“Als je wil weten wat we allemaal aan de man brengen, moet je maar eens gaan zoeken op Facebook”, had Johan Keyen me voor ons interview aangeraden. Wat ik gedaan heb. Om tot de slotsom te komen dat het lijstje nogal indrukwekkend is. Forever living products (onder meer voedingssupplementen), ramen en deuren, verkoop en verhuur van zonnepanelen, verhuur van auto’s en bestelwagens, officiële verdeler van Primagaz, … Het is maar een greep uit het aanbod. En, ik vergat het bijna, uiteraard ook dag- en weekbladen, tabak en loterij."
“Eigenlijk had ik willen blijven doen wat ik deed”, zegt Johan Keyen. “Ik heb immers, samen met mijn vrouw, een tankstation uitgebaat. Zolang dat dit in handen was van Octa+, waar ik als zelfstandige werkte, verliep alles erg goed. Maar toen het station ruim twee jaar geleden werd overgenomen door Q8, in samenwerking met Panos en Delhaize, is alles veranderd. Ik was verplicht zeven dagen op zeven open te blijven, van 6 uur ’s morgens tot 10 uur ’s avonds. We hebben dat geprobeerd, maar uiteindelijk werkte mijn BVBA met verlies en heb ik besloten om er een punt achter te zetten.”
Johan bleef niet bij de pakken zitten en ging op zoek naar een handelspand voor een eigen zaak. “Ik ben op zoek gegaan naar een pand om een zaak op te starten”, vertelt hij. “Dat heb ik hier in Rummen gevonden, in de buurt van het station. Het was voorheen een garage en daarna een kledingzaak.”
Ik was er me wel bewust van dat het niet mogelijk was een renderende zaak te beginnen met enkel maar de traditionele producten van de dagbladwinkel. Daarmee red je het niet.
Johan KeyenStarten met een krantenwinkel is – met of zonder pandemie – anno 2020 een uitdaging. Johan Keyen was zich daarvan bewust, maar zag het als een ideaal startpunt. “In mijn tankstation had ik de klanten ook pers, tabak en loterijproducten aangeboden, dus ik kende wel de weg naar de leveranciers. Ik was er me wel bewust van dat het niet mogelijk was een renderende zaak te beginnen met enkel maar de traditionele producten van de dagbladwinkel. Daarmee red je het niet. Maar de krantenwinkel geeft me wel voeding voor de andere producten en diensten die ik de mensen aanbied.”
Ondanks het al uitgebreide aanbod wil Johan verder blijven bouwen aan zijn winkel. “Ik ben momenteel ook een opleiding aan het volgen als slotenmaker en de klanten kunnen bij mij al sleutels en nummerplaten laten bijmaken. Dat wil ik later verder uitbreiden.” Opvallend, hij verwerkt zelfs elementen uit de voormalige kledingzaak creatief in de dagbladhandel. “Ik heb ook een aantal gokautomaten staan, die ik jammer genoeg door het coronavirus heb moeten afsluiten. Die automaten pasten heel netjes in de pashokjes van de kledingwinkel, waardoor de klanten heel rustig kunnen spelen.”
De vraag die opduikt bij zoveel diversificatie is of de drie klassieke pijlers nog stevig genoeg kunnen staan. “De persproducten heb ik nodig”, repliceert Johan Keyen. “Wel heb ik het gevoel dat ik, bewust of onbewust, in de zak ben gezet door AMP, vooral dan door de aanpassing van bijvoorbeeld het aantal kranten. Ik verkoop er maar een beperkt aantal van, waardoor mijn aantallen worden teruggeschroefd. Dan verschraalt je aanbod natuurlijk ook. Toch heb ik de indruk dat het de goede weg opgaat. Ik bedien me nu trouwens ook van snoep en frisdrank bij AMP, omdat ze betere prijzen aanbieden dan Conway.”
Ik ben deze zaak opgestart in maart van dit jaar, in volle pandemie dus. Natuurlijk met de nodige vragen, maar ik had me geëngageerd, dus moest ik er voor gaan. Eigenlijk ben ik zelfs redelijk tevreden over mijn zakencijfer.
Johan KeyenJ&E Shop ging van start in maart, exact met de start van de pandemie dus. Vergelijken met vroeger is er voor Johan dus niet bij. De invloed van Covid-19 op zijn omzet is hem nog niet helemaal duidelijk. “Ik ben deze zaak opgestart in maart van dit jaar, in volle pandemie dus. Natuurlijk met de nodige vragen, maar ik had me geëngageerd, dus moest ik er voor gaan. Eigenlijk ben ik redelijk tevreden over mijn zakencijfer. Ik kan mij uit mijn BVBA nog geen loon uitbetalen, maar ik ben uit de kosten. Ik heb ook weinig of geen aanpassingen moeten doen voor de veiligheid van de klanten. Mijn zaak is ongeveer 100 m² groot, dus kunnen de mensen vrij gemakkelijk afstand houden. Het dragen van mondmaskers brengt helemaal geen problemen mee.”
Al bij al maakt het van J&E Shop een tevreden starter, met nog duidelijke ambities en af en toe verwondering bij hoe het krantenwinkels vergaat. “Ik heb de indruk dat ik met deze zaak de juiste beslissing heb genomen. Mijn klantenbestand gaat sinds de opening in stijgende lijn. Maar nog even dit. Ik heb een aanvraag ingediend bij bpost om eventueel een Postpunt in mijn winkel op te starten. Ik vind het toch vreemd dat ik daar helemaal geen reactie op gekregen heb…”