• Edito

    De winnende combinatie

    Het vorige themanummer van ons magazine Radar ging over energie en de reden was duidelijk: krantenwinkels voelden op dat moment de impact van de hoge energieprijzen diep in de portemonnee. Reden genoeg voor een speciale uitgave, dat sprak voor zich. Maar waarom verdient een thema als ‘loterij’ ditmaal een special edition? Om te beginnen zijn er een paar evidente verklaringen: het is één van de traditionele pijlers van de krantenwinkel en bovendien is er een zeer concrete gebeurtenis. Precies 45 jaar geleden maakte Lotto zijn opwachting in de krantenwinkels.

    45 jaar betekent dat voor veel mensen de loterij in ons land er altijd is geweest. Voor de 45-plussers is er een tijd met en een tijd zonder trekkingsspel. De start was destijds trouwens turbulent: veel persverkopers weigerden Lotto aan te nemen wegens… een te lage winstmarge. Tweespalt was het gevolg: winkels met en winkels zonder Lotto. Na verloop van tijd en wegens overgroot succes evolueerde dat tot een groep winkels die de exclusiviteit wou behouden (geen extra winkels en terminals dus) en een groep die er maar wat graag mee van start wou gaan.

    Sindsdien bleef de Nationale Loterij over de tongen gaan. Terminals, winstmarges, toetredingscontracten, … Altijd was er wel voer voor een geanimeerd gesprek. Kijk je naar het totale aanbod in de krantenwinkel, dan kan niemand echter omheen de constante die zich de voorbije decennia aftekende. Terwijl de omzet uit pers in veel winkels geen tien procent meer betekent en de winstmarge op rookwaren op een ondergrens is beland, bleven trekking- en krasspelen in de krantenwinkel overeind. Intussen spreken we ook van een vierde pijler, die we omschrijven als diversificatie. Diversificatie is hard nodig, maar draagt helaas niet bij tot de identificatie van de krantenwinkel.

    Trekking- en krasspelen hebben wel hun verdienste in die identificatie. Het blijven typische krantenwinkelproducten. Hoewel het aantal krantenwinkels drastisch is gedaald tot nog iets meer dan 2.000 over heel België, blijft bijna de helft van de omzet van de Nationale Loterij uit de dagbladhandel komen. De gemiddelde omzet per verkooppunt is bovendien relatief stabiel. Het zijn indicaties die ons dichter brengen bij de meer gegronde redenen om het thema loterij in een special uit te diepen: het partnership tussen de krantenwinkels en de Nationale Loterij is vandaag – voor beide partners – van cruciaal belang.

    Omdat goede partners elkaar maar beter goed kennen en begrijpen, doen we dan ook onze duit in het zakje met een special. Daarin leest u ‘alles wat u altijd al wilde weten over de loterij’. Van de geschiedenis en de jaarcijfers tot de remuneratie en de rebranding. Maar net zo goed kijken we naar de situatie over de landsgrenzen en maken we plaats voor een openhartig CEO-interview.

    Veel leesplezier,

    De redactie van Radar

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel