Eerder dit jaar en vorig jaar werd duidelijk dat Covid-19 tijdens 2020 voor een opwaartse knik in de persverkoop heeft gezorgd. De eerdere cijfers van AMP bevestigden vooral wat de magazines betreft de positieve geluiden die we ook bij de winkeliers horen, maar het CIM toont in haar analyse ook een ander beeld. Uit de fiches die het CIM op haar website publiceerde, selecteerden we de bekendste titels en stelden we vast dat ze het over het volledige jaar bekeken door de band heen moeilijker hadden dan aangenomen en dat zowel in losse verkoop als in abonnementen.
Voor we in de cijfers duiken: het contrast hoeft niet te betekenen dat één van de twee analyses niet zou kloppen. Ten eerste focusten we in deze AMP-analyse vooral op de lockdown-cijfers en bekijkt het CIM de verkoop van januari tot december. Het is bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat de start van 2020 een belangrijke impact heeft gehad op het totaalbeeld. Ten tweede neemt AMP elke titel die het verdeelt mee in zijn cijfers. Dat zou kunnen betekenen dat met name de gecimeerde titels het moeilijk hebben gehad vorig jaar en dat de positieve vibe in de krantenwinkels en bij AMP te danken is aan titels die niet zijn opgenomen in de CIM-tellingen. Eén van de evidente voorbeelden op dat gebied zijn bijvoorbeeld de puzzelmagazines die het in 2020 uitstekend deden.
In de losse verkoop valt vooral het verdere verval van de tv-magazines op, inclusief de grote kleppers in het magazinerek. Marktleider Dag Allemaal verliest 5% losse verkoop, maar verkoopt wel nog steeds elke week 133.116 stuks in de winkels. Niemand komt in de buurt. Het vlaggenschip van DPG Media wint overigens wel een procent abonnees bij. Nog bij DPG Media doet Humo het wel goed: het wint 2,6% in losse verkoop (en verliest 1,6% abonnees). Het is in de losse verkoop het enige lichtpunt in de tv-categorie, die qua verkocht volume nog altijd groot blijft. Tv Gids Primo ziet elke week 85.568 stuks over de toonbank gaan (-10%), Teve-Blad verkoopt wekelijks 52.238 exemplaren via de winkels (-5,7%), Tv Familie houdt het op 30.948 exemplaren (-13,3%). Tv Familie en Tv Gids Primo noteren dan wel weer een stijging met dubbele cijfers qua abonnementen. Story tot slot zakt naar 33.585 exemplaren los verkocht (-8,3%).
Waren de vrouwenbladen volgens de cijfers van AMP tijdens de tweede lockdown nog in prima doen, dan merk je dat op jaarbasis voor de grote titels niet meer bij het CIM. Libelle klokt af op 72.758 exemplaren in losse verkoop (-2,95%), maar wint wel 9,7% abonnementen. Flair verliest vrij fors in de krantenwinkels: -11,75% of tot wel 21.820 stuks per week. Dan zijn de Roularta-collega’s van Knack in betere doen. Het magazine wint bijna 10% losse verkoop en verliest atypisch abonnementen (-5,3%). Nog bij Roularta zijn er verliescijfers over de hele lijn voor Trends en voor Krant van West-Vlaanderen.
Bekijken we tot slot ook even het rek met maandbladen, dan bieden de gecimeerde titels ook hier weinig reden tot jolijt. Goed Gevoel/Vitaya beperkt de schade (-1%) en behoudt zo 46.405 los verkochte exemplaren. Samen met het ook al stabiele cijfer van Feeling in de krantenwinkels (-0,6% tot 24.151) komt het betere nieuws uit de hoek van de grote titels. Feeling wint overigens wel fel in abonnementen (+23%). Kleinere bladen konden niet altijd profiteren van de gunstige wind. Neem nu de woonbladen waar bijvoorbeeld Ik ga bouwen fors verliest (-25%), maar VT Wonen wel in de smaak viel bij de bezoekers van dagbladhandels (+20,4%).
Het levert finaal tabellen op met net als de voorbije jaren flink wat rode cijfers. Corona heeft de erosie in de persverkoop tijdelijk kunnen stoppen, maar de cijfers van de gecimeerde en dus vaak grotere titels laten helaas niet altijd het beste verhopen voor de toekomst.