Jan Denecker: “Het Belgische UPS-netwerk kende een groei met 26% tussen 2019 en 2021 en telt vandaag 1.275 afhaalpunten. We hebben ons netwerk uitgebreid om de groei van het volume mee te kunnen volgen. E-commerce in België is een markt van 9,7 miljard euro en kende sinds 2020 een groei met 33%. Die groei zie je dus ook terugkeren in het aantal afhaalpunten in ons netwerk. In totaal zijn we in Europa in 2021 van 21.000 naar 30.000 afhaalpunten gegaan en we verwachten dit jaar verder te groeien naar 37.000. Mondiaal wordt tegen 2025 een groei van de e-commerce met 50% verwacht. E-commerce is met andere woorden ‘here to stay’.”
Jan Denecker: “Wij maken die opsplitsing eigenlijk niet. Wel hebben we gemerkt dat telewerk de thuisleveringen een boost heeft gegeven. We verwachten echter dat dit zich in de toekomst weer zal normaliseren, ten voordele van de afhaalpunten. Zij zijn voor ons een hoeksteen, omdat ze ons toelaten om de eindklant beter te bedienen. De consument verwacht een betrouwbare levering en daar hoort controle bij over de keuze tussen thuislevering of levering in een afhaalpunt.”
Jan Denecker: “Heel belangrijk. Ongeveer 28% van de 1.275 afhaalpunten zijn perswinkels. Die zijn strategisch belangrijk door hun locatie, lokale verankering en ruime openingsuren. Dat creëert een aanbod dat voor de consument interessant is. Niet enkel kan hij vlot afhalen, er is ook de mogelijkheid om complementaire aankopen te doen.”
Jan Denecker: “We willen in België in de periode 2022-2023 het aantal afhaalpunten opnieuw met 25% laten groeien. Voor ons is het belangrijk om een netwerk uit te bouwen met afhaalpunten op de juiste locaties. Ongeveer 82% van de Belgische consumenten heeft een afhaalpunt op minder dan 2,5 km. Het moet mogelijk zijn om extra krantenwinkels in ons netwerk te integreren en UPS bekijkt dus in de eerste plaats op basis van de locatie welke punten in aanmerking komen.”
Jan Denecker: “Wij zien de remuneratie als een extra voor de winkelier. Volgens ons zit de toegevoegde waarde voor het afhaalpunt in de bijkomende traffic die de winkel genereert via nieuwe klanten of van bestaande klanten die iets extra kopen. Voor UPS is dat het samenbrengen van e-commerce en lokale ondernemers, in dit geval de persverkopers.”
Jan Denecker: “Net daar proberen we dan ook het verschil te maken. UPS wil het proces van zowel het afhalen als het afgeven van een pakket zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Dat betekent: zo min mogelijk tijd besteden aan het gedeelte ‘parcelhandling’, het stuk administratie erachter. Het is precies waar technologie moet ondersteunen.”
Jan Denecker: “Wij bieden verschillende opties aan om een app te downloaden op de smartphone of via de website. De stappen die afhaalpunten moeten doorlopen moeten zo beperkt mogelijk zijn, maar de app vermijdt bijvoorbeeld ook dat er pakketten worden afgeleverd op punten die al volzet zijn. Optimaliseren betekent ook zorgen dat we voldoende technische support verlenen. We hebben daarvoor 24/7 een IT-team beschikbaar en er is een lokale backoffice die je kan bereiken via telefoon, e-mail of Whatsapp.”
Jan Denecker: “Het gaat niet enkel over het afhalen, maar ook over de afgifte van pakketjes. Voor retourzendingen hebben we een oplossing uitgewerkt om dit zelfs zonder label via een afhaalpunt te laten verlopen. Dat betekent opnieuw traffic voor het afhaalpunt. Op vlak van afgifte worden ook de verzendingen van consument naar consument belangrijk, bijvoorbeeld bij het tweedehands verkopen. We hebben daarvoor in 2020 een stijging gezien van meer dan 40% en we stellen vast dat 27% van de Belgen nu ook tweedehands verkoopt via Vinted of tweedehands.be. Daar zit opnieuw groeipotentieel voor de afhaalpunten, omdat dit een typisch kanaal is voor een consument om zijn verkochte pakket af te geven.”
Jan Denecker: “In 2021 hebben we een studie uitgevoerd in een achttal landen en de vraag wat belangrijk is voor consumenten kwam daarin aan bod. 45% verwachtte de keuze te hebben tussen alternatieve leveringsmethoden. Eveneens 45% van de consumenten bekijkt of een webshop een duurzaam beleid voert en dat gaat ook over transport. Uit een andere studie, door TNO, blijkt bovendien dat de CO2-emissie met 33% kan zakken mocht 50% van alle pakjes voortaan naar een afhaalpunt gaan. Duurzaamheid is een punt dat in de toekomst dus zeker zal blijven meespelen.”
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.