• Onderzoek

    In cijfers: zo zweten krantenwinkels de energiecrisis uit

    Tekst: Wouter Temmerman Foto's: iStock
    De fors gestegen energiefacturen baren iedere ondernemer zorgen. Maar hoe groot is de impact voor de krantenwinkels precies? Radar liet uitzoeken hoe sterk de kosten voor krantenwinkels zijn gestegen en wat dat betekent voor de winstgevendheid. Duwt de energiecrisis de perswinkels in het verlies?

    Over deze studie

    Voor deze analyse liet Radar een financieel expert een staal van 108 perswinkels onderzoeken voor 2019, 2020 en 2021. Zoals bij vorige analyses vulde de studie een omzetanalyse in de breedte aan met een inhoudelijke enquête bij enkele tientallen winkels, specifiek over de energiekosten.

    Gemiddeld voorschot: 677 euro

    De voorschotfactuur gaat al een heel jaar flink over de tongen. Voor veel particulieren is het bang afwachten hoe hoog die wordt, maar hoe zit dat voor dagbladhandels? Uit onze studie blijkt dat de bevraagde winkels gemiddeld 677 euro voorschot per maand betalen. Het cijfer wordt sterk bepaald door de stevig gestegen bedragen van de winkels met een variabel energiecontract. Afgerond hebben 43% van de winkels die aan de analyse meededen zo’n variabel contract en uiteraard blijft dat cijfer stijgen. In 2023 zal dat 76% zijn en in 2024 zelfs 100%, want bij de vervaldag verlengen de leveranciers vooralsnog geen vaste contracten.

    Voorschotfactuur: +95% bij variabele contracten

    Wie een variabel contract heeft, of vrijwillig in overleg met de energieleverancier anticipeerde op extra kosten, zag het maandelijkse voorschot met gemiddeld 95% stijgen. Dat verbergt echter een grote variatie: de sterkste stijging blijkt +200% (dus naar driemaal meer voorschot), de laagste bedroeg nauwelijks +24%. Een uitzondering ziet zelfs de kosten dalen omdat besparende maatregelen spelen. De analyse van de facturen leert ook dat er onder de krantenwinkels geen energieleverancier is met een overwegend aandeel. De belangrijkste zijn Engie, Luminus en Octa.

    Lees verder onder de foto

    Zonnepanelen bij één op vier krantenwinkels

    Opvallend: uit de cijfers blijkt dat het bedrag van het maandelijkse voorschot niets of weinig te maken heeft met de oppervlakte van de winkel. De belangrijkste factor zijn de al dan niet genomen energiebesparende maatregelen. Dat zijn zonnepanelen, warmtepompen, het inperken van de oppervlakte van de winkel door niet echt gebruikte (en afsluitbare ruimtes) te schrappen en of het minder koud instellen van koeltoestellen.

    Welke ingrepen spannen de kroon? Bijna één op vier winkels heeft zonnepanelen, dat wordt één op drie als de geplande installaties geleverd worden (maar de leveringen lopen zoals bekend moeizaam). Heel wat winkels kunnen trouwens geen panelen plaatsen omdat ze gevestigd zijn in een huurpand of andere beperkingen kennen. Iets minder dan 10% van de winkels gebruikt een warmtepomp. Deze techniek is relatief onbekend, maar vergt volgens de respondenten nogal wat investeringen voor relatief minder effect. LED-verlichting is daarentegen wijdverspreid en, volgens de uitbaters, zeer effectief.

    20 tot 30% minder winst

    Een voorschotfactuur die maal twee of maal drie gaat, betekent dat een gemiddelde dagbladhandel op jaarbasis duizenden euro’s extra kosten noteert. Gemiddeld zou de winst daardoor voor een jaar als 2021 met 4.500 tot bijna 7.000 euro dalen. Dat is 20 tot 30% minder winst per jaar.

    Onze energiestudie ging na in welke mate de gestegen energiekosten krantenwinkels in het verlies duwen. Wie winst maakt, zal in alle scenario’s sowieso minder winst overhouden, maar hoe sterk is de kans dat energie je zaak verlieslatend maakt?

    Als uitgangspunt nam de studie de niet onbelangrijke groep winkels met een voorschotfactuur binnen de vork van 300 tot 450 euro per maand. Als dat bedrag verdrievoudigt (dus +200%), en rekening houdend met minder belastingen bij een lager resultaat, dan zou vier op de tien winkels uit deze groep bij een verdrievoudiging verlies lijden. Een verdubbeling (+100%) zou resulteren in 30,5 tot 33% verlieslatende dagbladhandels.

    Twee op drie krantenwinkels maakt zich geen zorgen

    De cijfers over de energiecrisis in de krantenwinkels zijn zoals verwacht niet echt opbeurend, maar toch maakt twee op drie winkels zich toch nog niet echt zorgen. Daarvoor stipt de studie verschillende oorzaken aan:

    • Het vaste contract loopt nog een hele tijd, dus het effect zal pas later duidelijk worden.
    • De winkel nam energiebesparende maatregelen of neemt die binnenkort in gebruik.
    • Het bedrag van de energiekost blijft relatief beperkt, bijvoorbeeld in de heel kleine winkels.

    Aanvullend klinkt regelmatig dat dit een tijdelijk piekmoment is, met prijzen die weer zullen dalen.

    Toch menen alle deelnemers aan de bevraging dat energie structureel duur(der) zal blijven en dus extra winst zal wegkapen, terwijl de winsten van een krantenwinkel al relatief laag zijn. Niemand bleef bij de bespreking neutraal en iedereen is gemotiveerd om energiebesparend te werken. Dat is een positieve vaststelling. Ook winkels die niet direct extra facturen verwachten, zullen anticiperen door het verbruik te verminderen.

    Plaats een reactie
    1 reacties

    Plaats een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Disclaimer Reacties

    Als sectororganisatie vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels op onze website te reageren. VFP verzoekt haar lezers dit op een volwassen en beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. VFP en de redactie van Radar eigenen zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig achten.

    Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Radar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.

    Deel dit artikel