• Specialist aan het woord

    Specialist aan het woord

    Tekst: Guy Reynaerts Foto's: Bram Tack
    Hoe word je een echte specialist in het product van je dromen? Radar peilt bij dagbladhandelaars met een sterk doorgedreven specialisatie naar hun passie en hun business model. Ditmaal kloppen we aan met zes vragen voor Eric Boeykens van De Lezerstraal in Willebroek. Hij houdt er een sterk gespecialiseerd aanbod sterke dranken op na.

    Wat betekent 'gespecialiseerd zijn' voor u?

    “Wij hebben gezocht naar een exclusief aanbod en hebben dit gevonden in exclusieve sterke dranken, die je niet terugvindt in de supermarkt. Die nemen zowat 50 procent van mijn winkelruimte in beslag. De promotie ervoor hebben we gemaakt via onze website, maar ook Facebook bleek van enorm belang.”

    Hoe werd u specialist?

    “Wij zochten een product dat goed aansloot bij de handgemaakte sigaren die we al verkochten. Toen we met onder meer de whisky’s startten, was dat nog geen echte passie, maar dat is het gaandeweg geworden. Ik heb intussen ook een dag stage gelopen bij iemand die een absolute kenner is van Schotse whisky en ik zal binnenkort ook wel eens naar Schotland reizen. Door corona kon dit helaas nog niet…”

    Op welk artikel bent u het meest trots?

    “Dat valt moeilijk te zeggen. Eigenlijk ben ik heel fier op alle producten die ik aanbied. Maar misschien wordt dat wel die fles van 2.000 euro die ik kan verkopen. Dat kan ook enkel maar het imago van de winkel ten goede komen.”

    Bij wie koopt u in en waarom?

    “Wij hebben vier of vijf verschillende leveranciers. Allemaal Belgische, dat is wel belangrijk.”

    Hoe aantrekkelijk is uw specialisatie qua marge?

    “De winstmarge op onze sterke drank is een stuk aantrekkelijker dan die op de traditionele producten (Lotto, tabak, pers). De marge varieert ook. Dat bepaal ik zelf, maar natuurlijk ga ik pakweg geen 30 procent vragen. Je moet redelijk en concurrentieel blijven.”

    Wie zijn uw belangrijkste concurrenten?

    “Dat zijn er eigenlijk twee. Enerzijds is er ’t Leesboetiekje in Boom, die zowat hetzelfde doet als ik en daarnaast is er ook Windels in Mechelen, maar die laatste is geen dagbladhandel. Van de supermarkten heb ik weinig of geen concurrentie, gewoon omdat zij niet verkopen wat ik de klanten aanbied.”

    Deel dit artikel