• Kansspelen

    45 jaar Lotto in 5 mijlpalen

    Tekst: Wout Ectors Foto's: Nationale Loterij - SPYKE
    Lotto blaast dit jaar 45 kaarsjes uit. Hoewel de Nationale Loterij nooit echt raakte aan de fundamenten van het populaire trekkingspel, mogen we spreken van een boeiende tijdlijn met een aantal noemenswaardige kantelpunten.

    1978 - De eerste Lottotrekking

    Op 12 februari 1978 zagen de kijkers van de BRT en de RTB voor de allereerste keer een lottotrekking op hun beeldbuis. Een razend populair spel was geboren. Waar de voorlopers van Lotto steevast werkten met automatisch gegenereerde tickets en dus een vroeg Quick Pick-systeem, kregen spelers voor het eerst zelf de kans om nummertjes te kiezen. Vanaf dat moment werden geboortedata, leeftijden van kleinkinderen en huisnummers aangewend om de ultieme winnende combinatie te creëren.

    De voorbije decennia sleutelde de Nationale Loterij meermaals aan haar paradepaardje, zo evolueerde de zogenaamde matrix in 1983 van 40 naar 42 ballen. De kern van het product veranderde echter nooit: in ruil voor een beperkte inzet en lonkend naar de jackpot zes nummers selecteren, met steeds een vrij grote kans om op z’n minst een klein winstbedrag in de wacht te slepen.

    Lees verder onder de foto De eerste Lottotrekking in 1978 ©VRT

    1993 - De digitale revolutie

    Jarenlang verliep het spel op basis van papieren formulieren en nam het verwerkingsproces heel wat tijd en mankracht in beslag. Maar in 1993, toen er een tweede trekkingsmoment bijkwam op woensdag, veranderde alles. Het systeem werd ingrijpend gedigitaliseerd en de vandaag gekende lottoterminals zagen het levenslicht.

    Die digitale revolutie maakte alles veel eenvoudiger, sneller en efficiënter. De medewerkers van de Loterij moesten niet langer stapels formulieren ophalen en onder handen nemen, en de verkooppunten werden terzelfdertijd gevoelig ontlast. Dankzij de veel kortere verwerkingstijd konden ze het loterijproduct bovendien veel langer aanbieden, tot vlak voor de deadline. En ook voor de spelers verloopt alles sindsdien veel vlotter.

    Lees verder onder de foto ©Nationale Loterij

    2004 - Concurrentie uit eigen stal?

    Het jaar 2004 was een opvallend moment in de lange geschiedenis van Lotto, want toen lanceerde de Nationale Loterij samen met andere Europese loterijen een concurrent met een jackpot die nog veel meer tot de verbeelding sprak: EuroMillions. Dat vertaalde zich meteen door in de verkoopcijfers van Lotto, met een licht dalende trend die zich in grote lijnen doorzette tot 2018.

    Desondanks bleef Lotto altijd een behoorlijk standvastig product met een aanzienlijke populariteit. Dat heeft het onder meer te danken aan de lage kostprijs per rooster. Die bedraagt vandaag 1,25 euro, ofwel de helft van de prijs die spelers voor EuroMillions moeten neertellen.

    Ook qua klantenbestand zijn er duidelijke verschillen tussen beide producten. Terwijl EuroMillions vooral veel occasionele klanten kent, maakt Lotto net gewag van een zeer groot aantal trouwe spelers, ongeveer één miljoen per week – die naar verluidt voornamelijk in de fysieke verkooppunten aan hun trekken komen. De toegankelijkheid van het product op punt houden, is en blijft trouwens de ambitie.

    2011 - Jackpot!

    De grootste omschakeling kwam er misschien wel in 2011, toen de Loterij meerdere ingrediënten van het spelconcept wijzigde. Er gingen drie extra ballen in de trommel (nummers 43, 44 en 45) en het winstschema werd wat bijgestuurd, maar de voornaamste verandering had te maken met de jackpot. Die moest voortaan iedere keer minstens één miljoen euro bedragen, een som die voorheen niet altijd aangetikt werd. Ter herinnering: het gaat om een basisjackpot die telkens met 500.000 euro aanzwelt wanneer niemand de winnende combinatie raadt.

    Lees verder onder de foto ©Nationale Loterij

    2018 - Naar een grotere winstkans

    In 2018 voerde de Nationale Loterij de tot op heden laatste veranderingen door wat het Lotto-product betreft. Onder meer op basis van rondetafelgesprekken met verkooppunten, om zo de temperatuur op het terrein op te meten, besloot de Loterij de globale winstkans te verhogen. Veel spelers haakten immers af omdat ze nooit wonnen.

    Concreet maakte een prijsstijging van 25% een verdubbeling van de winstkans mogelijk, naar 1 kans op 11. Bij de start van het Lotto-verhaal in 1978 ging het nog om 1 kans op 30. De winstkans is voor alle duidelijkheid de kans om iets te winnen, niet om de jackpot binnen te rijven. Daarvoor heb je net iets meer geluk nodig, want die kans bedraagt 1 op 8.145.060.

    Waar de wijzingen van 2011 en de marketingcampagnes errond slechts in een tijdelijke omzetstijging resulteerden, bleek 2018 een duurzamer keerpunt voor Lotto. Er is opnieuw stabiliteit en zelfs een stijgende lijn. En dit jaar zijn de signalen nog beter dan in 2022, klinkt het bij de Nationale Loterij. Redenen om het spelconcept opnieuw bij te sturen zijn er dus niet direct, al blijft de Loterij de situatie nauwgezet opvolgen. Wie weet brengt de 50e verjaardag van Lotto straks wel een metamorfose met zich mee …

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel