijd dure exclusieve producten moeten zijn die een plaats verdienen achter de toonbank. “Het rek achter de toonbank kan je goed gebruiken om de belangstelling te wekken voor nieuwe producten en deze aan een gunstig tarief te verkopen”, legt hij uit. “Op die manier zorg je voor beweging in je winkel.”
Tot slot kunnen ook meer praktische overwegingen meespelen bij het nadenken over de ruimte achter de toonbank. Als dagbladhandelaar is de dag meer dan druk genoeg. Wat meer aandacht besteden aan uw eigen comfort, kan dus nooit kwaad. Pierre Pannekoek: “Een idee kan zijn om, als je krantenwinkel ook een pakjespunt is, de af te halen pakjes achter de toonbank te presenteren. Zo moet je niet voortdurend lopen en springen als je alleen in de winkel staat.”