• Pers en boeken

    Vier argumenten die de nichepers meewind kunnen geven

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: Bram Tack
    Onder impuls van de lockdowns deden nichemagazines het in 2020 door de band heen best goed in de krantenwinkels. Maar wat moet u als dagbladhandelaar met die vaststelling? Zullen nichebladen het goed blijven doen en is het een goed idee om ze meer ruimte te geven? We schatten de kansen in.

    1. De vraag ernaar zit in de lift

    Terwijl krantenwinkels al jaren met lede ogen zien hoe de verkoopcijfers van magazines kelderen, bleek er in 2020 meer vraag te ontstaan naar specifieke segmenten: puzzelbladen, woonmagazines, kookmagazines, fietsmagazines, … De verkoopcijfers van de gecimeerde magazines (breedpublieks- en nichebladen) waren lang niet altijd positief, maar als we kijken naar de ruimere cijfers die AMP verschafte (ook niet-gecimeerde titels) dan zagen we in de lockdown wel heel wat mooie evoluties, bijvoorbeeld bij de woonmagazines (+25%), de familiebladen met inbegrip van de kookmagazines (+78%) of de dierenmagazines (+30%). Het volledige overzicht en de tabellen vindt u in dit artikel uit de eerste Radar van 2021.

    Of deze magazines ook na corona de trend zullen kunnen vasthouden, kan uiteraard niemand voorspellen. Maar als persverkoper heeft nu wel een extra troefkaart in handen en kan u magazines die in uw zaak een boost kregen, bijvoorbeeld bij nieuwe verschijningen, blijvend onder de aandacht brengen van klanten.

    2. De marge in centen is groter

    Door klanten, die bijvoorbeeld eerder al interesse toonden voor een bepaald nicheblad, op nieuwe uitgaven te wijzen, kan u ook qua opbrengst een goede zaak doen. Binnen de nichebladen kiezen nogal wat uitgevers voor dikkere, mooiere en dus ook duurdere magazines. Waar de marge van 25% intact blijft, worden dit type magazines voor persverkopers een interessante strategie. Om maar een voorbeeld te geven: het populaire wielermagazine Bahamontes kost in de winkel 12,5 euro, wat betekent dat u per verkocht exemplaar ongeveer 3,1 euro marge neemt. Een breedpublieksblad als Story levert u aan een verkoopprijs van 3,2 euro een marge van 0,8 euro op. Uiteraard gaan er van Story elke week 33.000 exemplaren over de toonbank, een verkoop waaraan een nicheblad als Bahamontes niet kan tippen. Het verschil in opbrengst is echter wel een reden om als winkelier dergelijke nichebladen extra onder de aandacht te brengen.

    3. Meer (evenwicht) in het schap

    Zoals gezegd weegt de verkoop van de nichetitels niet op tegen die van bijvoorbeeld de goedkopere tv-magazines, maar goede prestaties van de nichebladen bieden dagbladhandelaars wel de kans om hun assortiment evenwichtiger (algemeen versus niche) samen te stellen. Niet onbelangrijk voor winkels met een beperkt persaanbod: de overheid overweegt om het aanbieden van sportweddenschappen te koppelen aan een minimumaanbod van 120 perstitels. Het volledige artikel over die denkpiste leest u op onze nieuwssite Persradar. Voor winkels met een goed ontwikkeld persrayon vormt een aanbod met 120 titels doorgaans geen probleem, maar voor bijvoorbeeld jongere zaken die twijfelen over de uitbouw van het persschap, kan het een argument zijn om goed na te denken over een evenwichtige samenstelling van het persaanbod.

    4. Minder gedoe met onverkochten

    Tot slot, sinds 1 juni crediteert AMP onverkochten na twee dagen op basis van het borderel dat u indient. De controles blijven wel, maar AMP gaf eerder aan een tolerantiemarge te hanteren. Ook dat kan helpen om nichebladen in uw winkel uit te bouwen. Dagbladhandelaars die door de rompslomp rond de onverkochten voorheen minder geneigd waren om een nieuwe nichetitel aan te bieden, zullen door die versoepelde visie van AMP makkelijker kunnen toetsen of een bepaald magazine interessant kan zijn voor hun klanten.

    Deel dit artikel