Het is kletsnat en er waait een loeiharde wind wanneer we binnenstappen in krantenwinkel Svenne Gazet te Halle. Om 5u ’s ochtends is het nog donker achter alle ramen, maar in de krantenwinkel van Sven en Niels zijn ze al volop bezig met het klaarzetten van de doorleverbakken. “Het Laatste Nieuws zit al in de bakken”, krijgen we te horen, “het is enkel nog wachten op de levering van AMP.”
We hebben er duidelijk een ‘goede’ dag voor gekozen, want de levering van AMP laat inderdaad op zich wachten. In afwachting kletsen we over het ontstaan van Svenne Gazet. Wat blijkt? Een krantenwinkel uitbaten, zit in het bloed bij de familie Ghysels. “Tijdens de jaren ’90 baatte mijn vader hier in de buurt, in de Sint-Rochusstraat, ook een krantenwinkel uit, Guido Gazet. Dat was een echte goudmijn”, weet Sven erover te vertellen. “Om zes uur ’s ochtends was er al meer dan 50 man in de winkel gepasseerd en per dag gingen er zo’n 350 kranten de deur uit. Vandaag zijn dat er bij ons misschien 50.”
Het verhaal van Svenne Gazet begint pas in 2013 wanneer Sven een krantenwinkel, gelegen in de Louis Theunckensstraat, overneemt van de vorige eigenaar. In 2016 stapt broer Niels mee in de zaak en ook vader Guido steekt geregeld een handje toe, vooral wanneer het om doorleveren gaat. “In 2019 hebben we de zaak trouwens volledig laten vernieuwen”, voegt Sven toe.
“Hopelijk blijven ze niet meer te lang weg”, verzuchtten Sven en Niels zich. Ze kozen ervoor het openingsuur op 5 uur ’s ochtends te zetten om ervoor te zorgen dat de levering door AMP zeker tijdig zou gebeuren. Volgens de regel gebeurt dat namelijk voor openingsuur. Ondertussen is het twintig voor zes en druppelden de eerste klanten al binnen, maar van AMP is nog geen spoor.
Om tien voor zes waait de AMP-chauffeur eindelijk binnen. “Bel maar naar AMP om te klagen”, is zijn eerste boodschap. Begrijpelijk, zo vinden ook de broers. “De chauffeurs krijgen altijd alle klachten over zich heen, maar vaak kunnen ze er weinig aan doen.” Wanneer we vragen naar wat meer context wordt het probleem meteen duidelijk. Recent verhuisde AMP namelijk naar Asse. “Asse is telefonisch niet te bereiken, dus voor klachten komen we nog steeds in Anderlecht terecht en daar kunnen ze ons niet helpen”, legt Sven uit. “Elke chauffeur zou toch een trackingsysteem moeten hebben...”
De AMP-chauffeur doet er zelf nog een schepje bovenop: “In Asse moeten we onze camionetten buiten inladen. Vreselijk in dit weer. Alles is kletsnat.” En inderdaad, de Libelles die bovenaan de stapel liggen, zien er niet meer al te fris uit.
Terwijl Sven de bakken vult, gaat Niels aan de slag met het uitpakken van kranten en tijdschriften die in de winkel zelf verkocht zullen worden. Bij de levering zitten ook wat extra’s. “Spullen die we niet verkocht krijgen”, zegt Niels tussen neus en lippen door. “Gelukkig zit er een degelijke marge op.”
Rond vijf na zes kunnen we eindelijk vertrekken. Niet achterin een koude camionette, wel vooraan in een aangename wagen. Als doorleveraar bevatten de dozen die Sven rondbrengt niet enkel de titels van DPG Media. Ook Libelle (Roularta) gaan mee de ronde op. Als doorleveraar behoudt Sven zijn marge van 25% op wat hij doorlevert, ook al verkoopt een andere winkel de kranten of tijdschriften.
Svenne Gazet belevert in totaal vijf shops. Op onze rit stoppen we aan drie Proxy Delhaizes. Lukoil beleverde Sven al voor vijf uur. De vijfde shop is Krant en zo, maar die halen hun eigen kranten op aan de winkel van Sven en Niels.
Op de baan is het nog rustig en van Halle rijden we naar Lembeek, Essenbeek en Buizingen. Een ronde perfect op maat van Svenne Gazet. “Deze drie stops geven ons de zekerheid die we nodig hebben. We zouden ook een grotere ronde kunnen doen, in de richting van Sint-Pieters-Leeuw bijvoorbeeld, maar wanneer de leveringen niet doorkomen, zijn we vaak te laat terug in de zaak om onze eigen klanten verder te bedienen.”
De leveringen gebeuren telkens op een andere manier. In het donker van de ochtend plaatst Sven de bakken in een rek met winkelkarren, in een speciale box of in een bijgebouw met een beveiligde deur. “Elke winkel heeft zijn eigen manier van werken, meestal kom ik zelfs niemand tegen terwijl ik mijn leveringen doe. Op een halfuurtje heb ik mijn ronde af”, vertelt Sven erover.
Tussen de stops door praten we nog wat verder over het leven van een doorleveraar. “Ik werkte in de transportsector dus die uren ben ik gewend, al weegt dat na al die jaren wel door”, vertelt Sven. “Gelukkig is mijn broer medezaakvoerder en springt de familie geregeld bij zodat ik niet elke dag om 4u30 eruit moet. Aan mijn kinderen zou ik het niet aanraden, maar ik doe het graag en mijn loon is een pak gestegen in vergelijking met vroeger. Als transporteur is het sop de kolen niet waard, maar als doorleveraar kan ik me nu wat meer permitteren.”
Toch zijn er voor Svenne Gazet enkele negatieve aspecten aan het uitbaten van een krantenwinkel verbonden. Vooral op vlak van marges. “Kranten en tijdschriften geven ons een mooie marge tussen 20 en 25 procent, dus dat doorleveren neem ik er graag bij. Het zijn de andere producten en diensten die het ons moeilijk maken. Tabak, telefoonkaarten, … overal dalen de marges. Zelfs op digitale transacties moeten we betalen. In 2020 kostte ons dat meer dan 5.000 euro.”
Rond kwart voor zeven rijden we terug richting de krantenwinkel van de broers Ghysels. Het is nog steeds donker maar langzaamaan wordt de stad wakker. Bij aankomst vallen de rode parkeerplaatsen voor de krantenwinkel op. “Shop & Go parkeerplaatsen”, legt Sven uit. “Je mag hier maximaal een half uur staan. Handig voor onze klanten, want zo kunnen ze snel voor de deur parkeren en binnenspringen. Binnen enkele minuten is de plek weer vrij.”
Plots valt op dat op de stoep, voor de ruit van Svenne Gazet, nog enkele bakken van AMP staan te wachten. “Die zijn voor Michel Prim”, legt Sven uit. “Hij is een vertegenwoordiger van DPG Media maar in Vlaaams-Brabant treedt hij op als een soort depanneur. Bij een foute levering bellen dagbladhandelaars Michel op en hij komt de tekorten aanvullen.”
We stappen nog even mee de winkel binnen. Ondertussen zijn de rekken gevuld en lopen er al wat meer klanten Svenne Gazet binnen. De dozen van AMP staan te wachten om de volgende dag opgehaald te worden. We schieten nog wat foto’s van het duo en stappen terug in de wagen.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.