• Financieel

    Mediahuis zet al zijn marges voor kranten op 20%

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: Bram Tack
    Bij de meest recente verhoging van de verkoopprijs van zijn krantentitels heeft Mediahuis ook de vaste commissie voor de persverkopers aangepast. De nieuwe marge is in het weekend soms in het voordeel van de winkelier, maar in de week betekent het een achteruitgang.

    Sinds 1 februari 2022 zijn de vier krantentitels van Mediahuis 30 cent duurder geworden. De prijs van Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Standaard bedraagt sindsdien tijdens de week 3 euro. In het weekend betaalt de lezer 4 euro voor de eerste drie titels en 5 euro voor De Standaard.

    Forfaitaire marge

    Bij de vorige prijsverhoging begin 2021 steeg de forfaitaire marge van de persverkopers aanvankelijk niet mee, waardoor de marge toen terugviel tot 18,52% tijdens de week. De symbolische duik onder de 20 procent en de afstand tot de historische marge van 25% (die concurrent DPG Media hanteert) noopte Mediahuis uiteindelijk tot een aanpassing. Sindsdien bedroeg de vaste marge in de week 0,55 euro (en 0,75 euro of 1 euro tijdens het weekend).

    Graduele verhoging

    Mediahuis gaf destijds aan dat het desondanks toch zou vasthouden aan de vaste vergoeding, maar wel bij eventuele toekomstige prijsstijgingen een graduele verhoging van de vaste marge zou overwegen. De aanpassing op 1 februari was de eerste prijsverhoging sinds die uitspraak en dus was het uitkijken naar de evolutie van de vergoeding.

    Alles op 20%

    Uit onze vergelijking blijkt dat Mediahuis de marge van de vier titels tijdens de week met 5 cent verhoogde van 0,55 euro naar 0,6 euro. Tijdens het weekend ging het, met uitzondering van De Standaard, van 0,75 euro naar 0,8 euro. De vergoeding voor De Standaard tijdens het weekend groeide niet mee en bleef op 1 euro. In alle situaties ontvangt de winkelier daardoor voortaan een vast bedrag dat correspondeert met een marge van 20%.

    Lees verder onder de foto

    You win some, you lose some

    Het is een cijfer dat het voordeel van de duidelijkheid heeft, maar wel enkel voor de weekendedities van Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad een effectieve stijging met zich meebrengt (van 19,74% naar 20%). Tijdens de week zakt de vergoeding procentueel van 20,37% naar 20% en voor de weekendeditie van De Standaard zelfs van 21,28% naar 20%. De winkeliers met een groot volume aan weekendkranten van Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad kunnen hier een voordeel uithalen, maar vooral tijdens de week gaat het op de keper beschouwd opnieuw om een daling.

    "Billijke vergoeding"

    In het verleden verklaarde Mediahuis de daling steeds vanuit de druk op de winstgevendheid en ook deze keer wijst de uitgever in die richting. “We hebben dit jaar al onze tarieven opnieuw doen stijgen. Zowel voor de losse verkoop als voor de abonnementen. We houden rekening met verschillend factoren om de omvang van de prijsstijging te bepalen. De drie belangrijkste zijn de prijselasticiteit, de kosten en het aanbod”, zegt Koen Meeusen, Sales & Care Director B2C. “Ook voor de omvang van de vaste commissie houden we ook rekening met verschillende factoren. We willen een faire prijs voor de koper, een billijke vergoeding voor de persverkoper en een rendabel model voor Mediahuis.”

    Via onze handige rekenmodule kan u berekenen hoeveel marge u misloopt ten opzichte van een verloning die zou vasthouden aan de historische marge van 25%. U vindt de module hier.

    Plaats een reactie
    1 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Tommelein Eric
    Mediahuis vroegen de Vum is en was altijd een buiten beentje in de perssector. 25 percent was altijd de limiet ,al hun uitleg houd geen steek ,een staking zoals tegen de 24h kan nu niet meer jammer..
    27/05/2022 12:08
    Disclaimer Reacties

    Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel