De Nationale Loterij boekte in 2022 een omzet van 1,488 miljard euro. Dat bedrag ligt lager dan het omzetresultaat van een jaar eerder, toen de kaap van 1,5 miljard euro voor het eerst gerond werd, maar is volgens gedelegeerd bestuurder Jannie Haek lang geen slecht cijfer in de huidige economische context. Op de persconferentie sprak hij, ook verwijzend naar de aanzienlijke groei sinds 2015, zelfs van een “al bij al ongelooflijk goed en duurzaam resultaat”.
Het retailnetwerk van de Nationale Loterij zorgde afgelopen jaar voor een omzet van bijna 1,11 miljard euro en staat zo in voor 75% van de totaalomzet. De cijfers liggen behoorlijk dicht bij die van 2021 (1,15 miljard euro en 76% van de omzet) en ook het aandeel van de krantenwinkels blijft stabiel: de dagbladhandelaars stonden in voor 706 miljoen euro of 47% van de totale omzet, tegenover 48% (736 miljoen euro) in 2021.
Eén procentpunt minder dus, maar wel een afgeremde daling. De voorbije jaren droegen de krantenwinkels procentueel immers steeds minder bij aan de totaalomzet: het mooie aandeel van 69% in 2015 zakte in 2016 naar 64% en vervolgens trapsgewijs naar 62%, 58%, 54%, 51% en dus 48% in 2021. Op de persconferentie bleef Jannie Haek positief. “Ondanks het verdwijnen van sommige winkels, genereren ze nog steeds bijna de helft van het totaalbedrag en blijven deze historische partners ons voorkeurskanaal. En daar zijn we fier op.”
Het gros van haar overige inkomsten put de Nationale Loterij uit digitale verkoop. Die activiteiten groeiden structureel, het aantal online spelersaccounts bleef stijgen en spelen via smartphone of tablet is ondertussen goed voor 81% van het digitale totaalbedrag. De digitale omzet vertegenwoordigt net als in 2021 net geen kwart (24%) van de totale omzet.
Doordat het aantal krantenwinkels opnieuw daalde, op één jaar tijd van 2.247 naar 2.160 stuks (voor heel België), is ook de omzet uit loterijverkoop per winkel vrij stabiel gebleven. Concreet ligt dat gemiddelde nu 872 euro lager dan in 2021. Waar de krantenwinkels kranig standhielden, gingen de andere verkooppunten er gemiddeld verder op achteruit. De totaalomzet in die laatste categorie daalde anderzijds minder snel.
Dat er wel enkele nieuwe ‘andere verkooppunten’ bijkwamen, hoeft niet te verwonderen. De Nationale Loterij kiest vandaag resoluut voor een diversificatiestrategie waarbij ook de verkoop van loterijproducten in bijvoorbeeld tankstations gestimuleerd wordt. Toch zet dat de krantenwinkels niet onder druk, aldus Haek. “Diversiteit is belangrijk in alle aspecten van onze activiteiten, en dus ook onder verkoopkanalen. Dat komt trouwens ten goede aan élk verkoopkanaal.”
Diversificatie uit zich bij de Nationale Loterij op meerdere manieren, zo ook in de catalogus. Door op meerdere paarden te wedden, hoopt de Loterij een eventuele terugval in een van de productcategorieën te kunnen compenseren. Op vlak van de drie voornaamste producten mocht Jannie Haek trots rapporteren dat in 2022 het beste evenwicht ooit werd bereikt: Lotto (447 miljoen euro) en EuroMillions (506 miljoen euro) vielen wat terug, terwijl de krasproducten (450 miljoen euro) hun inhaalbeweging van de laatste jaren hebben doorgezet.
In haar presentatie van de jaarcijfers had de Nationale Loterij veel aandacht voor de winnaars en het totale winstbedrag, dat ei zo na de magische kaap van één miljard euro aantikte. De grootste som ooit, zo’n 100 miljoen euro meer dan in 2021. Naar goede gewoonte werd ook de return naar de samenleving, de integrale winst (345 miljoen euro), aangestipt.
Het specifieke model van de Nationale Loterij, gebaseerd op van nature verantwoorde spelers, was tevens een belangrijke rode draad op de persconferentie en werd naar voren geschoven als de reden waarom de omzet in de huidige economische context wat lager lag – volgens de Nationale Loterij in se een goede zaak en dus een indicator van een duurzaam resultaat.
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.