• Edito

    Onze dagelijkse energie

    Over energie en vooral over de energiefactuur is de voorbije maanden al heel wat inkt gevloeid. Het houdt gezinnen wakker, maar zeker ook handelaars die elke maand vaststellen hoe de energiekost hun opbrengst reduceert. Radar nam daarom een diepe duik in de energie van dagbladhandelaar. Welkom in onze energiespecial.

    Begin september publiceerde het economisch magazine Trends een artikel over de impact van de hoge energieprijzen op de warme bakkers. Het bakken met gasovens doet de factuur in de bakkerijen vervijfvoudigen en de winst van de voorbije jaren wegsmelten als sneeuw voor de zon.

    Als gevolg daarvan gaat ook de broodprijs gestaag de lucht in. De bakkers rekenen hun kosten door naar de klant, al dekt ook een brood van meer dan 3 euro slechts een fractie van de kostenstijging af. En bovendien blijven de klanten almaar vaker weg, want in de supermarkten stijgt de broodprijs niet navenant.

    Ook andere sectoren trokken al aan de alarmbel, maar het bleef onduidelijk hoe erg de energieprijzen zich in de krantenwinkels laten voelen. Komen winkels met een oven en vele koelers in de problemen of ligt de dagbladhandelaar er minder wakker van?

    Radar besloot om een financieel expert aan het werk te zetten en een staal van krantenwinkels tegen het licht te houden. De uitgangspunten zijn immers anders dan bij een bakker: een dagbladhandel kan voor pers, rookwaren en kansspelen zijn gestegen kosten niet doorrekenen.

    Knaagt de energiefactuur aan de winstgevendheid van krantenwinkels? Jazeker. In de omzetanalyse voor de periode 2019-2021, die we bovenop de energiestudie publiceren, zien we echter ook een positieve noot. De winkels die de voorbije jaren overleefd hebben, noteren betere winstcijfers. Die danken ze echter niet aan pers, loterij of rookwaren, maar wel aan gokspelen of aan kantoorartikelen, bakkerijproducten, belegde broodjes of specifieke rookaccessoires. Niet verrassend, want met name in die laatste segmenten kan de dagbladhandelaar doen wat de bakker doet: de extra kosten deels doorrekenen naar de klant.

    In deze energiespecial leest u hoe groot de impact van de energiefactuur precies is, maar we doen meer dan analyseren. We trokken op rondvraag, brengen het verhaal van een winkel die wist te anticiperen en spekken het magazine met overzichten van de beschikbare steunmaatregen én van ingrepen die u zelf kan doen om de kosten te drukken.

    Veel leesplezier.

    De redactie van Radar

    Deel dit artikel