• De krantenwinkel

    Zo werkt het nieuwe shopconcept van de Nationale Loterij

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: Nationale Loterij
    Sinds vorige zomer werkt De Nationale Loterij aan de rebranding van haar volledige netwerk van verkooppunten. De Nationale Loterij verandert niet enkel haar merkstrategie in de winkels, maar vervangt ook verouderd publiciteitsmateriaal. De operatie loopt gespreid over twee jaar en moet media 2024 voltooid zijn.

    Begin 2022 pakte de Nationale Loterij uit met een geactualiseerde huisstijl en integreerde ze haar vier belangrijkste spelfamilies in de nieuwe visuele identiteit. Sinds de zomer van ’22 zet het die aanpassingen ook door naar de verkooppunten met een nieuw concept voor het vaste publiciteitsmateriaal. De operatie was nodig omdat het bestaande materiaal aan vervanging toe was en niet altijd consistent was. Het nieuwe concept moet de Nationale Loterij dan ook een grotere herkenbaarheid opleveren.

    Lees verder onder de foto ©Nationale Loterij

    Hoe verloopt een rebranding precies?

    De winkels die intussen reeds in een nieuw jasje zitten, kregen onder andere nieuwe toonbankdisplays, geldschalen en raamstickers. Op het nieuwe winkelmeubilair is het merk ‘Nationale Loterij’ bovendien systematisch gekoppeld aan de merken. Zo zet de Nationale Loterij vooral Lotto, EuroMillions, Win for Life en CA$H in de kijker.

    Bij het transformeren van een winkelpunt vervangt de Nationale Loterij niet stuk voor stuk de bestaande materialen. Ze werkt met een systeem van vier zones die het traject van een bezoeker in de winkel volgen. Elke zone krijgt een specifieke doelstelling mee, van het ondersteunen van de merkbekendheid tot het stimuleren van een aankoop.

    Op die manier wil de Nationale Loterij de zichtbaarheid van haar spelen optimaliseren en tegelijk de bijhorende reclamecampagnes goed tot hun recht laten komen, zowel binnen als buiten het winkelpunt. “Het concept moet er finaal toe leiden dat een verkooppunt meer bezoekers kan aantrekken en een hogere verkoop kan realiseren”, klinkt het bij de Nationale Loterij. “Als de herkenbaarheid van de Nationale Loterij toeneemt, dan komt dat ook het verkooppunt ten goede.”

    Uniforme identiteit

    Om de ingreep te verklaren, verwijst de Nationale Loterij ook expliciet naar de verandering die haar distributienetwerk het voorbije decennium onderging. In dat netwerk zitten naast de dagbladhandels een meer diverse groep van winkelpunten en in al deze winkels komen uiteenlopende types bezoekers. Aan hun verwachtingen wil de Nationale Loterij zich met het nieuwe winkelconcept aanpassen.

    Het nieuwe winkelmateriaal zal de Nationale Loterij bijgevolg uniform inzetten, ongeacht de winkelomgeving. “Die uniforme identiteit is een positieve zaak voor de spelers en komt vervolgens ook de retailer ten goede”, aldus de Nationale Loterij. “De aanwezigheid van het merk Nationale Loterij op het materiaal zal het nodige vertrouwen wekken. Het zal ook duidelijk maken dat onze spelen veilig zijn en dat is belangrijk.”

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel