• Varia

    De Radar eindejaarsvraagjes aan winkeliers

    Tekst: Guy Reynaerts
    Aan het einde van het jaar leggen we de winkeliers een aantal eindejaarsvraagjes voor. Hoe hebben zij het het jaar 2020 beleefd? Deze 10 winkeliers delen kort hun ervaringen.

    Veerle Lombaert (Dagbladhandel Regatta, Antwerpen)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    De gevolgen waren ingrijpend: plexischerm, handgel, een masker dragen, stickers aanbrengen, … Daarenboven voel ik me soms een politieagent omdat we hoge boetes riskeren indien we een klant bedienen die geen masker draagt. Daardoor had ik discussies en bleven er al klanten weg.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Onze omzet is ondanks alles niet te fel gedaald. In het begin van de lockdown wel, maar nadien heeft het zich grotendeels hersteld. Hoe dan ook, de krantenwinkels mochten ten minste open blijven, terwijl veel andere winkels intussen voor de tweede maal sluiten.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    AMP, de Nationale loterij en Betfirst. Zij hebben, elk op hun manier, rekening gehouden met de moeilijkheden waarmee we als handelaar te kampen hebben.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    Eigenlijk heb ik de voorbije maanden geen negatieve ervaringen gehad met welke leverancier ook.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    In eerste instantie wens ik mijn collega’s een goede gezondheid toe. Uiteindelijk is dat het allerbelangrijkste. Daarnaast wens ik hen veel voorspoed en succes met hun zaak in 2021.

    Carine van Belleghem (Dagbladhandel Domino, Damme)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    We hadden, net voor de uitbraak, ons handelspand te koop gezet. We kunnen met pensioen en na 34 jaar een zeer goed draaiende winkel overlaten. De markt is nu ineengezakt en kandidaat-kopers krijgen geen investeringskrediet van de bank. Wij wilden eind dit jaar stoppen, dus dit is een tegenslag.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    De verkoop van zowel kranten, tijdschriften als puzzelboekjes kende een piek. Veel jonge mensen hebben terug een fysiek boekje leren kennen

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    De vertegenwoordigster van Carré Cards en de vertegenwoordiger van Conway. Dat zijn zulke lieve mensen, waaraan je steeds iets kan vragen.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    De tabaksvertegenwoordigers. Die mogen nu geen bezoeken meer afleggen en bellen soms op de drukste momenten van de dag. Zelfs als je zegt dat het niet past, blijven ze maar verder tateren.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens alle collega’s dagbladverkopers een goede verkoop en vooral een goede gezondheid toe. Hopelijk komt er ook een beetje een heropleving van de sector.

    Jan Aerts (Dagbladhandel Uilespiegel, Zottegem)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Het jaar 2020 was al bij al positief. Na de piek van de maanden maart en april waren de maanden die volgden best goed.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    We zijn deze zomer verhuisd naar een groter pand. Dit maakt het aangenamer en ook veiliger werken. De klant heeft nu meer de kans om rond te kijken en zijn keuze te maken.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    We zijn gestart met de verkoop van ballonnen in samenwerking met IBS Balloons. Die samenwerking verloopt heel vlot.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    Bij de heropstart van de sportweddenschappen heeft Betfirst het behoorlijk bruin gebakken. We hebben dan ook onze samenwerking stopgezet.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    In het licht van het afgelopen jaar kun je moeilijk anders dan iedereen een gezond 2021 toe te wensen. De rest zal wel volgen.

    Remi Hirsch (Dagbladhandel Verdijck, Duffel)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Door de pandemie zijn heel wat klanten uitgeweken naar online aankopen. Daarnaast zijn er de hoge kosten van de betaalterminal, de blijvend verminderde marges en de postabonnementen.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Positief is dat de alternatieven zijn uitgebreid, zoals voeding en Dettol. Er zijn ook meer nieuwe klanten die blijven komen, ook voor de ‘klassieke’ producten.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Er heeft mij helaas niemand verrast in de positieve zin.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    Lycamobile: nog minder commissie, dus hebben we de verkoop stopgezet. De Persgroep: niet aflatende promo's voor abonnementen. Nationale Loterij: blijft inzetten op online. Hun acties om de daling van 6% naar 4,5% goed te maken, zijn allesbehalve toereikend. Het bonussysteem is onnozel en niet transparant.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Alle dagbladhandelaars een goede gezondheid, maar ook veel moed en geduld, want de (semi-)monopolisten van de klassieke pijlers zullen niet stoppen voor we allemaal failliet zijn.

    Nic De Ruy (Krado, Oudenaarde)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Het sociale aspect in de winkel is een beetje verdwenen. Door de mondmaskers zie je de uitdrukking van de mensen niet meer. Doordat bij ons maar twee mensen tegelijk in de winkel mogen, proberen de mensen snel hun aankopen te doen en af te rekenen.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Tijdens de eerste lockdown is onze omzet gestegen en hebben een aantal mensen de krantenwinkel herontdekt. Hetzelfde doet zich voor tijdens de tweede mini-lockdown. Ook door acties als Koop Lokaal zijn er meer klanten gekomen.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Volckaert: een zeer correcte firma die je het gevoel geeft geen nummer te zijn.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    De Persgroep: ze blijven maar abonnementen voorstellen in hun tijdschriften, die wij verkopen in de winkel. Dit vind ik totaal absurd.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens iedereen een goede gezondheid en de ondernemers een goede verkoop toe.

    Jens Houtmeyers (Dagbladhandel De Jens, Geel)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Met een winkel in de buurt van een station en van een school, die het vooral moet hebben van deze klanten, was 2020 een rampzalig jaar. De meerverkoop van de vaste klanten woog niet op tegen het verlies van de pendelaars en de scholieren.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Wij waren al voor de lockdown in overleg met de eigenaar van een pand in de buurt om onze winkel te kunnen verhuizen. Dat is toch rond geraakt en zo kunnen we gelukkig wel uitbreiden.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Er zijn er verschillende. Ik dank alle leveranciers die inspanningen hebben gedaan om het ons gemakkelijker te maken tijdens de coronacrisis.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    Absoluut Wordline. Als absolute winnaar van deze pandemie zijn ze zowat het enige bedrijf dat geen enkele tegemoetkoming heeft gedaan.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens alle collega’s een goede verkoop en hoop dat iedereen ongeschonden dit rotjaar kan en mag vergeten.

    Johan Claes (Dagbladhandel Johan, Stal-Koersel)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Bij de volledige lockdown van maart/april moesten wij onze winkel niet verplicht sluiten, in tegenstelling tot kledingzaken en boetieks waar heel wat minder volk over de vloer komt. Wij hadden dus geen recht op de sluitingspremie van 4.000 euro, die nochtans welkom was geweest in deze barre tijden.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Het feit dat we als dagbladhandelaar aan veel oudere mensen een luisterend oor kunnen bieden, is iets waar ze in veel andere sectoren geen tijd meer voor maken.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Ik kan er jammer genoeg geen noemen, ik zie tegenwoordig nog maar weinig vertegenwoordigers in mijn winkel. Mijn leverancier van schoolbenodigdheden, die jammer genoeg in faling is gegaan.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    Eigenlijk zijn er ook niet veel leveranciers die mij in het voorbije jaar negatief hebben verrast.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik wens alle collega’s een voorspoedig en vooral coronavrij 2021 toe. Ook op commercieel vlak wens ik de collega’s veel succes toe. Ikzelf ga met pensioen op 1 juli 2021.

    Peter Debaere (Hubiz, Kortrijk)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Door de pandemie vooral negatieve gevolgen, gezien het feit dat mijn winkel zich in een station bevindt en dat we het vooral moeten hebben van voorbijgangers.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Januari, februari en half maart waren echt goed, maar nu zit ik nog te sukkelen rond een daling van ongeveer 40 procent. De tweede lockdown gaat enorme zorgen teweegbrengen. Positief was wel dat de gemiddelde aankoop hoog was en er tot 50% elektronische betaling was.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    De Nationale Loterij deed een mooie geste tijdens de eerste lockdown qua tijdstip van domiciliëring en tegemoetkoming in de kosten van ontsmettingsmiddelen en dergelijke.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    Alle leveranciers moeten hun vel redden. Het is een mentaliteit geworden van elk voor zich.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Mijn wens is om op een redelijke manier gestaag weer business te kunnen doen en dat de jojobeweging van de pandemie stopt.

    Guido Coenegrachts ('t Gazetje, Vroenhoven)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    De eerste weken van het sluiten van de grenzen bij de eerste lockdown was toch even een schokeffect. De dagen en weken erna waren alsof de dagbladhandel weer helemaal werd heruitgevonden.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Ik vond de coronakaarten met veel positieve en opbeurende wensen wel geslaagd. Deze leveranciers brachten op dat moment een positieve noot in ons assortiment.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    Ik las enkele weken geleden een interview met de CEO van Mediahuis. De uitgeverij was tijdens de lockdown op zoek gegaan naar nieuwe abonnees. We hadden gerekend op 8.500 nieuwe lezers. Resultaat: het werden er 24.000.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    We kregen laatst het bericht over Vikinglotto. Enkel online. Om maar te zeggen, negatieve leveranciers genoeg

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Ik hoop dat in 2021 de mensen het nut van de kleinhandel inzien en beseffen dat Amazon, Ali Baba, Zalando en Bol.com de crisis en de vele miljarden steun niet zullen terugbetalen.

    Geert Herremans (De Kiosk, Ninove)

    Lees verder onder de foto

    In 2020 konden we niet om COVID-19 heen. Wat was het belangrijkste gevolg van de pandemie voor uw winkel?

    Onze sportweddenschappen zijn tot twee keer toe uitgesteld. Aangezien wij achteraan onze winkel een wedkantoor hebben, verliezen we naast een deel van ons inkomen ook een stuk van onze ruimte. Onze winkel is met 1/3 verkleind en zo was het puzzelen om de zaak coronaproof te houden.

    Wat was voor uw winkel ondanks alles een lichtpunt in 2020?

    Door het sluiten van de winkels wordt er veel online verkocht. Omdat wij drie verschillende pakjesdiensten hebben, bracht dit meer volk over de vloer. Doordat er veel mensen technisch werkloos zijn en thuis moeten blijven, is de verkoop van tijdschriften en vooral van puzzelboekjes toch wel gestegen.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in positieve zin?

    De tweedehandssite Vinted. Door dit origineel idee wint iedereen. De verkoper verkoopt iets wat hij anders misschien weggooit. De koper doet een goede zaak omdat alles aan goedkope prijzen wordt aangeboden. De transportfirma incasseert de transportkosten en wij krijgen extra volk over de vloer en verdienen er nog iets aan.

    Welke leverancier heeft u het voorbije jaar het meest verrast in negatieve zin?

    De Nationale Loterij. Zij hebben ons niet gekend in hun nieuwste product ‘Viking’. Dat gaat enkel online en sluit ons dus uit. De goesting om ons nog voor de volle 100%  in te zetten voor hun andere producten is wat weg.

    Wie wenst u wat toe voor 2021?

    Uiteraard wensen wij dat iedereen gezond mag blijven. Lieve collega’s, hou vol en bescherm uzelf. Ook deze storm zal gaan liggen en zullen we overwinnen.

    Deel dit artikel