• Pers en boeken

    AMP start met ‘globale pakbon’ op Distriweb

    Tekst: Wouter Temmerman
    AMP plant de invoering van een nieuw digitaal document dat elke ochtend de reëel geleverde aantallen toont, inclusief info over niet verdeelde of verdaagde titels. De distributeur vraagt om na de lancering van deze ‘globale pakbon’ de tekorten of tevelen via Distriweb (en niet langer via fax) te melden.

    De globale pakbon is een digitaal document dat u elke ochtend voor 6u op Distriweb zal kunnen raadplegen. Voor elke titel bevat de pakbon de reële aantallen (in losse exemplaren en in volle pakken) die AMP leverde, maar ook de titels die het niet verdeelde en informatie over de verdaagde leveringen. AMP wil de opgenomen verdelingsinformatie zo accurater maken, omdat het de pakbon later opstelt dan de huidige verzendingsnota. “De pakbon biedt een waarheidsgetrouw overzicht van de effectief geleverde persartikelen, inclusief alle correcties uitgevoerd tijdens de nachtverdeling: niet ontvangen titels, vermindering in het aantal exemplaren voor een titel, creditering na 48u van verdaagde titels, enzovoort”, laat AMP weten. De globale pakbon zal binnenkort voor elk winkelpunt beschikbaar zijn. De timing van de lancering was bij het te perse gaan van dit magazine nog onzeker. Op basis van de afloop van de testen en onder voorbehoud van technische problemen mikt AMP op een startdatum in de loop van december of januari.

    De pakbon biedt een waarheidsgetrouw overzicht van de effectieve geleverde persartikelen, inclusief alle correcties uitgevoerd tijdens de nachtverdeling.

    Niet meer faxen voor tekorten

    AMP preciseert dat het tijdens een testfase in een aantal winkelpunten vaststelde dat de nieuwe manier van werken de administratieve last van de winkels lichter maakt. “Verschillen, gekend door Ubiway, worden automatisch gecrediteerd/gedebiteerd en moeten door de winkelpunten niet meer worden doorgeven”, klinkt het. “Indien er toch een correctie dient te gebeuren, dan kan dit exclusief via de globale pakbon op de administratiepagina van Distriweb worden uitgevoerd.” Exclusief via Distriweb betekent ook dat het AMP geen faxen met aantekeningen op verzendnota’s meer kan verwerken. Het roept winkeliers op om tekorten of tevelen voortaan via Distriweb in te geven. “In ruil daarvoor krijgt de winkelier een correct overzicht van de ontvangen levering, een automatische creditering van de verschillen tussen levering en verzendingsnota, volledige transparantie, een nauwkeurig document en eenvoudige opvolging van verdaagde titels.”

    Klantentevredenheid verbeteren

    Voor Ubiway/AMP is de pakbon de eerste exponent van haar ‘Customer Satisfaction Program’, een klantentevredenheidsprogramma waarmee het haar diensten binnen het netwerk van de persverkooppunten wil verbeteren. Bij de lancering hoort ook een video met uitleg. Daarin vindt u antwoorden op zeer praktische vragen over de globale pakbon: wat wordt automatisch gecrediteerd, wat doet u als u losse exemplaren of een volle pak niet kreeg, hoe weet je of een titel verdaagd is en dat hij een dag later geleverd of gecrediteerd is?

    Deel dit artikel