• Edito

    Een nieuwe Radar: van voordelige taxatie tot nog meer diversificatie

    Welkom bij het een nieuw digitaal magazine van Radar. Het is een editie geworden waarin we meteen goed nieuws kunnen brengen. In het kader van de onderhandelingen rond het krantencontract heeft de federale regering een compensatie voor krantenwinkels voorzien. Het federaal parlement besliste om die toe te kennen in de vorm van een fiscale korting. In dit magazine gaan we er dieper op in. Verder brengen we een dossier over de belangrijkste leveranciers van de dagbladhandels en gaan we op bezoek bij een twee-in-één winkel in Affligem.

    Maar dus eerst de fiscale compensatie voor de krantenwinkels. Het was een zinnetje dat lang in de marge van de berichtgeving over het krantencontract bleef zweven: “ook voor de dagbladhandels voorziet de regering een compensatie van enkele miljoenen”. Eerder vaag, al was het idee erachter wel duidelijk. De federale regering wou bij het herbekijken van de vermaledijde subsidies voor het bussen van persabonnementen ook de krantenwinkels iets gunnen. Het is niet duidelijk of de regering op dat moment zeer helder besefte dat ze de schade nooit echt zou kunnen compenseren. De uitstroom van losse krantenkopers die in twee decennia tijd massaal de stap hebben gezet naar een persabonnement, is immers enorm. Intussen daagde het wel dat die transitie naar abonnementen een serieuze boost kreeg dankzij de lage prijzen die de uitgevers betaalden om hun abonnementen te bussen. En dus viel er zowaar toch een compensatie uit de bus.

    Die komt er niet in de vorm van een bedrag dat u als dagbladhandelaar weldra op uw rekening ziet verschijnen, maar in de vorm van een fiscale aftrek. De transportkosten voor de levering van pers in de periode 2024-2026 kan u voor 180% in mindering brengen. Meer daarover leest u verderop in dit magazine. Of zo’n compensatie ooit voldoende kan zijn, is op dit moment niet de centrale vraag. De grootste bezorgdheid is of dagbladhandelaars en hun boekhouders voldoende op de hoogte zullen zijn van deze maatregel. Het zou jammer zijn mocht de gunstmaatregel door onwetendheid dode letter blijven. Gevraagd naar de communicatie hierover reageerde de FOD Financiën niet. AMP, dat de transportkosten in rekening brengt, gaf wel aan hierin een actieve rol te willen opnemen.

    AMP ziet zijn rol door de nieuwe contouren van de krantenbedeling overigens zelf grondig wijzigen. Als onderdeel van bpost verruimt het speelveld van de persdistributeur en zal AMP naast de leveringen aan de krantenwinkels ook de bedeling van abonnementen invullen. In dit magazine komt AMP aan bod in een dossier over de evolutie van de grootste leveranciers van de dagbladhandels. Daaruit blijkt dat elke speler zich rond een ruimer assortiment gaan positioneren is. Of het nu gaat om persabonnementen, vaping of extra magazijnruimte voor verse en diepvriesvoeding. We leggen de evolutie in de activiteiten ook naast de financiële gezondheid van de groothandels. Van die gezondheid hangt immers veel af: ze bepaalt mee of een groothandel de slagkracht heeft om stabiele diversificatie te ondersteunen. Anders gesteld: kunnen ze een ruimer aanbod ook koppelen aan aantrekkelijke winstmarges voor de dagbladhandels? Hoe de groothandels zelf tegen die uitdaging aankijken, ontdekt u doorheen de commentaren in dit nieuwe magazine.

    Veel leesplezier!

    De Radar-redactie

    Plaats een reactie
    0 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel