• Groothandel

    AMP, met de p van pers en meer

    Tekst: Wout Ectors - Wouter Temmerman
    De voorbije maanden was AMP niet uit het nieuws weg te slaan. Als dochter van bpost wordt het in de nasleep van de discussie over het krantencontract ook actief in de verdeling van persabonnementen. Toch was de distributie naar de perswinkels zelf ook al een tijdje verruimd met convenience producten.

    “Plots alles aanbieden is geen goed plan”

    Een op tien euro omzet bij AMP komt inmiddels van diversificatieproducten. Een goede reden om bij Head of Diversification Tom Vandemoortele te polsen naar de verhoudingen tussen de klassieke persbusiness en de diversificatie.

    Hoe belangrijk is jullie diversificatiestrategie?

    “Het is geen geheim dat de persverkoop een dalende evolutie kent. Daar kunnen wij weinig aan veranderen en de dagbladhandel evenmin. Het betekent echter wel dat we onze activiteiten moeten verruimen, net om die persdistributie op een rendabele manier te kunnen verderzetten. Dat doen we nu al een drietal jaar, met als resultaat een verdrievoudiging van de inkomsten uit diversificatie. Het aandeel ervan in de totale omzet komt stilaan in de buurt van de 10%. Een noodzakelijke strategie voor ons én voor de perswinkel, want we hebben elkaar nodig.”

    Over welk deel van het perssegment zijn jullie optimistisch?

    “We zijn minder pessimistisch over magazines. Die volumes dalen ook, maar digitale magazines blijken minder in trek dan digitale kranten. Veel mensen hebben een gecombineerd abonnement, waarbij ze hun nieuws in de week digitaal consumeren en in het weekend ook een printmagazine ontvangen. Zulke formules slaan aan. Papieren tijdschriften blijven hun onderscheidend vermogen toch behouden.”

    Hoe kijken jullie als persdistributeur naar de evolutie van de dagbladhandel?

    “Er zal altijd een markt zijn voor de krantenwinkel. Wel zullen ook uitbaters hun activiteiten moeten uitbreiden. De pijlers waarop ze altijd gesteund hebben, pers, loterij en tabak, staan tenslotte alle drie onder druk. De uitdagingen zijn ontegensprekelijk groot. Op vlak van weddenschappen en tabaksproducten is het natuurlijk ook de vraag hoe de wetgeving zal evolueren. Vooral bij die tweede categorie liggen er mogelijk kansen ondanks de dalende markt en marges, want vanaf 2025 zullen grote retailers niet langer rookwaren mogen verkopen.

    Hoe de diversificatiestrategie er precies moet uitzien, zal verschillen van winkel tot winkel. Plots alles aanbieden is geen goed plan, maar er zijn alleszins meerdere opties en allerlei producten om een winkel rond op te bouwen. Wij proberen de persverkooppunten daar maximaal in te ondersteunen.”

    Hoe staat AMP tegenover zijn nieuwe rol als verdeler van persabonnementen, naast de historische distributie naar de winkels?

    “Het is ook voor ons nog heel nieuw. De voornaamste uitdaging die nu op de plank ligt, is het waarborgen van de continuïteit. De kwaliteit die bpost altijd geleverd heeft bij het verdelen van de abonnementen, moeten wij ook garanderen. Net daarom besloten de Vlaamse uitgevers immers binnen het huis bpost te blijven. Het is aan ons om hun vertrouwen eer aan te doen.”

    Juridisch: AMP NV

    Locatie: Lennikse Baan 451, 1070 Brussel. AMP beschikt over distributiesites in Asse, Lokeren, Jumet en Paal-Beringen.

    Website: www.ampnet.be; www.distriweb.be

    Algemene directie: Benoit Dewaele

    Oprichting: 1908

    Eigenaarschap:

    AMP is momenteel een dochterondeneming van het Belgische overheidsbedrijf bpost. Het heeft een echter een geschiedenis die meer dan een eeuw teruggaat. Tot eind 2016 was het bedrijf in handen van Lagardère Travel Retail, een onderdeel van de Franse Lagardère Group. Samen met AMP staken toen ook het pakjesnetwerk Kariboo! en de winkels van Press Shop en Relay mee de grens over. Vandaag is van dat drietal enkel AMP nog aanwezig in de schoot van bpost.

    Omschrijving activiteit:

    AMP kennen de krantenwinkels uiteraard in de eerste plaats als persdistributeur. Het profileert zich als een logistiek bedrijf dat instaat voor de verdeling van nationale en internationale perstitels. Het verdeelt meer dan 425.000 magazines en 260.000 kranten naar meer dan 4.500 verkooppunten. Het zet echter ook mee de schouders onder de diversificatie van het aanbod. Via Distriweb biedt het een gamma van meer dan 1.500 convenienceproducten aan. Voor de dagbladhandel zijn er voorts het Distrishop-kassasysteem en de Distrimobi-app.

    Kerncijfers AMP NV (2022):

    • Omzet: 236 miljoen euro
    • Nettowinst: 1,97 miljoen euro
    • Eigen vermogen: 22,8 miljoen euro
    • Aantal werknemers (VTE): 385

    Bron: NBB

    Verdeling omzet per productgroep:

    AMP haalt het gros van zijn inkomsten nog steeds uit zijn activiteiten als persdistributeur, maar het diversificatieluik is intussen goed voor bijna 10% van de omzet. Dat valt concreet uiteen in de volgende productcategorieën:

    • Food (dranken, snacks, confiserie, …): 38%
    • Non food (speelgoed, multimedia, …): 17%
    • Rookaccessoires* (aanstekers, sigarettenpapier, hulzen, e-sigaretten, …): 45%

    *Pure tabak maakt geen deel uit van het aanbod van AMP.

    Belang dagbladhandel:

    Met een aandeel van 95% blijven dagbladhandels veruit de belangrijkste afzetmarkt voor AMP.

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel