Hoewel rookwaren het leeuwendeel van de omzet van Conway blijven uitmaken, gelooft het bedrijf sterk in diversificatie in de dagbladhandel. De investeringen in food zijn daarvan getuige. Sales Manager Frank Schiettecatte geeft tekst en uitleg.
“De rookwaren staan onder druk. Met name qua volume, want door de prijsstijgingen is de omzet vrij stabiel. De categorie food, en dan vooral verse producten als belegde broodjes, snacks en koffie, maakt dan weer een positieve evolutie door. Dat is echt een segment in beweging, waar meer en meer vraag naar is vanuit de verkooppunten.”
“Krantenwinkels zijn zich nog onvoldoende bewust van de extra omzet die ze kunnen puren uit hun bestaand cliënteel. Aan mensen die langskomen voor een pakje sigaretten, een aansteker en misschien wat kauwgom, valt nog veel meer te verkopen met een slimme diversificatiestrategie. Ik denk bijvoorbeeld aan een koffiehoek, ijsjes, energiedranken en misschien zelf gesmeerde broodjes of dagelijks brood.
Nog een mooie opportuniteit schuilt in elektronische sigaretten, al zijn de meeste dagbladhandelaars zich er toch al van bewust dat ze hun assortimenten moeten uitbreiden. Waar ze wel nog enigszins in achterlopen, is CBD. Dat is een gegeerde afgeleide van cannabis, zonder het verslavende element en volledig legaal.
Diversificatie is desondanks geen one size fits all-verhaal. Je kan niet alles in één winkelpunt neerpoten; het vraagt een doordachte denkoefening. Maar er zijn alleszins genoeg nieuwigheden en groeiende categorieën – met producten waar wél marge op zit – om mee aan de slag te gaan. Zij die dat beseffen en zich profileren als echte ondernemer, zullen overleven.”
“De teneur in de sector is vandaag niet bijster positief, maar 1 april 2025 moet toch een punt van hoop zijn. Het volume aan rookwaren dat straks niet meer in winkels groter dan 400 m2 verkocht mag worden, zal tenslotte grotendeels ergens anders over de toonbank gaan. Daardoor zullen er ook in krantenwinkels nieuwe mensen over de vloer komen. En daarom is het zo belangrijk om nu al in te zetten op diversificatie, zodat je hen dan meer kan aanbieden dan enkel een pakje sigaretten.”
“Zulke investeringen – hetzelfde gebeurde eerder al in onze Waalse vestiging in Courcelles – zijn net omwille van dat diversificatieverhaal cruciaal. We bereiden ons op logistiek en commercieel vlak grondig voor op de groeiende vraag naar voedingsproducten. Om die pijler verder te ondersteunen en te promoten, organiseren we bovendien foodmarketbeurzen voor dagbladhandelaars en andere verkooppunten.”
Juridisch: Conway – The Convenience Company België NV
Locatie: Laagstraat 63, 9140 Temse. Conway België heeft eveneens een vestiging in Courcelles.
Website: www.conway.be
Algemene directie: Marc Lanneau, gedelegeerd bestuurder
Oprichting: 1972
Eigenaarschap:
Conway België is een volle dochter van het Duitse Lekkerland AG & Co. uit de buurt van Keulen. Het bedrijf is al meer dan een halve eeuw actief op de Belgische markt en luisterde vroeger naar de naam Sugro-Caritas. Het toenmalige Caritas, stond op onze markt bekend als verdeler van rookwaren, maar integreerde vanaf 2003 met Sugro. Sugro-Caritas werd Conway, dat nog steeds in die hoedanigheid fungeert als Belgische tak van het Duitse Lekkerland Groep. Die groep beschikt niet over de rechten voor België op de naam Lekkerland. Sinds 2020 maakt Lekkerland AG & Co. op zijn beurt deel uit van REWE Group, één van de toonaangevende bedrijven in retail en toerisme in Duitsland en Europa.
Omschrijving activiteit:
Conway positioneert zich als leverancier van snoepgoed, dranken, rookwaren, vers- en diepvriesproducten en telefonie-, geschenk- en betaalkaarten. Vanuit twee logistieke centra (Temse en Courcelles) belevert het in ons land met 100 voertuigen dagelijks meer dan 7.000 klanten. Dat zijn naast dagbladhandels ook tabakszaken, benzinestations, drankenhandels, supermarkten, voedingszaken, pretparken, bioscopen, quick service restaurants en convenience stores. Als deel van een internationale groothandel stelt Conway zich ook op als een systeempartner en logistieke partner. Het ontwikkelt onder andere shop, logistieke en totaaloplossingen op maat. Het adviseert klanten en begeleidt hen bij de uitbouw van het verkooppunt.
Kerncijfers Conway – The Convenience Company België NV (2022):
Bron: NBB
Verdeling omzet per productgroep: 80% rookwaren, 12% food (breed), 8% EVA (electronic value, voornamelijk giftcards)
Belang dagbladhandel: 15%, inclusief Press Shop & More
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.