“We hebben hier een pand overgenomen dat eigenlijk bestemd was voor een traiteurzaak”, begint Joeri Hoefkens zijn verhaal. “Een tiental jaar geleden hadden we de zaak al eens heringericht. Ditmaal hebben we met dezelfde winkelinrichter als toen gewerkt (AND Interieur). We waren daar toen heel tevreden over.”
Waarom zo snel opnieuw de winkel herinrichten. Was dat wel nodig? “Misschien lijkt dat vrij snel na elkaar, maar ik heb gekozen voor deze zaak en ik wil daar verder mee. Het lijkt me dan ook vrij saai om tientallen jaren in hetzelfde interieur te werken. Dan ga je wel een vast cliënteel opbouwen, maar minder nieuwe mensen aantrekken. Ik vind dat je de mensen moet triggeren, dat je moet meegaan met je tijd. Stijlen veranderen en we dachten dat het goed was ook op een jonger publiek te mikken.”
“De winkel is eigenlijk volledig gestript”, vertelt Joeri als we hem naar de aanpassingen vragen. “We hebben alles van nul opgebouwd. Dat verliep allemaal heel vlot, op een maand tijd was de herinrichting een feit. De oppervlakte van de zaak, zo’n 160 vierkante meter, is niet spectaculair vergroot. Zo’n tien vierkante meter erbij, schat ik.” Bleef Papyrus dan ook een volle maand gesloten? Helemaal niet, zo blijkt. “Al bij al zijn we zo goed als niet gesloten geweest, aangezien we in de woning naast de winkel, die ook van ons is, tijdelijk een onderkomen hebben gevonden.”
Een winkel herinrichten betekent ook andere accenten leggen. “Aangezien wij ook zelf een groothandel hebben van vapeproducten (Vapyrus) en van snoep (Candy en More), hebben we natuurlijk ook meer plaats gegeven aan deze zaken”, aldus Joeri Hoefkens. “We hebben de snoep- en geschenkartikelen meer in de picture gezet. Het is zo dat, als wij aan een klant een geschenk verkopen, we dat niet zomaar in een papiertje met een strikje meegegeven. Daar wordt werk van gemaakt.”
“We hebben een grote toog in L-vorm”, toont Joeri ons. “Aan de ene kant staat de chocolaterie – we verkopen ook pralines, een product dat erg goed aanslaat – terwijl de andere kant voorbehouden blijft voor de sigaretten. De ruimte voor de tabaksproducten hebben we wel teruggebracht van zes naar vier meter, ook al omdat het nu geen zin meer heeft om voor facings van de sigarettenmerken te zorgen. Het ziet er nu allemaal hetzelfde uit, waar je vroeger nog wat kleur had. Maar uiteraard hebben we nog contracten met tabaksfabrikanten en die moeten worden gerespecteerd.”
“Eigenlijk zijn we begonnen met pralines als een soort testcase”, zegt Joeri Hoefkens. “We hebben dus meer plaats gemaakt om die goed te kunnen etaleren. Het is in elk geval een gigantisch succes. Daarnaast heb ik wat meer ruimte gegeven aan sigaren. We beschikken over een humidor (een kast waarin sigaren op de juiste temperatuur en aan de juiste vochtigheidsgraad worden opgeslagen, nvdr.), maar dat is een beperkt meubel, dat niet al te veel plaats inneemt.”
“Het klopt dat wij geen echte dagbladhandel meer zijn”, vertelt Joeri Hoefkens. “Dat wil niet zeggen dat we de traditionele producten, pers, tabak en loterij zouden veronachtzamen. Ik heb nog altijd een ruimte van acht meter voor de persproducten voorzien. Alles is mooi uitgestald, maar ik ga bijvoorbeeld geen hele reeks Dag Allemaals op de schappen zetten.”
“Eigenlijk is pers een beetje een nicheproduct geworden. Vooral dagbladen leveren minder en minder op. Magazines doen het een stuk beter. Wij hebben ook altijd magazines aangeboden, die de klanten in de meeste andere winkels niet vinden. Het is ook zo dat we ons best doen om aan bepaalde uitgaves te geraken, die we niet standaard in huis hebben.”
“Maar zelfs al zijn dit minder belangrijke producten geworden, ze zorgen er toch nog altijd voor trafiek in de winkel. De mensen kopen een krant, maar vaak ook iets anders.”
“Ook de Lotto en de andere producten van de Nationale Loterij blijven hun plaatsje behouden. De mensen hebben de ruimte om hun formuliertjes rustig in te vullen. Een automaat waarmee de klanten zelf kunnen controleren of ze gewonnen hebben, heb ik niet laten installeren, omdat ik daar gewoon de meerwaarde niet van inzie.”
Papyrus is gevestigd aan de rand van het dorp. “Er zijn wel een aantal zaken in onze buurt, maar we liggen niet echt in de dorpskern. Bij het herinrichten van onze zaak hebben we vooral aandacht besteed aan openheid. Mensen die voor het eerst in onze winkel binnenkomen, stellen altijd vast dat ze van bij de ingang een heel mooi overzicht hebben over alles. Vroeger – en nu soms nog – zag je in krantenwinkels heel veel gondels, die dan allemaal volgestouwd werden. Dat hebben wij samen met het interieurbureau ten allen koste willen vermijden en ik denk dat we daarin mooi geslaagd zijn.”
“Uiteraard hadden we ook oog voor de veiligheid. We hadden al bewakingscamera’s, maar we hebben er een aantal laten bij plaatsen. Die investering heeft haar nut bewezen de voorbije jaren.”
Vaak is voldoende stockeerruimte een probleem voor een winkel die een nogal groot gamma aan producten heeft. Want Papyrus biedt ook boeken en een pakjesdienst aan. “Stockeren is geen probleem voor ons”, aldus Joeri Hoefkens. “Het pand naast de winkel, waar overigens ook onze groothandel is gevestigd, beschikt over ruimte genoeg om onze voorraden op te slaan. We hebben wel een ruimte voor de pakjes in de winkel zelf.”
Een grondige herinrichting van een zaak brengt uiteraard ook een stevige investering met zich mee. Is die rendabel? “We hebben in die renovatie zowat 70.000 euro geïnvesteerd”, zegt Joeri Hoefkens. “Dat is niet niks, natuurlijk, maar ik denk dat het de moeite waard is geweest. Een exact cijfer kan ik daar niet op zetten, maar ik weet wel dat de vapeproducten en de chocolaterie het heel goed doen. Bovendien hoor ik van mijn klanten niets dan positieve reacties. De mensen vinden het hier echt gezellig en dat zorgt toch altijd voor een betere verkoop.”