Tijs Hostyn: “Het gaat al langer slecht omdat de oplages die het EPC drukt stelselmatig dalen. Kijken we naar de lage landen, dan zie je een overcapaciteit bij de drukkerijen, dat probleem is niet nieuw. Kijken we naar de technologie van het waterloos drukken, dan zien we dat DPG destijds de vlucht vooruit heeft gekozen. Het gaat om een technologie die ecologischer is en veel minder water verbruikt. Het idee was om als eerste met deze technologie een concurrentieel voordeel uit te bouwen, maar het heeft anders uitgepakt. Een aantal drukkerijen is gevolgd, maar we moeten vaststellen dat de meerderheid van de drukkerijen met de bestaande, gekende technieken is blijven werken. Daardoor is dat concurrentieel voordeel een nadeel geworden. De kosten zijn hoger.”
Tijs Hostyn: “We hebben recent inderdaad afspraken gemaakt over de indeling van dat systeem, zodat het bedrijfsrendabel kan zijn. We hebben de werkorganisatie aangepast om op een kostenefficiënte manier te drukken. Toen we daarover afspraken maakten, ging het ook over de werkzekerheid: mensen kregen te horen dat ze konden blijven. We kregen het signaal dat DPG Media nog een toekomst zag en dat het EPC nog een tijd kon doorgaan. Je kan je de vraag stellen als bedrijf of het een gezonde strategie was om mensen eerst dat moeilijke proces te laten doormaken. Dat gaat om het herindelen van hun leven, over wanneer ze thuis zijn en niet thuis zijn. Hier wordt heel flexibel gewerkt, vooral ’s nachts. Als je dan enkele maanden later de intentie tot sluiting aankondigt, dan is dat voor veel mensen een slag in het gezicht.”
Tijs Hostyn: “De keuze voor het EPC was zeer bewonderenswaardig en ze hebben er ook mee uitgepakt. Van het gebouw naast de E17 ging inderdaad een grote fierheid uit. Maar dit zal ook niet het eerste ecologische proces zijn dat een stuk duurder is. Dat je nu de omgekeerde weg kiest, is ook een signaal en daar staan we toch wel kritisch tegenover. Het is vreemd dat er enerzijds altijd zo’n grote fierheid was en dat er anderzijds nu een pure optelsom wordt gemaakt van de kosten.”
Tijs Hostyn: “Ik denk niet dat het EPC ten dode opgeschreven was: er werd nog altijd gedrukt. We hebben wel gezien dat het soms nodig was om keuzes te maken. Op een bepaald moment is DPG gestopt met het aantrekken van extern drukwerk. Op die manier gaat de kosten-batenanalyse toch wel neigen naar een sluiting. Op zich was het perfect mogelijk om in Lokeren te blijven drukken, maar viel de keuze op een goedkoper alternatief.”
Tijs Hostyn: “Neen, DPG Media laat dat tot nu toe open. Het kan naar Eindhoven of naar Amsterdam, maar ook net zo goed naar een concurrent gaan. Het is onze verwachting dat het meeste drukwerk naar Eindhoven zal gaan, omdat het qua nabijheid een meer realistische optie is. Net zoals de persverkopers en zoals AMP, dat geïntegreerd werkte in Lokeren, willen wij daar graag zo snel mogelijk duidelijkheid over. AMP zit in een vervelende situatie. De drukkers weten dat het EPC sluit, maar AMP zal nog altijd een distributie moeten blijven voorzien en weet niet van waaruit. Het ziet het in-house scenario in duigen vallen.”
Tijs Hostyn: "Dat zijn zeer technische arbeidersprofielen: de mensen die in de drukkerij staan in een avond- of nachtploeg, maar ook mensen in de verzending die verantwoordelijk zijn voor het afwerken van het product. Het gaat om werknemers met een grote kennis van de hoogtechnologische processen. De grafische sector is echter een krimpende markt, dus het is niet makkelijk om die grote kennis zomaar ergens anders in te zetten. Ze kennen hun vak, hebben sterke profielen, maar waar gaan ze het nog kunnen doen?”
Het is onze verwachting dat het meeste drukwerk naar Eindhoven zal gaan, omdat het qua nabijheid een meer realistische optie is."
Tijs HostynTijs Hostyn: “Ook daar bestaat geen duidelijkheid over. Is dat überhaupt gewenst? Toen Mediahuis verhuisde, was dat wel het geval. Een handvol medewerkers heeft daar de stap gezet van Groot-Bijgaarden naar Paal-Beringen. In dit geval lijkt het me niet evident voor wie uit Oost- of West-Vlaanderen komt. Iemand die aan de andere kant van het land woont, kan dat nog overwegen.”
Tijs Hostyn: “De aankondiging verwijst naar april 2022, maar uit de gesprekken leren we dat er geen vaste datum is. Mogelijke weerstand op de werkvloer en overgangs- of onderhandelmoeilijkheden kunnen de timing doen wijzigen.”
Tijs Hostyn: “Op dit moment loopt de procedure collectief ontslag. In de huidige fase stellen we vragen aan de directie en kunnen we tegenvoorstellen doen. Ons perspectief is om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden en als er toch mensen moeten vertrekken om dat op een zo sociaal mogelijke manier te laten gebeuren. We proberen naakte ontslagen te vermijden. Als er bepaalde mensen mee naar de nieuwe drukkerij zouden kunnen, dan zoeken we oplossingen om de impact op die mensen te verzachten.”
Uiteindelijk willen de mediabedrijven winst maken en zolang papier een winstmodel heeft, is dat een enorme incentive om een gedrukte krant te blijven maken."
Tijs HostynTijs Hostyn: “Dat was niet echt een keuze, maar eerder een aanvoelen. Op de werkvloer moest de schok nog een stuk verwerkt worden. De directie heeft er ook voor gezorgd dat de werkdruk de eerste dagen een stuk lager lag. Nu is vooral het verloop van de onderhandelingen belangrijk. Als er geluisterd wordt naar bezorgdheden en alternatieven, dan behouden we zeker de sereniteit. We zijn er niet op uit om koste wat kost actie te voeren, maar dat zal afhangen van de houding van de directie.”
Tijs Hostyn: “Met enige voorzichtigheid hebben wij de indruk dat het idee dat er nog een papieren krant moet zijn aan belang begint in te boeten. Bij De Morgen zie je bijvoorbeeld dat de hybride abonnementen het goed doen: in de week digitaal en in het weekend op papier in de brievenbus. Dat voedt de vraag of je dat type kranten nog op papier moet uitbrengen. Je merkt dat de mediagroepen daarmee bezig zijn. Anderzijds blijft er wel een publiek dat graag een papieren krant leest, een ouder publiek dat nog niet mee is met de digitalisering. Uiteindelijk willen de mediabedrijven winst maken en zolang papier een winstmodel heeft, is dat een enorme incentive om een gedrukte krant te blijven maken. Maar ik verwacht dat bepaalde kranten enkel nog in het weekend zullen verschijnen of op een bepaald moment zelfs volledig digitaal zullen gaan.”
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.