Een uitzonderlijke jackpot, een nieuw spel, een grote winnaar, een nieuwsartikel over de loterij,… Het is stuk voor stuk interessante inhoud om met je klanten te delen via Facebook, maar er kruipt best wat tijd in het maken en posten van die berichten. De Nationale Loterij zocht een win-win met haar verkooppunten en lanceerde vanuit dat idee de Lottery Ambassador. De Lottery Ambassador is een tool waarmee je makkelijk en snel Facebookposts over loterijproducten of -acties kan publiceren.
De posts zijn kant-en-klaar, als winkelier dien je ze enkel nog op je Facebookpagina te publiceren. Voor winkeliers is het systeem een handige manier om hun klanten digitaal te informeren, terwijl de Nationale Loterij via al de Ambassadors een groot aantal potentiële spelers aanspreekt. In ons land telt Facebook immers zo’n 9,4 miljoen gebruikers, waarvan 94% meerderjarig is.
Kant-en-klaar hoeft bovendien niet te betekenen dat de Facebookposts eenheidsworst hoeven te worden. De Nationale Loterij stemt de posts af op de winkelpunten. Bij elke nieuwe campagne bijvoorbeeld wordt op Lottery Ambassador een post gepubliceerd in overeenstemming met het assortiment in elk specifiek verkooppunt.
In Dworp baat Jana Vanderbrugge de dagbladhandel Carpe Diem uit, een ‘traditionele’ dagbladhandel die focust op pers, rookwaren en loterij, uitgebreid met pakjes en nieuwkuis. Kort geleden werd Jana ook ambassadeur bij de Nationale Loterij. Wat houdt dat precies in?
“Mijn zaak moet het vooral hebben van vaste klanten”, vertelt ze. “Uiteindelijk is Dworp maar een klein dorpje, dus ik krijg minder passanten over de vloer dan een winkel in een grote stad. Bovendien is mijn cliënteel niet meer zo jong, maar sinds ik ook een pakjesdienst heb, trek ik gelukkig meer een meer jongeren aan.”
“Ik ben vrij actief op de sociale media”, zegt ze. “Vooral Facebook en Instagram. Ik heb trouwens een afzonderlijke facebookpagina voor de zaak en daar krijg ik toch regelmatig reacties van klanten, vooral van jongeren dan.”
Kort geleden werd Jana ook Lottery Ambassador. Daar hoort een tool bij om berichten te publiceren en dat biedt het nodige gemak, vindt Jana. “Elke keer als de Nationale Loterij iets nieuws aankondigt, krijg ik daarvan een melding op mijn smartphone. Ik hoef dan enkel maar op dat bericht te klikken en het verschijnt automatisch op mijn Facebookpagina.”
“Dat ik de tool van de Nationale Loterij gebruik om deze berichten op mijn Facebookpagina te posten, heeft wel degelijk een invloed op mijn verkoop. Net zoals wanneer er affiches worden opgehangen in de winkel, reageren de klanten daarop. Ze willen bijvoorbeeld wel eens een nieuw krasspel uitproberen. Ik krijg ook positieve reacties op Facebook.”
Of er gerichte campagnes worden gevoerd, die rekening houden met het soort zaak of de regio waarin die ligt? “Nee, dat gevoel heb ik niet”, zegt ze. “Het zijn algemene berichten, die voor iedereen bruikbaar zijn.”
Aangezien Jana zich inzet om ook de gemiddelde twintiger naar haar zaak te lokken, kijkt ze ook verder dan Facebook. Instagram is bij die doelgroep veel meer de online place-to-be geworden dan Facebook. Zij doet dan ook een suggestie aan de Nationale Loterij. “Misschien zou het handiger zijn moesten we ook bijvoorbeeld met Instagram kunnen werken”, vindt ze. “Met Facebook bereik je goed een publiek van veertigers, terwijl Instagram toch meer in zwang is bij twintigers en ook wel dertigers.”
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.