• Pers en boeken

    “Pakjes thuis afleveren blijft nog altijd makkelijker voor de consument”

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: Peter Somers - Emirates Post
    In het verre Dubai leidt onze landgenoot Peter Somers het nationale postbedrijf Emirates Post. Vanuit zijn missie om een modern logistiek bedrijf te bouwen, heeft hij een goed zicht op hoe de pakjesmarkt evolueert. Wij schoven aan voor een interview met de man die eerder al bij bpost onder andere de krantenbedeling als één van zijn verantwoordelijkheden had.

    Bij bpost legde Peter Somers een interessant traject af, gaande van het leiden van de krantenafdeling van bpost over Deltamedia, waar hij een tijd CEO was, tot de internationale activiteiten, waarvan hij de architect was. Bovendien zette hij de pakjesafdeling bpack op de rails. Toen Koen Van Gerven en niet Somers geselecteerd werd om Johnny Thijs als CEO op te volgen, ging de carrière van Somers een andere kant uit. Na een periode als consultant, ondernemer en CEO van RetailDetail, werd hij CEO van Emirates Post.

    Hoe komt een Belg aan de top van een postbedrijf in de Emiraten terecht?

    Peter Somers: “Een headhunter contacteerde me met de vraag of ik interesse had om het postbedrijf van de Emiraten te transformeren. Het bedrijf was niet gelukt in zijn transformatie en stond zwak op de pakjesmarkt, nergens op de internationale markt en kende een sterk dalende brievenmarkt. Ik zag de opportuniteit: Dubai is een hub richting het Midden-Oosten en Afrika. Het is een zeer connecterende plek op vlak van cargo en handel tussen het Oosten en het Westen, met enkele van de grootste luchtvaartmaatschappijen ter wereld in het land. Als je daarover nadenkt, dan begint het te kriebelen. Ik ben intussen twee jaar aan de slag en de transformatie lukt goed.”

    Gelukkig is er op dit moment een tekort aan capaciteit in de Belgische pakjesmarkt, waardoor het risico voor krantenwinkels beperkt is."

    U was eerder ook betrokken bij de pakjesactiviteiten en de internationalisering van bpost. Welke parallellen en verschillen ziet u?

    Peter Somers: “Hier moet ik alles bouwen: er bestaan geen postpunten en het aantal verouderde postkantoren was beperkt. Dat transformeren we nu volledig en tegelijk zetten we een netwerk van parcel lockers op. In België verkiest 80% van de consumenten thuislevering. Uiteindelijk komt het erop neer dat je zoveel mogelijk opties geeft. De Belgische post heeft een app waar je je voorkeur mee kan ingeven. Finaal moet het erop neerkomen dat je als consument kan zeggen dat je elke woensdagavond zeker om zeven uur thuis bent. Lever dan maar mijn pakjes. Tenzij er natuurlijk iets heel dringend bij zou zijn en je nood zou hebben aan express delivery tegen een meerkost. Dat is niet alleen in België zo, maar je ziet de hele wereld zoeken naar betaalbare oplossingen die extreme convenience geven aan de consument.”

    Welke oplossingen voor die zoektocht ziet u zoal?

    Peter Somers: “Een project dat bpost onder Koen Van Gerven heeft stopgezet, is ‘shop & deliver’ of ‘bpost op afspraak’. Op een overeengekomen uur en dag kwam bpost bij de consument langs om geconsolideerd alle online bestellingen en je boodschappen af te leveren en op hetzelfde moment neemt de postbode ook retourzendingen mee. Volgens intern en extern onderzoek is dit echt het model dat de meeste convenience biedt. Als je nadenkt over de logistieke problemen van vandaag, dan lopen er meerdere snelwegen naar je voordeur: DPD, PostNL, Bol.com… ze rijden allemaal door je straat en dat is niet duurzaam. We moeten evolueren naar één snelweg naar je voordeur.”

    "In België sluiten veel krantenwinkels op zaterdagnamiddag in België, net als mensen tijd hebben om naar de krantenwinkel te gaan. Hier in de Emiraten zijn bijna alle winkels 24/7 open."

    Wat betekent dit voor de klassieke afhaal- en afzetpunten, zoals krantenwinkels?

    Peter Somers: “Alles zal afhangen van de adoptie van andere opties door de consument. Ik ben er van overtuigd dat de thuislevering nog altijd het meest convenient is: je moet het pakje of je boodschappen niet meer dragen, in de auto steken, niet meer naar een postpunt rijden of wandelen. Maar die convenience is er nog niet en dus blijven bemande of onbemande afhaalpunten nodig. Het risico bestaat dat bemande afhaalpunten het in de toekomst moeilijk gaan krijgen omdat die volledig afhankelijk zijn van hoe goed men de thuislevering maakt en van hoeveel pakjesmachines er in de markt geplaatst worden.”

    Bouwen veel krantenwinkels dan een pakjesdienst uit die in de toekomst toch weer overbodig zal worden?

    Peter Somers: “Gelukkig is er op dit moment een tekort aan capaciteit in de pakjesmarkt door de sterke stijging van e-commerce ten gevolge van COVID-19, waardoor het risico voor krantenwinkels beperkt is. Het oplossen van convenience is niet iets dat je op één nacht doet. Misschien zal het ook nooit opgelost raken en zal men bij het model blijven dat we vandaag kennen. Ik vermoed dus niet dat er de eerstvolgende jaren substantieel iets zal veranderen, tenzij er een druk komt op de mobiliteit en op de CO2-discussie. Dat is een tweede vraagstuk dat impact kan hebben op de stadsdistributie, maar ook in de buitenwijken. Het meest rendabele maar ook ecologische model is  consolidatie in de last mile. Dan ga je misschien terug naar ‘de facto’ monopolies waarbij er één provider is die gevraagd zal worden om af te leveren. In dat hele speelveld geloof ik wel dat krantenwinkels en postpunten een rol kunnen blijven spelen.”

    Pakjes afhalen en/of afzetten in een krantenwinkel oogt duurzamer dan bij elke ontvanger individueel aan huis bezorgen, of niet?

    Peter Somers: “Ik heb nog geen studies gezien die daar op basis van het huidige niveau van de e-commerce een uitspraak over doen. Het is geen evidente vergelijking. Je moet de uitstoot berekenen van één wagen die bijvoorbeeld 80 thuisleveringen doet en dat vergelijken met de uitstoot van 80 consumenten die naar een winkel komen. Trouwens, alle postbedrijven hebben ambities om hun pakjesleveringen CO2-neutraal te organiseren in de toekomst. Dit probleem zal dan opgelost zijn.

    Ik kan hier in Dubai een tankstation binnenstappen waar ik zowel pers als geneesmiddelen vind."

    Krantenwinkels zijn helaas niet groot en overwegen investeringen in extra ruimte om pakjes te stockeren. Vindt u dat het een taak is van een postbedrijf om krantenwinkels daarin financieel te steunen?

    Peter Somers: “Niet echt. Ik denk het de taak van een postbedrijf is om te weten dat krantenwinkels interesse hebben om afhaalpunten te worden. Daar moet een vergoeding tegenover staan die de kosten dekt en waarop nog een stukje marge kan genomen worden. Qua stockering kan je wel materiaal aanbieden, zoals rekken, maar wat echt nodig is, is een tablet om de pakjes te scannen en af te rekenen indien er een betaling verreist is. Elk afhaal- en afzetpunt kan maar een maximumcapaciteit gebruiken om pakjes te stockeren. In essentie draait het eerder om capaciteitsmanagement.”

    Welke producten uit de Emiraten zouden krantenwinkels nog zoal kunnen inspireren?

    Peter Somers: “Hier zijn geen krantenwinkels zoals we die in Europa kennen, maar je ziet wel dat in heel veel shops koffie een gegeven is, waardoor dus veel winkels ook een koffie-corner bouwen. Farma is ook meer en meer voorradig in supermarkten en andere winkels, meer specifiek dan de over-the-counter geneesmiddelen (niet voorschriftplichtig, nvdr). Ik kan hier in Dubai een tankstation binnenstappen waar ik zowel pers, voeding als geneesmiddelen vind.” Los van de producten zijn ook de openingsuren een mogelijke inspiratiebron. Veel krantenwinkels sluiten bijvoorbeeld op zaterdagnamiddag in België, net als mensen tijd hebben om naar de krantenwinkel te gaan. Hier in de Emiraten zijn bijna alle winkels 24/7 open en de winkelcentra elke dag tot middernacht. Dat creëert meteen ook een andere soort beleving.”

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel