• De krantenwinkel

    Dagbladhandelaars pro classificatie in verschillende types perswinkels

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: Bram Tack / Nationale Loterij / Unizo
    Vier op de vijf krantenwinkels is te vinden voor een classificatie in types perswinkels, zoals we die in onze vorige editie van Radar hebben aangereikt. Dat blijkt uit een enquête bij onze lezers. Ook uit de sector blijven reacties op dit actuele debat binnenlopen.

    Van de 65 winkeliers die de tijd namen om onze enquête over in te vullen, is een zeer duidelijke meerderheid te vinden voor het idee. Exact 80% vindt dat een opdeling in verschillende types krantenwinkels enkele lastige vraagstukken zou kunnen helpen oplossen. Daartegenover staat iets meer dan 15% afkeurend tegenover de slaagkansen van een classificatie en heeft iets minder dan 5% hierover geen mening.

    Rookwaren, weddenschappen en openingsuren

    Kijken we meer in detail naar de problemen waarvoor een heldere definitie van pas zou komen, dan lijken vooral de rookwaren zorgen te baren. Van de deelnemers geeft 58% te kennen dat door de toenemende concurrentie nog te weinig klanten specifiek voor rookwaren naar een krantenwinkel komen. De concurrentie van winkels die enkel een kleine hoeveelheid pers verkopen om zo sportweddenschappen te mogen aanbieden, is voor 23% de reden om een betere definitie te bepleiten. De openingsuren, en dan specifiek de winkels die via een klein aanbod pers een uitzondering krijgen op die openingsuren, stoort tot slot ongeveer 13% van de respondenten.

    What's in a name

    In de enquête toetsten we ook de gekozen benamingen. Vanaf een te definiëren minimumvolume aan pers, rookwaren en loterij zou een winkel zich ‘persspeciaalzaak’ kunnen noemen (en diversifiëren blijft mogelijk). Goed driekwart van de deelnemers vond dit een nuttige benaming, 16% is tegen. De winkels die onder die minimumvolumes blijven als ‘niet-gespecialiseerde perswinkel’ omschrijven vindt 67% een goed idee. De groep tegenstanders is hier met 27% iets groter. Tot slot zien we gelijkaardige verhoudingen bij de vraag of ook de doorleverpunten van DPG Media een apart plekje in de classificatie verdienen: twee op de drie is voor, bijna een vijfde is tegen, maar ook 13% heeft geen mening hierover.

    Debat blijft

    Intussen blijft het debat over de definitie in de sector leven en kreeg onze redactie nog enkele interessante reacties binnen.

    Arnaud Hermesse (Nationale Loterij): “Samenlopende belangen voor krantenwinkels en overheid”

    “Het is een goed idee om dagbladhandels in duidelijkere categorieën op te delen en afhankelijk van de categorie waartoe ze behoren bepaalde privileges te geven die hun rendabiliteit ondersteunen”, zegt Arnaud Hermesse, Chief Retail Officer van de Nationale Loterij. “Het is vooral de traditionele krantenwinkel die daarbij ondersteuning verdient. Zo moeten bijvoorbeeld enkel de traditionele krantenwinkels (die in belangrijke mate kranten en tijdschriften, rookwaren en loterijspelen verkopen) kunnen genieten van soepele openingsuren en de exclusiviteit behouden om sportweddenschappen als nevenactiviteit te verkopen (naast wedkantoren).”

    “Verkooppunten met een zeer beperkt aanbod van kranten en tijdschriften zouden zich geen krantenwinkel mogen noemen en zouden niet in aanmerking mogen komen voor een F2-vergunning om sportweddenschappen te verkopen. Op die manier lopen de belangen van de overheid om het fenomeen van valse nachtwinkels tegen te gaan of om een overaanbod van sportweddenschappen in de meest uiteenlopende types van verkooppunten te vermijden, samen met de belangen van de traditionele krantenwinkels. Het is een win-winsituatie. Naast duidelijke criteria is het ook van belang dat de criteria makkelijk te controleren zijn. Want regels vastleggen die niet vlot gecontroleerd kunnen worden, is een maat voor niets.”

    Chiel Sterckx (Kenniscentrum Dagbladhandel Unizo): "Focus op je rendabiliteit"

    Het UNIZO Kenniscentrum voor Dagbladhandel liet ons weten dat een classificatie niet tot significant margeverlies mag leiden. Chiel Sterckx: “De rendabiliteitsanalyses die onze federatie al tien jaar doet bij zelfstandige dagbladhandelaars wijzen duidelijk uit dat diversificatie in de overgrote meerderheid van de gevallen nodig is om rendabel te zijn. Heel kleine marges hebben grote omzetten nodig om een zaak te laten overleven. Hier schuilt ook het gevaar van classificatie: ondernemers hebben jarenlang nieuwe producten uitgeprobeerd in hun winkel om te ontdekken wat werkt en niet werkt. Het indelen in klassen, beperkt per definitie het assortiment. En net dát assortiment hebben we nodig om rendabel te zijn.”

    De divisie van dagbladhandels van de ondernemersorganisatie waarschuwt dus om voorzichtig om te gaan met beperkingen. "Maak dat beperkingen op assortiment aan de andere kant mogelijkheden geven tot meer omzet en liefst marge. Er moet natuurlijk tegen marktverstorende praktijken actie ondernomen worden, maar niet als dit met zich meebrengt dat het nadeel groter is dan de winst voor de sector”, gaat Chiel Sterckx verder. “Daarnaast moet je kijken dat bij het ‘kiezen’ om op een bepaald product in te zetten je toekomstgericht kijkt en je niet blindstaart op producten die minder en minder verkopen en dan nog eens telkens minder marge opleveren. Wat ik daarmee bedoel is dat moeten kiezen je niet enkel wat op (zeer) korte termijn mag opleveren maar het je de jaren erna helemaal vastzet.”

     

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel