Emmanuel Legras: “Momenteel hebben wij al 120 verzoeken om Nickel-distributeur te worden naar de Nationale Bank verzonden. Daarbovenop zitten nog eens 80 dossiers in de pipeline. Intussen blijven we zeer actief met geïnteresseerde winkels praten. Gemiddeld hebben we elke week met 80 tot 100 krantenwinkels contact. We prospecteren de leden van Prodipresse en Perstablo rechtstreeks en hebben ook een lijst van alle dagbladhandels gemaakt die we willen aanspreken. Daarnaast hebben we ook een website waarlangs krantenwinkels hun interesse kunnen laten blijken. Via de website hebben ongeveer 200 winkels contact met ons opgenomen. Op dit moment zijn we zeer optimistisch en mikken we tegen eind 2022 op een netwerk van 700 krantenwinkels.”
Emmanuel Legras: “De eerste dossiers van winkels die tot ons netwerk willen toetreden, hebben we in oktober aan de Nationale Bank bezorgd. De procedure neemt zo’n drie maanden in beslag, dus dat betekent dat we de eerste terminals zullen installeren in januari en februari. Begin maart rekenen we op een netwerk met 50 tot 70 dagbladhandels. In maart gaan we naar 100 tot 120 en in mei mikken we op 200 punten. De officiële lancering is voorzien voor maart en dat is ook het moment waarop klanten een rekening zullen kunnen openen in de Nickel-winkels.”
Emmanuel Legras: “Zij kennen Nickel niet, dus het is aan ons om hen ons model te leren kennen en hen daarover gerust te stellen. We zien een groep die afwachtend is en zeer oplettend het aanbod bekijkt. Deze winkels hebben nood aan veel informatie over onze werking en onze verloning. Zij willen echt ons economisch model begrijpen. Op basis van onze ervaring in Frankrijk kunnen we tonen hoe Nickel dagdagelijks werkt en beschikken we ook over getuigenissen van tabakswinkels. Op die manier helpen we winkels die niet a priori tegen het idee van banking in de krantenwinkel zijn met antwoorden op hun terechte vragen. Ben ik in staat om dit als winkel te doen? Zullen mijn klanten echt geïnteresseerd zijn? Gaat het me veel meer werk kosten? Daarover willen we hen geruststellen.”
Emmanuel Legras: “We plannen een grote marketingcampagne vanaf de lancering in maart. In de aanloopfase zal het gaan om digitale marketing met de bedoeling om de klanten online te vinden en ze naar de winkels te sturen. Van zodra we actief zijn in 400 dagbladhandels, ruw geschat vanaf juli, volgt een grote printcommunicatiecampagne. Daarmee zullen we een veel groter publiek bereiken, maar dan moet je die klanten ook kunnen tevreden stellen. Daarom wachten we met die campagne tot het moment dat ons netwerk voldoende groot is geworden.”
Emmanuel Legras: “Alle regio's zijn daarin vertegenwoordigd, met ongeveer een evenwicht tussen Wallonië en Vlaanderen. In beide regio’s vind je 40% van onze punten, de overige 20% ligt in Brussel. Dat is niet verwonderlijk aangezien we voor de prospectie hebben gewerkt met de leden van Perstablo en Prodipresse. Je vindt onze punten zowel in de steden als op het platteland. We communiceren expliciet naar de kleine steden om er de dagbladhandels te motiveren om zich via de site in te schrijven.”
We communiceren expliciet naar de kleine steden om er de dagbladhandels te motiveren om zich via de site in te schrijven."
Emmanuel Legras, CEO NickelEmmanuel Legras: “Dat doen we inderdaad, meer bepaald met de hulp van algoritmes. Op die manier komen we te weten of een winkel gelegen is in een stad of wijk die voor ons prioriteit heeft. We houden effectief rekening met de omgeving en met de aanwezigheid van banken. Onze ervaring in Frankrijk toont ons dat voor twee derde van onze klanten Nickel de prioriteitsrekening is. Dus zelfs als er een bank in de buurt is, dan weten we dat onze klanten Nickel kiezen voor een hoofdrekening. We stimuleren ook actief dat mensen naar het Nickel-punt komen om geld op te nemen. Bij ons zijn de eerste drie afhalingen van de maand gratis, wat bij de bank aan de overkant van de straat niet zo is. Tegelijk behoudt de winkelier zijn marge op die afhalingen, ook al zijn ze gratis voor de klant.”
Emmanuel Legras: “De belangrijkste uitdaging is de communicatie. Wij zijn momenteel bezig met de selectie van een communicatiebureau en een creatief bureau. In die samenwerking zal het een uitdaging worden om de communicatie die in Frankrijk werd gecreëerd voor de Belgische markt te gebruiken. We willen dat de communicatie Belgisch is, maar wel onze tone-of-voice behoudt. Bovendien moeten we de communicatie ook aanpassen per regio om Vlamingen, Walen en Brusselaars goed aan te spreken. Dat is waar we op dit moment aan werken, want hoe succesvoller de campagne, hoe meer klanten we zullen hebben.”
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.