• Varia

    Waar is de papieren Radar gebleven?

    Momenteel bladert, klikt of swipet u door het eerste magazine van Radar in 2021 en we hopen dat de interviews, reportages en analyses u opnieuw kunnen boeien. Toen we in het najaar van 2020 van start gingen met dit digitale magazine vond u op hetzelfde moment ook onze papieren versie van Radar in de blauwe bakken van AMP. Deze keer is dat niet het geval en dus willen we alvast antwoorden op de vraag die u massaal zal gaan stellen: maakt Radar nog wel een printmagazine?

    Het antwoord op die vraag is ja, maar we leggen u graag uit wat er dan wel is veranderd. Van bij de start van ons digitale magazine was het de bedoeling om het printmagazine en zijn digitale variant op een slimme manier naast elkaar te plaatsen. Nadat we eind vorig jaar tweemaal onze teen in het digitale water staken, is het tijd om die volgende stap ook echt te zetten.

    Wat betekent dat concreet? Radar kiest voor een Digital First-aanpak, waarbij onze artikels u op de snelste (en dus digitale manier) bereiken. Het nieuws heet van de naald vindt u op onze nieuwssite Persradar.be en kondigen we u ook aan via onze nieuwsbrieven. De magazine-artikels, met meer duiding en achtergrond, verspreiden we in een digitaal magazine dat u achtmaal per jaar kan lezen. De papieren Radar hebben we volledig herdacht: het magazine krijgt een nieuwe vorm, een nieuwe manier van lezen en zal op een vlotte manier de brug maken naar onze digitale kanalen.

    Wanneer straks ons tweede digitale magazine verschijnt, zal u op hetzelfde moment deze special edition op papier toegestuurd krijgen. Het is onze manier om print op de piëdestal te zetten die het verdient. Niet als doorslagje van het digitale magazine, maar als een medium met een aparte, eigen leeservaring.

    Overigens, bij het maken van het artikel over Apache, eerder in dit nummer van Radar, was het zeer fijn om vast te stellen dat Radar niet alleen staat met die kijk op media anno 2021. Onze bewegingen lijken tegengesteld: Apache groeide vanuit een nieuwssite naar een papieren magazine, terwijl Radar historisch op papier verschijnt en vorig jaar voluit koos om zijn publiek sneller en dus meer digitaal te informeren. Maar onze printedities heiligen hetzelfde doel: aantonen dat print een heel specifieke plek verdient.

    Breaking news, digitale enquêtes, reageren via commentaren onder onze artikels, … het zijn boeiende manieren om digitaal onze sector te volgen. Maar we weten ook dat veel winkeliers net zo graag die papieren Radar voelen, vastpakken en in de buurt van de toonbank leggen, om even te lezen op een kalm moment in de winkel. Wel, u mag alvast dat printplekje (en wat leestijd) reserveren voor onze speciale papieren editie van Radar.

    Afspraak begin april!

    De redactie van Radar

    Deel dit artikel