Jannie Haek: “Door de jaren heen zie je een slingerbeweging. België is een land dat zoals de meeste West-Europese landen altijd wel wat afkerig staat ten aanzien van kansspelen. Waarom? Omdat kansspelen voor een overheid samenhangen met de openbare orde. Alle geciviliseerde landen hebben kansspelen gereguleerd, waardoor die slingerbeweging ontstaat tussen verbieden en gedeeltelijk toelaten. Bekijk je dat in Europa dan zie je dat de meeste landen kansspelen als spelvorm toelaten en daarentegen de zaken verbieden die de deur openzetten voor ordeverstoring, witwaspraktijken, lokale criminaliteit en gokverslaving. Bij loterijproducten is dat risico er niet, waardoor overheden deze spelvormen vaak een monopolie geven onder strikt toezicht van die overheid.”
Jannie Haek: “Ik wik mijn woorden, maar de evolutie begin deze eeuw zou ik zelfs een extreme liberalisering durven noemen, met alle gevolgen vandien. Meer Belgen raakten gokverslaafd, maar je zag ook andere fenomenen. De waarde van huizen in een straat met een gokkantoor daalde, bijvoorbeeld. Recente evoluties zoals het verbod op gokreclame zie je ook in andere landen. De slinger is aan het terugkeren. Het wordt duidelijk dat aan vrij ondernemerschap ook beperkingen vasthangen van zodra je schade toebrengt aan je medeburger. De private operatoren in weddenschappen gedragen zich zoals de tabakssector twintig jaar geleden. Zij zullen binnenkort door de samenleving met de vinger gewezen worden. De Nationale Loterij daarentegen staat voor verantwoord spelen en ik ben zeker dat de geschiedenis ons gelijk zal geven.”
Jannie Haek: “Over verslaving wordt vanalles verteld. Ik denk dat ons land nood heeft aan objectiviteit, aan échte cijfers en aan de echte afweging tussen risico’s en meerwaarde. Een studie in Frankrijk toonde onlangs aan dat loterijen de maatschappij meer meerwaarde opleveren dan ze kosten. De balans voor online weddenschappen zit helemaal in de andere richting. Als we dat debat objectief willen voeren in België dan heb je onderzoek zoals dat van de UMons nodig. De uitkomst van dergelijk onderzoek schrikt me niet af. Hebben wij enthousiaste spelers? Ja. Zijn dat gokverslaafden? Neen. De Nationale Loterij creëert geen gokverslaving. Dat probleem moet je volgens ons oplossen waar het wordt gecreëerd. De Nationale Loterij voedt het debat daarover liever via onderzoek dan door te gaan lobbyen.”
Jannie Haek: “Ja, omdat wij evenzeer partner zijn van al die sporten en zelfs nog veel meer dan de private sector. Bij ons gaat het over het Olympisch team, de nationale voetbalbonden, de jeugdopleidingen, de vrouwenteams en bovendien niet alleen de populaire sporten. Dan doet het natuurlijk pijn om de CEO van de Jupiler Pro League te horen zeggen: en wat met de Nationale Loterij? Terwijl wij evenzeer een partner zijn van de nationale ploegen en van teams als Union, Anderlecht, Charleroi en Club Brugge. Zo’n uitspraken vind ik eigenlijk onverantwoord.”
Jannie Haek: “Het is onze ambitie om in België de grootste aanbieder van verantwoord spel te zijn. Onze ambitie lees je echter niet enkel af aan het omzetcijfer. Kijk je naar de private operatoren, dan zie je dat 10% van hun klanten 90% van de omzet realiseert. Lotto is 45 jaar en heeft elke week net geen miljoen unieke deelnemers. Het gaat over heel veel mensen die een klein bedrag inzetten. Daarom vind ik dat miljoen spelers belangrijker dan het omzetcijfer, omdat het aantoont dat we een grote aanbieder zijn van verantwoord spel. Liever zo dan 1.000 spelers hebben die elke week spelen voor 10.000 euro. Ik zou beschaamd zijn.”
Jannie Haek: “Ik wil dat heel duidelijk stellen: de Nationale Loterij vindt de krantenwinkel nog altijd onze belangrijkste partner. Ik weet dat de krantenwinkel het niet gemakkelijk heeft, maar om dat te verklaren kom je eerder uit bij het beleid van de kranten en bij de – terechte – tabakspolitiek van de overheid. Kijk je naar de commissies die wij uitbetalen en de aanpassingen die we doorvoeren aan onze remuneratiemodellen, dan vind ik de Nationale Loterij de meest loyale partner. Zijn wij op zoek gegaan naar diversiteit? Ja, dat is zo. Hebben wij dat agressief gedaan, zoals de kranten? Nee, helemaal niet. We hebben het dalend aantal verkooppunten proberen op te vangen omdat het voor ons belangrijk is om dat miljoen Lotto-spelers elke week te blijven bereiken. Een gokker die een wedkantoor zoekt om er meerdere uren te blijven, wil daar wel enkele kilometers voor afleggen. Maar in een model van verantwoord spel wil je mensen bereiken die voor een klein bedrag spelen. Die doelgroep bereik je minder als ze vier kilometer moet omrijden om op de Lotto te spelen.”
Jannie Haek: “Het is normaal dat de krantenwinkel moet diversifiëren, dat begrijp ik, maar het stoot mij inderdaad een beetje tegen de borst dat ze daarin dikwijls de partner van de sportweddenschappen zijn geworden. In onze toekomstige politiek blijft de krantenwinkel onze beste partner, maar ik zal niet verhullen dat ik dat liever niet zie gebeuren in een omgeving van onverantwoord spel. Daar gaan we meer op letten. Het is niet fijn om door een veredeld wedkantoor verweten te worden dat de Nationale Loterij de krantenwinkels niet steunt. Dat is onterecht. De Nationale Loterij kiest uitgesproken voor de traditionele krantenwinkel, maar vanzelfsprekend is er ruimte voor diversificatie en allicht ook voor sportweddenschappen. Worden die echter dermate belangrijk dat de winkel eerder een wedkantoor wordt, dan beschouwen wij zo’n winkel niet meer als een dagbladhandel.”
Jannie Haek: “Dat is een keuze die we jaren terug al maakten en die nu stilaan duidelijk wordt voor de buitenwereld. Het idee is om boven onze sterke merken zoals Lotto of EuroMillions een paraplumerk te creëren en wat is er dan meer geschikt dan je bedrijfsmerk? Als mensen een merk van een van onze kansspelen zien, dan willen we dat ze ook aan de Nationale Loterij denken. Daarom hebben we besloten om het merk prominenter te integreren in ons verkoopbeleid, met de rebranding als bewijs.”
Jannie Haek: “Het merk ‘Nationale Loterij’ is lange tijd volslagen onbekend geweest. Daar hebben we moeten aan werken en vandaar ook de rebranding. Ook de historiek speelt een rol. We hebben de traditie om met families te werken en Lotto is ons sportmerk, net zoals we met Win for Life op de festivalmarkt aanwezig zijn. Dus neen, het wordt niet meteen Nationale Loterij-Dstny in de koers. Wel vind ik dat La Française des Jeux het commercieel nog net iets beter aanpakt dan wij. Ik ben wel wat jaloers op FDJ, maar dat mag. Elke loterij heeft zijn historiek.”
Jannie Haek: “Goede vraag. De Nationale Loterij heeft binnen Europa in elk geval atypisch geïnvesteerd. Heel wat van onze collega’s hebben heel fors geïnvesteerd in casinospelen en sportweddenschappen. De Nationale Loterij is de enige in Europa die successen heeft geboekt op de typische loterijproducten, kijk maar naar de introductie van Vikinglotto in de retail. Op basis van vergelijkingen met onze collega-loterijen merkten we ook wel dat we in verhouding weinig verkooppunten hadden. Daarom hebben we een evolutie doorgemaakt van 3.500 naar 7.500 verkooppunten. Dat ligt al meer in de lijn van het buitenland. Waar brengt ons dat? Als je naar de EuroMillions-community kijkt, dan heb je met Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de grote drie. Daarna komt Portugal en dan België. Kijk je naar de groei in loterijproducten dan is ons land een relatieve kampioen. In sportweddenschappen hebben we dan weer minder geïnvesteerd. Ik heb er geen spijt van dat we dat aanbod hebben gecreëerd, maar het was een goede keuze om meer in te zetten op de loterijproducten.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.