• Kansspelen

    EK Voetbal verleidt supporter tot occasionele weddenschap

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: iStock
    Als alles volgens wens verloopt, plaatsen de Rode Duivels zich komende zondag voor de kwartfinale van het EK Voetbal. De animo die een groot voetbaltoernooi met zich meebrengt, zorgt ook voor meer sportweddenschappen. Maar hoe groot is het effect echt en hoe spelen uw klanten tijdens zo’n toernooi?

    Dat uw klanten tijdens een EK of WK Voetbal meer inzetten dan in voetballuwe zomermaanden is geen verrassing, maar het is altijd interessant om vast te stellen hoe groot het verschil dan wel echt is. Volgens Scooore ging tijdens het WK Voetbal van 2018 78% van alle weddenschappen naar dit evenement en waren de wedstrijden van de Rode Duivels goed voor een kwart van de inzet. Kijken we naar de omzetcijfers dan noteert Ladbrokes stijgingen met 150%. Ook bij Stanleybet gaat het om dergelijke omzetverhogingen: +105% tijdens Euro 2016 (vergeleken met dezelfde periode in 2015) en +195% voor het WK 2018 (versus 2017). Vergeleken met de periode april-mei 2018 (het slot van de reguliere voetbalcompetitie) zag Stanleybet de omzet tijdens het WK toch nog met 31% groeien.

    De Rode Duivels als inzet

    Voor krantenwinkels met sportweddenschappen stijgen de kansen op mooie cijfers als België goed presteert. “De prestaties van de Rode Duivels doen veel natuurlijk”, zegt Sven Van Hulst, Head of Libs bij Ladbrokes. “Dit is een nationaal gebeuren, mensen gaan achter hun elftal staan. Het wekt de interesse van een heel land en dat zie je ook in de sportweddenschappen. We merken dat de mensen meer geneigd zijn om soms eens een nieuwe weddenschap te plaatsen.” Dat merkt ook Joris Petillion, verantwoordelijk voor de business development bij Stanleybet in Noord-Europa. Hij ziet ook een nieuw publiek opduiken. “Als de Belgen het goed doen, dan wagen nieuwe spelers al eens een gokje”, zegt hij. “Vaak gaat het om een single bet, mensen die proberen en het systeem leren kennen”, vult Sven Van Hulst aan. “Dagbladhandelaars krijgen tijdens zo’n toernooi de kans om nieuwe spelers te fideliseren.”

    Hoe vaak scoort Lukaku?

    Een groet voetbaltoernooi heeft in tegenstelling tot de reguliere competitie minder wedstrijden in petto. De gewoonte om tijdens een weekend op bijvoorbeeld alle negen matchen van een speeldag in de Jupiler Pro League in te zetten, is tijdens een EK of WK minder aanwezig. In de eerste ronde houdt het toernooi een aardig tempo aan met drie wedstrijden per dag. Van de achtste finale tot de finale telt de competitieformule echter nog maar zestien wedstrijden. “Dat klopt”, zegt Joris Petillion. “Omdat je maar twee of drie wedstrijden per dag hebt, maken spelers minder tickets. Doordat ze echter minder kunnen combineren, zullen ze waarschijnlijk iets meer inzetten.” Tijdens een groot toernooi blijven de operatoren dezelfde soorten weddenschappen aanbieden, vaak ook gericht op vragen die bij de volgers leven. Wordt Lukaku topscorer? Haalt België de finale? Tot en met het aantal rode of gele kaarten, hoekschoppen, enzovoort. “De 1x2 weddenschap blijft de meest gespeelde”, zegt Sven Van Hulst, “en bijvoorbeeld ook het wedden op het aantal doelpunten is heel populair. Maar algemeen zien we geen verschillen in hoe tijdens een toernooi wordt gespeeld.” En wat met live betting? Is dat populair tijdens een toernooi? Kijken we naar het speelschema van dat kleinere aantal wedstrijden, dan vindt vanaf de achtste finale elke wedstrijd ten vroegste om 18u plaats. De eerste ronde telde echter ook namiddagwedstrijden. “Voor live is dat inderdaad minder interessant”, weet Joris Petillion. “Mensen zijn nog aan het werk en vergeten in te zetten. Ook voor live betting is dit inderdaad geen ideaal moment.”

    Sportzomer

    Het EK Voetbal is het eerste hoogtepunt van een zeer dichtbevolkte sportzomer met ook de tennistoernooien Roland Garros en Wimbledon, de Tour de France en finaal de Olympische Spelen. Hoewel de Spelen enorm veel disciplines en wedstrijden tellen, is het steevast minder interessant voor weddenschappen. “We zien daar inderdaad niet de grote volumes”, bevestigt Joris Petillion. “We bieden het aan, maar het kan nooit tippen aan voetbal. Geen enkele sport trouwens, ook niet het wielrennen.” “Het event bepaalt veel, maar ook als uitbater speel je een belangrijke rol”, geeft Sven Van Hulst nog mee. “Hij zorgt voor de grootste aantrekkingskracht: hij kan zijn winkel mooi uitdossen, het contact met de klanten bepaalt of ze er nog zullen komen spelen. De sfeer die je in je winkel creëert, mag je niet onderschatten.”

    Deel dit artikel