Joris Petillion: “Stanleybet was mijn kindje en ligt mij heel na aan het hart. Toen ik er in 2012 wegging, hadden CEO Giovanni Garrisi en ik een andere kijk op hoe Stanleybet met technologie moest omgaan. Het contact is echter gebleven en vanaf de zijlijn zag ik hoe Stanleybet in België stagneerde. Toen Giovanni me deze zomer belde, heb ik een andere directiefunctie laten staan en heb ik een beslissing genomen die heel erg gebaseerd was op mijn passie voor dit bedrijf. In mijn hart heb ik Stanleybet nooit verlaten. Voor mij is Stanleybet alles, ik smijt daar alles in.”
Joris Petillion: “Ik ben teruggekomen in een groeimarkt waarin Stanleybet, met alle respect voor mijn voorganger, gestagneerd is. De mensen waren gedemotiveerd, er was geen strategie en niemand wist waar ze naartoe moesten. De passie moest terugkeren. We hebben sinds deze zomer al heel wat gedaan en dat is geen prestatie van mij alleen, maar van ons team, dat heel wat veerkracht vertoonde. Ik ben ongelooflijk trots op onze mensen. Dit vergde een drastische reorganisatie, maar de resultaten zijn nu al spectaculair. We hebben ons netwerk al meer uitgebreid in de laatste maanden dan in de laatste acht jaar. We tekenen nieuwe winkels aan een uitzonderlijk hoog tempo. We plaatsten in de afgelopen maanden al 100 nieuwe terminals en gaan er nog eens 150 installeren. We geven vol gas in de spirit van weleer.”
Joris Petillion: “We hebben nu ongeveer 230 zaken in ons netwerk en we willen op korte termijn naar 350. Met die 230 halen we een marktaandeel van 6%. Krantenwinkels zijn voor ons het belangrijkste kanaal. Ze zijn goed voor 83% van ons netwerk. In de winkels plaatsen we de meest geavanceerde technologie. In die zin heeft elk nadeel zijn voordeel: we konden in één ruk onze achterstand op dat vlak ombuigen in een voorsprong. We hebben heel reactieve 24 inch schermen met een performante processor en moederbord. Het is net als bij een smartphone: klanten zijn aangetrokken door onze super-flashy terminals en vernieuwde interface. Ons nieuw product lijkt in het echt een beetje op een vrouwelijk ruimteschip.”
Joris Petillion: “Dat is inderdaad een belangrijk verschil in deze markt. De meeste aanbieders van weddenschappen in België zijn helemaal geen bookmaker. Wij wel, en dat maakt dat wij meer flexibiliteit in het spel kunnen brengen. We kiezen voor een breed en diep aanbod. Breed betekent veel events, diep wil zeggen dat we veel submarkets hebben op die events. We hebben goede quoteringen en weten dat onze brutomarge lager is dan bij de concurrentie. Vaak is dit al een reden voor consumenten om voor Stanleybet te kiezen. Vervolgens bouwen we flexibiliteit in het spel in. Denk bijvoorbeeld aan live betting, de grote groeier momenteel, waarbij je mensen toelaat om een bedrag te plaatsen op een enkele match of selectie, ook al is dat voor een bookmaker niet altijd het meest evidente om te doen. Wij zijn een bookmaker met een hoog volume per winkel en een lage marge voor onszelf, en daarom staan we zo sterk in België.”
Joris Petillion: “(lacht) Zeker, we hebben ook nog mankementen die we nog niet hebben opgelost. Dit gaat hoofdzakelijk over specifieke product features en verbeteringen in onze software. Deze komen eraan en ik verwacht alleen daar al “double digit” groei. Stanleybet heeft naar mijn weten altijd tot de besten van de klas behoord, en dat zal zo blijven.”
Joris Petillion: “Onze vergoeding zit goed. De enige manier om één contract per dag te tekenen, is door meer te bieden dan de concurrentie. Maar het moet de moeite zijn. Om de vergoeding te bepalen, kijken we naar bestaande omzetten en naar de motivatie van de handelaar. Dat is belangrijk gezien de opstartkosten die wij dragen. Maar als de winkelier geëngageerd is, dan zorgen wij dat die persoon een reden heeft om bij ons te komen.”
Joris Petillion: “Soms wel, soms niet. Wij willen altijd voor exclusiviteit gaan. Als een winkelier dat niet wenst, dan kan dat, maar dan verandert dat ook wel de voorwaarden. Exclusieve winkels genieten heel wat extra voordelen, en niet alleen wat commissie betreft. Stanleybet werkt met een Gold/Silver/Bronze Club en daaraan nemen enkel de exclusieve winkels deel. Gold is vanaf 20.000 euro omzet per week, Silver vanaf 5.000 euro en Bronze vanaf 2.500 euro. Op basis van je ranking verdien je mooie cadeaus. Denk aan “things money cannot buy”, een top voetbal match bijwonen, een reis naar New York, een wellness weekend, … Maar het gaat niet enkel daarover. Wij mikken echt op een Stanleybet familie. Het gevoel dat ik persoonlijk heb, wil ik ook in ons netwerk brengen. Winkels moeten voelen dat ze voor ons veel waard zijn, dat we altijd voor hen klaarstaan.”
Joris Petillion: “Je ziet die evolutie inderdaad in de markt. Het kan een manier zijn om meer stabiliteit in het distributienetwerk te krijgen. Het is niet prettig als je moet vechten om contracten gerespecteerd te zien. Wij hebben af en toe winkels die ons om hulp vragen omdat ze het moeilijk hebben, maar het is nog geen gestructureerd model voor een eigen netwerk. Het is geen geheim dat het lastig is om te overleven op basis van tabak, pers, drank en snoep. Na acht jaar is het erger dan ik verwacht had en jammer genoeg gaat het niet om geïsoleerde gevallen. Bij veel handelspartners heerst een denken op de korte termijn. Winkeliers moeten zich heruitvinden. Dat is niet vanzelfsprekend. Welke nieuwe producten kunnen in een bepaald type winkel het verschil maken? Hoe koop je die goed in? Hoe toepasbaar is het model van gegroepeerd aankopen in België? Ook over dat soort vraagstukken wil ik graag helpen nadenken. Ik zou dit graag doen in samenwerking met andere leveranciers, ook buiten de strikte pershandel. We zien coöperatieven werken in landen zoals Denemarken, Nederland en Duitsland, dus waarom hier niet?”