In de mooie Vlaamse Ardennen, meer bepaald in Sint-Maria-Oudenhove, een deelgemeente van Zottegem én van Brakel, runt Veerle Verstraeten de Oudenhoofse Boekhandel. De voorbije zomer kreeg de zaak een grondige make-over en daar is ze zeer blij mee. “Ik ben heel tevreden met de verbeteringen die aan mijn zaak zijn aangebracht”, zegt de 51-jarige uitbaatster. “Eigenlijk is de winkel helemaal gestript en is er een bestaande muur uitgebroken en verplaatst. Ik moet zeggen dat ik uitermate tevreden ben van de mensen van AnD-Extreem, die hier de werken zijn komen uitvoeren. Echte topvaklui. Uiteindelijk was alles klaar in drie weken tijd, een paar dagen vroeger dan ze me hadden beloofd. Daardoor heb ik slechts één week extra moeten sluiten, aangezien ik in de zomer altijd veertien dagen vakantie neem.”
Door de vernieuwing is de Oudenhoofse Boekhandel sinds dit najaar minstens een derde groter geworden. Ook het interieur is volledig veranderd. “Van het meubilair is enkel het rek van de rookwaren en mijn toonbank bewaard gebleven, al is op mijn toonbank een nieuw blad gemonteerd”, zegt Veerle Verstraeten. “Al de rest is nieuw”. Tot tevredenheid van de klanten die er gerust een weekje sluiting voor over hadden. “Ik had met briefjes op mijn toonbank mijn klanten op de hoogte gesteld. De mensen tillen daar niet aan. Integendeel, ze zijn tevreden dat ze terecht kunnen in een aangenamere zaak. Alles is ook veel lichter geworden.” Over de kosten die de vernieuwing met zich mee hebben gebracht, laat Veerle zich liever niet uit. “Het enige dat ik daarover wil zeggen, is dat ik weet dat de investering zeker de moeite zal zijn. Al heb ik kort na mijn heropening pech gehad. Er zijn hier in de buurt wegenwerken op de tussenweg, waardoor ik voor een deel van mijn klanten moeilijk bereikbaar ben.”
Opvallend is dat Veerle Verstraeten naast de “traditionele” producten van de dagbladhandel, ook juwelen, sjaaltjes en handtassen aanbiedt. Een opvallende manier om je aanbod te diversifiëren, maar Veerle legt ons uit dat het voor haar geen toevallige keuze was. “Toen ik vijf jaar geleden met de krantenwinkel begon – daarvoor had ik altijd in verkoop gestaan, maar niet in een perswinkel – had ik die zaken al in het aanbod. Hoeveel procent ze uitmaken van mijn totale verkoop, weet ik niet. In elk geval zijn het dingetjes die goed in de markt liggen en die mijn verkoopcijfers een boost geven. Zo heb ik met nieuwjaar, in volle coronaperiode, heel wat sjaaltjes verkocht voor onder de Kerstboom. Ook met Sint-Valentijn verkoopt dat goed.”
De Oudenhoofse Boekhandel vond met de juwelen, lederwaren en sjaaltjes met andere woorden een geschikte klantenlokker. Andere ‘usual suspects’ zoals een pakjesafhaaldienst, zijn daar volgens Veerle Verstraeten minder ideaal voor. “Ik bied liever deze producten aan dan bijvoorbeeld een pakjesdienst in mijn zaak te nemen”, verzekert ze ons. “Dat heb ik in het verleden nog gedaan, maar het levert helemaal niets op. Mensen die om een pakketje komen, kopen meestal niets anders. Zij zorgen er ook voor dat andere klanten soms langer moeten wachten. Bovendien is wat je eraan verdient zo miniem dat het echt de plaats en de moeite niet loont. Sommigen beweren inderdaad dat een pakjesdienst een klantenlokker is. Dat heb ik nooit zo aangevoeld. Idem met bpost. Waarom zou ik een postpunt beginnen, als hier even verderop een Delhaize ligt? Al bij al ben ik tevreden met het aanbod dat ik mijn klanten geef.”
Uiteraard is een pakje stockeren op vlak van veiligheid een meer evidente keuze dan de duurdere juwelen of lederwaren. Tegenover de aantrekkelijke opbrengst – over de marge wil Veerle Verstraeten liever geen details geven – staat ook aandacht voor veiligheid. “Mijn winkel is uitgerust met een alarmsysteem en zoals je kan zien liggen de juweeltjes netjes uitgestald in een verlichte glazen kast, die op slot is.” Maar de nood blijkt ook een deugde te zijn. De verlichte glazen kasten zijn een troef. “Zo komt alles goed tot zijn recht. Doordat mijn winkel een flink stuk groter is geworden, kan ik die accessoires beter uitstallen. Maar dat is niet gebeurd ten koste van de ruimte die ik houd voor pers of sigaretten. De uitgevers beslissen uiteindelijk toch wat je uitstalt of niet.”
Leuk is ook dat Veerle de meeste van haar klanten bij de voornaam aanspreekt en ze ook de tijd neemt voor een babbel. “Dat vind ik gewoon noodzakelijk”, zegt ze. “Heel wat lokale winkels zijn verdwenen en in de supermarkt hebben de mensen sowieso de kans niet om een praatje te slaan. Die sociale functie lijkt me gewoon een meerwaarde die we de mensen kunnen geven.”
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.