Sinds 1 februari 2022 zijn de vier krantentitels van Mediahuis 30 cent duurder geworden. De prijs van Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Standaard bedraagt sindsdien tijdens de week 3 euro. In het weekend betaalt de lezer 4 euro voor de eerste drie titels en 5 euro voor De Standaard.
Bij de vorige prijsverhoging begin 2021 steeg de forfaitaire marge van de persverkopers aanvankelijk niet mee, waardoor de marge toen terugviel tot 18,52% tijdens de week. De symbolische duik onder de 20 procent en de afstand tot de historische marge van 25% (die concurrent DPG Media hanteert) noopte Mediahuis uiteindelijk tot een aanpassing. Sindsdien bedroeg de vaste marge in de week 0,55 euro (en 0,75 euro of 1 euro tijdens het weekend).
Mediahuis gaf destijds aan dat het desondanks toch zou vasthouden aan de vaste vergoeding, maar wel bij eventuele toekomstige prijsstijgingen een graduele verhoging van de vaste marge zou overwegen. De aanpassing op 1 februari was de eerste prijsverhoging sinds die uitspraak en dus was het uitkijken naar de evolutie van de vergoeding.
Uit onze vergelijking blijkt dat Mediahuis de marge van de vier titels tijdens de week met 5 cent verhoogde van 0,55 euro naar 0,6 euro. Tijdens het weekend ging het, met uitzondering van De Standaard, van 0,75 euro naar 0,8 euro. De vergoeding voor De Standaard tijdens het weekend groeide niet mee en bleef op 1 euro. In alle situaties ontvangt de winkelier daardoor voortaan een vast bedrag dat correspondeert met een marge van 20%.
Het is een cijfer dat het voordeel van de duidelijkheid heeft, maar wel enkel voor de weekendedities van Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad een effectieve stijging met zich meebrengt (van 19,74% naar 20%). Tijdens de week zakt de vergoeding procentueel van 20,37% naar 20% en voor de weekendeditie van De Standaard zelfs van 21,28% naar 20%. De winkeliers met een groot volume aan weekendkranten van Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en Het Nieuwsblad kunnen hier een voordeel uithalen, maar vooral tijdens de week gaat het op de keper beschouwd opnieuw om een daling.
In het verleden verklaarde Mediahuis de daling steeds vanuit de druk op de winstgevendheid en ook deze keer wijst de uitgever in die richting. “We hebben dit jaar al onze tarieven opnieuw doen stijgen. Zowel voor de losse verkoop als voor de abonnementen. We houden rekening met verschillend factoren om de omvang van de prijsstijging te bepalen. De drie belangrijkste zijn de prijselasticiteit, de kosten en het aanbod”, zegt Koen Meeusen, Sales & Care Director B2C. “Ook voor de omvang van de vaste commissie houden we ook rekening met verschillende factoren. We willen een faire prijs voor de koper, een billijke vergoeding voor de persverkoper en een rendabel model voor Mediahuis.”
Via onze handige rekenmodule kan u berekenen hoeveel marge u misloopt ten opzichte van een verloning die zou vasthouden aan de historische marge van 25%. U vindt de module hier.
Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.