• Corona, Pers en boeken

    Persverkoop in 2020: magazines winnen het pleit, kranten zien af

    Tekst: Wouter Temmerman
    De losse persverkoop heeft zich in 2020 prima gehandhaafd. Uit cijfers van AMP blijkt dat de totale verkoop van kranten, magazines en boeken afklokt op een status quo. Daarbinnen valt op dat kranten het vorig jaar bijzonder moeilijk hadden, terwijl bepaalde magazinesegmenten uitstekend verkochten.

    Het was al tijdens de eerste lockdown duidelijk dat corona de magazineverkoop deed stijgen terwijl de krantenverkoop terugviel. Die tendens heeft zich doorgezet tijdens de tweede lockdown blijkt uit de cijfers die AMP ons heeft bezorgd. Ook in de tweede lockdown ging de totale perscategorie er in losse verkoop licht op vooruit met 1%. In de eerste lockdown ging het nog om 2% groei, terwijl de ‘zomerperiode’ (van juni tot eind oktober) de verkoop licht terugviel (-2%).

    Lees verder onder de foto

    Kranten dalen opnieuw (en nog sterker)

    Binnen die totale status quo zitten echter duidelijke winnaars en verliezers. In de hoek waar de klappen vallen, vinden we de kranten terug. Bleef de schade in de eerste lockdown nog beperkt tot een daling met 3%, dan ging het in de tweede lockdown naar -12% (en tussenin nog eens naar -6%). Bij de magazinepers is het veel moeilijker om negatieve uitschieters te noteren. Enkele segmenten hadden het tijdens de eerste lockdown moeilijk, zoals reis- en hobbybladen (-20%), erotische magazines (-28%) of sportmagazines (-20%). De dalers van de eerste golf herpakten zich echter later in het jaar. De reis- en hobbybladen groeiden in de tweede lockdown met 11%, terwijl de sportmagazines en de erotische bladen de daling tot 1% wisten te beperken in de laatste maanden van het jaar.

    Lees verder onder de foto

    Boekenverkoop gaat door het dak

    De lijst met kleine en grote winnaars is, zoals de overzichtstabel aantoont, een pak langer. De sterkste stijging komt op naam van de boeken. We stelden in de eerste lockdown al vast dat de boekenlezer de krantenwinkels had herontdekt met een verkoop die meer dan verdubbelde (+123%). In de zomer taande het effect enigszins (alhoewel, +53%), maar de tweede lockdown zorgde voor een nieuwe en nog grotere piek (+212%). Tijdens de eerste lockdown rees het vermoeden dat bijvoorbeeld de sluiting van de bibliotheken voor een piek van de verkoop in de krantenwinkels had gezorgd. Het is dan ook boeiend om te zien dat de verkoop het uitstekend bleef doen nu de bibliotheken tijdens de tweede lockdown wel geopend bleven.

    Lees verder onder de foto

    Het jaar van de schommelingen

    Ook de puzzelmagazines blijven in het winnende peloton zitten, al vlakte hun stijging wel wat af. Ging de verkoop in de eerste lockdown nog +61%, dan werd dat in de zomer +19% en in de tweede lockdown +30%. In diezelfde periode gingen ook mannen- en vrouwenbladen vlot over de toonbank, met respectievelijk +85% en +15%. Voor de vrouwenbladen maakte dat het kleine dipje uit de zomerperiode (-3%) weer goed. Ook de woonmagazines (+25%), de familiebladen met inbegrip van de kookmagazines (+78%) en de dierenmagazines (+30%) kregen dankzij corona de wind in de zeilen. Dat de coronacrisis ook een recordaantal nieuwe huisdieren met zich meebracht, is daar voor het laatstgenoemde segment wellicht niet vreemd aan.

    Het levert een totaalbeeld op van de perscategorie met veel ups en downs en slechts een aantal echt stabiele segmenten, zoals de televisiemagazines met +3% in de eerste lockdown en -1% in de tweede.

    Lees verder onder de foto

    Deel dit artikel