• Varia

    De Radar eindejaarsvraagjes aan winkeliers

    Naar goede gewoonte leggen we ook aan het einde van dit jaar dagbladhandelaars een aantal eindejaarsvraagjes voor. Hoe hebben zij 2021 beleefd?

    Nathalie D'Haenick (Harlekijn, Beernem)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw zaak in 2021 hinder van COVID-19? Werd het terug business as usual?

    Bij de eerste lockdown was het eerder drukker dan kalmer bij ons. Momenteel gaat alles weer zijn normale gangetje. Ik vind het psychologisch wel zwaar en vermoeiend op de regels te moeten wijzen. De reacties die je krijgt zijn niet altijd aangenaam.

    Wat was in 2021 een lichtpunt voor uw zaak?

    Ik ben vooral blij dat we nooit echt hebben moeten sluiten.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    BAT, omwille van de goede steun voor de verkoop van Vuse.

    Welke leverancier heeft u het voorbij jaar verrast in negatieve zin?

    De Nationale Loterij. Ze konden misschien wel een inspanning gedaan hebben om in deze moeilijke tijden een eerlijkere marge te geven en die oneerlijke drempels af te schaffen. Maar ook Hallmark: er waren acties voorzien naar de klanten toe, maar die gingen niet door.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Ik wens al mijn collega’s vooral een goede gezondheid toe. En ik wens België een slimme regering die nuttige regels uitvindt in verband met de sigarettenpakjes, namelijk een beperking van het aantal soorten verpakking per merk en een vastgelegde minimummarge voor ons.

    Yasmine De Bever (Sint-Pieterke, Ieper)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw zaak in 2021 hinder van COVID-19? Werd het terug business as usual?

    Wij wonen langs een invalsweg naar de grote markt in Ieper. Alles was gesloten, dus bijna geen verkeer en bijna geen verkoop. Nu is er nog steeds geen normale verkoop.

    Wat was in 2021 een lichtpunt voor uw zaak?

    Een (kleinere) Lottowinnaar.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Phillip Morris. Van hen ontvingen wij een pakketje met artisanale producten.

    Welke leverancier heeft u het voorbij jaar verrast in negatieve zin?

    De Metro, in november is deze firma plots gestopt met tabaksproducten.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Het allerbelangrijkste: voor iedereen een goede gezondheid.

    Patrick Van Loo (Dagbladhandel 't Pleintje, Asse)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw zaak in 2021 hinder van COVID-19? Werd het terug business as usual?

    In principe zouden we weinig hinder mogen ondervonden hebben van de coronamaatregelen, maar in de realiteit zien we minder klanten. We leven in grote mate van passanten, die momenteel thuis werken. Wij merken nu dat de klanten bang zijn van de pandemie en minder langskomen. Onze omzet heeft zich gestabiliseerd, al dalen de winstmarges almaar.

    Wat was in 2021 een lichtpunt voor uw zaak?

    Het enige lichtpunt was dat we niet onderhevig waren aan sluiting, aangezien we werden beschouwd als essentiële winkels.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Aangezien onze leveranciers het ook niet makkelijk hebben, kunnen we moeilijk van een positieve verrassing spreken, tenzij wat steunbetuigingen.

    Welke leverancier heeft u het voorbij jaar verrast in negatieve zin?

    Dat ligt gevoelig. Het zal wel de energieleverancier zijn, die de voorschotten met meer dan de helft verhoogde, al treft deze weinig schuld door de hoge energieprijs. Niet leuk, maar we hebben er begrip voor.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Ik wens een positief eindejaar toe aan alle collega’s, voornamelijk een goede gezondheid en weinig of geen falingen. De hele sector van de kleinhandel heeft het moeilijk.

    Ellen Ceupens (Papierus, Wuustwezel)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw zaak in 2021 hinder van COVID-19? Werd het terug business as usual?

    Wij hebben geen enkele hinder ondervonden, integendeel. We konden vanaf het begin onze openingsuren bewaren, wat mijn klanten waarderen. Het lokaal winkelen is extra in de verf gezet en daar hebben we ook baat bij.

    Wat was in 2021 een lichtpunt voor uw zaak?

    Dat wij blijkbaar essentieel zijn. De constante stress mogelijk te moeten sluiten, zoals andere ondernemers, is ons gelukkig gespaard gebleven. We hebben hier buren-handelaars huilend in de winkel gehad, omdat ze het niet meer zagen zitten. Hadden wij een paar maanden moeten sluiten, zou dat zeker een ramp zijn geweest.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Paperclip blijft mij steeds verrassen met hun vele mooie collecties. Ze zetten ook hard in op vernieuwing en mooie winstmarges. In samenspraak met mijn vertegenwoordigster proberen we altijd een ruim en divers assortiment aan te bieden, wat mij klanten uit de omliggende gemeenten oplevert.

    Welke leverancier heeft u het voorbij jaar verrast in negatieve zin?

    De Nationale Loterij. Zij hebben tijdens de coronaperiode maar liefst vier verkooppunten op nog geen 200 meter van mijn deur geopend. Net op de dag dat ik het 25-jarig jubileum van de opening van mijn zaak vierde, opende er een verkooppunt vlakbij. Dat heeft mijn dag vergald.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Het is knokken in onze sector. We moeten flexibel zijn, hard werken. Daarom wens ik mijn collega’s veel positiviteit toe en een gezond evenwicht tussen werk en vrije tijd.

    Alain Bogaert (Dagbladhandel AMC, Gentbrugge)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw zaak in 2021 hinder van COVID-19? Werd het terug business as usual?

    Wij hebben geen hinder ondervonden, integendeel. We hebben nog beter gewerkt dan voor de coronacrisis. Momenteel blijven we nog steeds op hetzelfde peil.

    Wat was in 2021 een lichtpunt voor uw zaak?

    De uitslag van het circulatieplan in Gentbrugge.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Euh, nee, geen enkele.

    Welke leverancier heeft u het voorbij jaar verrast in negatieve zin?

    AMP, zoals gewoonlijk met hun foute leveringen en heel slechte verwerking van de onverkochten.

    DPG, die in de meeste gevallen te laat zijn met de levering van hun kranten. We halen zelf onze kranten en boekjes op in Lokeren, waar het niet goed werkt.

    CWS: leveringen van de matten. Wegens personeelstekort krijgen we onze matten soms niet. We moeten zelf contact opnemen om kredietnota's aan te vragen met de bijhorende rompslomp.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    Een gezond 2022 voor iedereen. Hopelijk een deftige oplossing voor de levering van de kranten, gezien de sluiting van DPG Lokeren met bijhorend afhaalpunt.

    Natacha Prins (Dagbladhandel 't Prinske, Braschaat)

    Lees verder onder de foto

    In welke mate ondervond uw zaak in 2021 hinder van COVID-19? Werd het terug business as usual?

    Doordat de mensen thuis zaten tijdens de eerste lockdown, kwam er meer volk over de vloer. Dat is nu voorbij, zodat het opnieuw rustiger geworden is in onze zaak.

    Wat was in 2021 een lichtpunt voor uw zaak?

    Het lichtpunt van 2021 was dat de wegenwerken in onze buurt eindelijk voorbij bleken. Helaas staan er in de komende maanden al nieuwe op het programma.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Camel heeft mij positief verrast. Zij hebben dikwijls leuke acties. Bovendien hebben zij er begrip voor als je je zakencijfer niet haalt, zoals in ons geval door de wegenwerken.

    Welke leverancier heeft u het voorbij jaar verrast in negatieve zin?

    De grootste ontgoocheling was de Lotto, omdat we moeten stoppen hebben met Scooore, een product dat toch goed marcheerde. Op de terminal van de Lotto spelen bleek niet langer mogelijk, terwijl wij gezien onze beperkte ruimte geen plaats hadden om hun nieuwe machine te zetten.

    Wie wenst u wat toe voor 2022?

    We wensen iedereen een goede gezondheid en een flinke omzet toe voor 2022.

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel