Trendy Foods is onder de groothandels de stijger met de stip. Het merkt dat klanten die voor diversificatie kiezen, daar vaak wel bij varen, zegt Pierre-Yves Dequinze, Directeur Division Tabac & Téléphonie Belux.
“Waar onze structurele kanalen stabiel blijven qua aantal winkels en voor ons een lichte omzetstijging behelzen, hebben onafhankelijke spelers als krantenwinkels het duidelijk moeilijker. We verliezen jaar na jaar winkels en ook de omzet per handelaar vertoont een dalende lijn.
Wel zien we dat het de uitbaters zijn die voor diversificatie kiezen, bijvoorbeeld door de stap naar de elektronische sigaret te zetten, overleven en er zelfs hogere marges aan overhouden. Voor ons leveren elektronische sigaretten tienmaal meer op dan gewone, en hetzelfde geldt dus voor de winkels. Al gaat het nog om kleine volumes, 1,25% van onze omzet om precies te zijn.”
“Als we alle onze rookwaren samennemen, ging onze omzet er met 1,13% op achteruit. In het segment van de sigaretten bedroeg de daling 3,45%, in dat van tabak 8%. Maar het is altijd moeilijk om op basis van de cijfers van een groothandel een uitspraak te doen over de volledige markt.”
“De kansen voor de sector gaan vooral gepaard met de nieuwe wetten rond de verkoop van rookwaren. Ten eerste is er het verkoopverbod voor grote retailers, een markt die vandaag instaat voor circa 30% van het volume. Laat ons zeggen dat zo’n 15% herverdeeld zal worden naar lokale spelers als tankstations, nachtwinkels en dus ook dagbladhandelaars. Ten tweede komt er een verbod om rookwaren zichtbaar aan te bieden, wat ook een impact zal hebben op de verkoop van e-sigaretten. Die speelt zich nu hoofdzakelijk af in gespecialiseerde winkels, maar die zien hun meerwaarde wegvallen als ze hun producten in kasten moeten wegsteken. Krantenwinkels met een ruim aanbod zijn dan in het voordeel.”
“We staan vandaag al behoorlijk sterk in Vlaanderen, waar we 35% van onze omzet draaien. Toch blijven we er mikken op groei. Met ons depot in Bornem coveren we een groot deel van de regio. Toch blijven we er mikken op groei. Dat we nu al tal van sterke structurele klanten in onze portefeuille hebben, bewijst dat de groeipolen zeker aanwezig zijn om in de toekomst marktaandeel bij te winnen.”
Juridisch: Trendy Foods Belgium NV
Locatie: Rue du Fond des Fourches 23D, B-4041 Vottem (Z.I. de Milmort). Trendy Foods beschikt tevens over depots in Bornem en Dudelange (Luxemburg).
Website: www.trendyfoods.be
Algemene directie: Francis Plunus, gedelegeerd bestuurder
Oprichting: 1970
Eigenaarschap:
Trendy Foods is een familiebedrijf. Met Francis Plunus staat de tweede generatie aan het hoofd van het bedrijf. Het bedrijf werd oorspronkelijk opgericht in de streek van Verviers door zes zelfstandigen met als doel de krachten te bundelen om te profiteren van een grotere koopkracht.
Omschrijving activiteit:
Trendy Foods kent sinds het begin van deze eeuw een gestage groei door gerichte acquisities en diversificatie van het aanbod. Aanvankelijk gericht op de levering van zoetwaren, verbreedde het gaandeweg. Vandaag biedt het een uitgebreid gamma producten aan: confiserie, verse en diepgevroren producten, snacks, dranken, diepvriesmaaltijden, sterke drank, wijnen, tabak, telefonie … Het levert aan tankstations, drankenhandel, krantenwinkels, bakkerijen, bioscopen, broodjeszaken, en nachtwinkels.
Kerncijfers Trendy Foods Belgium NV (2022):
Bron: NBB
Noot: de hierboven weergegeven cijfers zijn de publiek beschikbare cijfers van de NV Trendy Foods. De groep omvat daarnaast nog enkele aparte vennootschappen en een Luxemburgse vennootschap. In een recent artikel in Trends-Tendances becijferde Francis Plunus de totale omzet op 1,75 miljard euro en het werknemersbestand op 500 medewerkers. Die cijfers brengen Trendy Foods in het spoor van marktleider Conway.
Verdeling omzet per productgroep: Rookwaren vormen nog steeds een speerpunt voor Trendy Foods. Daarbinnen rapporteert Trendy Foods een terugval voor de klassieke rookwaren (-3% voor sigaretten, -22% voor tabak) en winst voor vaping (+64%) en CBD (+13%).
Belang dagbladhandel: Krantenwinkels maken ongeveer 8% uit van de totale omzet, al benadrukt Trendy Foods dat de grens met nachtwinkels door concepten als Night & Day (15%) soms dun is.
Als sectormagazine vinden wij het belangrijk om te luisteren naar de meningen van onze lezers. Daarom is het mogelijk om op de artikels in onze digitale magazines te reageren. Persradar verzoekt haar lezers dit op een beleefde manier te doen. Beledigingen, persoonlijke aanvallen, het spammen van de commentaren, illegale informatie (bv. inbreuken op het auteursrecht of andere wettelijke bepalingen) en commerciële informatie zijn niet toegestaan. De redactie van Persradar eigent zich daarom het recht toe om dergelijke reacties te verwijderen wanneer zij dit nodig acht.
Verder gaan wij uit van de goede intenties van de Radar-lezer. Commentaren worden niet voor publicatie goedgekeurd. Persradar wijst alle verantwoordelijkheid af voor wat in de commentaren verschijnt en hoeft qua visie, waarden en mening niet noodzakelijk akkoord te gaan met wat in deze commentaren verschijnt.